دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روان شناسی

No image
آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پنجمین شماره دو فصلنامه علمی، تخصصی«تربیت اسلامی» را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشریه «تربیت اسلامی» به مدیر مسؤولی حجت الاسلام علیرضا اعرافی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با انتشار هفت مقاله برتر به با زار نشر عرضه شد.
در مقاله «بررسی تأثیر شیوه های تدریس مبتنی بر تکنیک های خلاقیت در آموزش و یاد گیری دانش آموزان»، نویسنده شیوه های تدریس خلاقیت آفرین را مورد بررسی قرار می دهد؛ خلاقیت و یادگیری را تشریح کرده و ضرورت پرورش خلاقیت در دانش آموزان، عوامل آموزشگاهی مؤثر در خلاقیت، موانع خلاقیت و ویژگی های دانش آموزان خلّاق را بیان می کند که در پایان، روش های تدریسی که سبب پرورش خلاقیت می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.
در بخشی از این نوشتار با عنوان«ضرورت رفع موانع خلاقیت در کلاس درس»، می خوانیم:«از عوامل بازدارنده در خلاقیت دانش آموزان، محیط آموزشگاه است. در آموزش و پرورش سنتی، معلم دانشی را منتقل می کند و دانش آموز با میزان حفظ آنها، مورد ارزشیابی قرار می گیرد؛ در نتیجه، زمینه برای ایجاد خلاقیت در او ایجاد نمی شود که نبود حمایت از تفکر خلّاق در مدارس، خاموش شدن خلاقیت را در بر دارد؛ پس ضروری است برای ایجاد آموزش مبتنی بر خلاقیت، موانع خلاقیت در کلاس درس که هدایت کننده آن معلم است، برطرف شود.»
ارزشیابی آموزشی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، مسؤولیت حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی، مبانی و روش های تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی از جمله مقاله های این دو فصل نامه است.
نویسنده مقاله«آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روانشناسی و کاربرد های تربیتی آن» به بررسی نقش تربیتی صله رحم و تأثیر آن در سلامت روانی افراد و همچنین مفهوم صله رحم و آثار و پیامد های آن در متون دینی و در تحقیقات روان شناختی پرداخته است.
در گزیده ای از این نوشتار با نام«پیامد های صله رحم از دیدگاه اسلامی» آمده است:«وقتی ما در حضور خویشاوندان و دوستان خود هستیم از لحاظ عاطفی احساس خوشایندی به ما دست می دهد و احساس آرامش می کنیم؛ این کار به بهتر شدن خُلق و خوی ما می انجامد. صله رحم می تواند، یک روش برای پالایش خُلق و خوی ما در نظر گرفته شود و موجب سلامت روانی و تزکیه نفس شده و زمینه بروز رفتارهای مناسب، با ارزش و به دور از اعوجاج و انحراف را فراهم سازد.»
دو مقاله پایانی این نشریه، تدوین برنامه های درسی علوم تجربی با رویکرد دینی و چالشی جدید پیش روی برنامه ریزان درسی، و تأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان نام دارد.
در انتهای این دو فصلنامه مقاله ها به زبان عربی و انگلیسی برای علاقه مندان به چاپ رسیده است.
گفتنی است، پنجمین شماره دو فصلنامه علمی، تخصصی «تربیت اسلامی»، از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مدیر مسؤولی حجت الاسلام علیرضا اعرافی و سردبیری محمد جعفرپاک سرشت، در زمستان 1386 منتشر شد.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر

فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر نوشته محمدامیر شیخ نوری را منتشر کرد.
نشست نوآوری و پژوهش دینی با رویکردIT

نشست نوآوری و پژوهش دینی با رویکردIT

نشست «نوآوری و پژوهش دینی» از سری نشست‌های IT به ابتکار دفتر جنبش نرم‌افزاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
آیت الله مصباح یزدی؛مأموریت مساجد با تعریف دقیق حوزه فرهنگ و هنر مشخص می‌شود

آیت الله مصباح یزدی؛مأموریت مساجد با تعریف دقیق حوزه فرهنگ و هنر مشخص می‌شود

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ارائه تعریفی دقیق از فرهنگ و هنر را موجب تعیین مأموریت‌های مساجد در بخش کانون‌های فرهنگی و هنری دانست.
نهمین دوره همایش اندیشه‌های آسمانی در مشهد آغاز شد

نهمین دوره همایش اندیشه‌های آسمانی در مشهد آغاز شد

نهمین دوره همایش فرهنگی آموزشی اندیشه‌های آسمانی با حضور اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در مشهد آغاز شد.
آیت الله العظمی سبحانی؛ مهدویت فرهنگ دینی و تاریخی شیعیان است

آیت الله العظمی سبحانی؛ مهدویت فرهنگ دینی و تاریخی شیعیان است

آیت الله العظمی سبحانی گفت: مسئله مهدی موعود (عج) از زمان پیامبر اسلام (ص) شروع نشده، بلکه در امت‌های پیشین هم مسئله مصلح جهان بوده است و شیعیان افتخار می‌کنند که پرچمدار مصلحی هستند که خداوند به آن وعده داده است.
Powered by TayaCMS