دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب شرح صحيفه سجاديه جلد 11

شرح صحيفه سجاديه تأليف بهاءالدين محمدبن محمدباقر الحسيني النائيني عنوان كتابي يازدهمين جلد از كتاب سلسله شروح صيفه سجاديه است كه توسط جناب آقاي محمدجواد محمودي تحقيق و تصحيح شده و براي اولين نوبت در تابستان 1388 (سال جاري) در تيراژ 2000 نسخه توسط پژوهشكده باقرالعلوم(عليه السلام) در 160 صفحه به زبان عربي چاپ و منتشر شده است.
کتاب شرح صحيفه سجاديه جلد 11
کتاب شرح صحيفه سجاديه جلد 11
شرح صحيفه سجاديه تأليف بهاءالدين محمدبن محمدباقر الحسيني النائيني عنوان كتابي يازدهمين جلد از كتاب سلسله شروح صيفه سجاديه است كه توسط جناب آقاي محمدجواد محمودي تحقيق و تصحيح شده و براي اولين نوبت در تابستان 1388 (سال جاري) در تيراژ 2000 نسخه توسط پژوهشكده باقرالعلوم(عليه السلام) در 160 صفحه به زبان عربي چاپ و منتشر شده است.
موضوع شماره 11 اين سلسله شروح صحيفه سجاديه، شرح و تفسير دعاي 26 و 27 صحيفه سجاديه است.
محقق در مقدمه كتاب به اسم و نسب، تاريخ ولادت و وفات، اقوال علماء در مورد شارح صحيفه و 46 اثر از آثار مؤلف كتاب اشاره كرده و در ادامه به سخن مصنف در مقدمه شرح و نسخه خطي كتاب، پنج نكته و هفت روش تحقيق اشاره نموده است.
مؤلف در مقدمه خود به نقد و بررسي دو تعليقه بر صحيفه سجاديه، يكي متعلق به "ميرمحمد باقر حسيني استرآبادي" معروف به "محقق داماد" و ديگري متعلق به "محمد بن شاه مرتضي كاشاني" معروف به "مولي فيض" اشاره كرده و در ادامه به التحفه الرضويه متعلق به "ميرزا قاضي بن كاشف الدين محمد اردكاني" و نيز الكلمات الطريفه متعلق به "علامه مجلسي" و رياض السالكين (هشت جلد) متعلق به "صدرالدين علي بن احمد حسيني حسني" اشاره كرده كه در شرح خويش از آنها نيز بهره برده است. 
در ادامه شرح دعاي 26 با عنوان دعاي حضرت سجاد (ع) در حق همسايگان آمده و ضمن آن به ترجمه لغوي، شرعي و شرح و بسط كلمات دعاي شريف از جمله جيران، تولني، موالي، العارفين بحقنا و المنابذين و ... پرداخته شده است.
شرح دعاي 27 ادامه دهنده مطالب جالب كتاب است كه دعاي حضرت براي اهل ثغور يا مرزداران حكومت اسلامي، نام گرفته است. 
«اللهم اشغل المشركين بالمشركين عن تناول اطراف المسلمين». در بخشي از شرح اين دعا چنين آمده است: نتيجه آن كه اگر مشركين به جنگ با يكديگر مشغول نشوند، بر عليه مسلمين از همه اطراف هجوم مي آورند و اين مسأله (اشتغال بعضي مشركين با بعضي ديگر) باعث مي شود كه مشركان فرصت هجوم بر مسلمين را نداشته باشند. 
سپس سؤالي را مطرح مي كند كه آيا كفار اهل كتاب از مشركين محسوب مي شوند يا نه؟ در پاسخ مي گويد: در ابن امر دو قول است و ظاهر آن است كه بلي؛ چون در قرآن نيز به آن ها شرك اسناد داده شده است. يعني در آيۀ 28 سوره توبه و به نقل از صاحب رياض السالكين در آيات 30 و 31 همان سوره به نجاست و شرك كافران اهل كتاب از جمله مسيحيان و يهوديان اذعان شده است.
مطالعه كتاب حاضر را به عموم دوستداران مكتب اهل البيت (عليهم السلام) خصوصاً اساتيد و فضلاء گرانقدر توصيه مي كنيم؛ چراكه محقق محترم، با استفاده از شروح متعدد و با استكشاف آيات و روايات مربوطه، توانسته است قدم مهمي را در اين راه بردارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
صفات خداوند

صفات خداوند

No image

مبالغه (بزرگ نمایی)

نیکی به دیگری، نیکی به خود است

نیکی به دیگری، نیکی به خود است

در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
Powered by TayaCMS