دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه امامت به حضرت ولي عصر (عج) انتقال يافت؟

به نقل از باشگاه خبرنگاران، ماه ربيع الاول از سومين ماه‌هاي قمري است که پس از پشت سر گذاشتن اندوه سنگين ماه‌هاي محرم و صفر، با سرور و شور امامت مي‌آيد و واضح و مبرهن است که ربيع به معني بهار است و اعيادي، چون امامت حضرت ولي عصر (عج) و خجسته مولود پيامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) را در تقويم اين ماه داريم.
چگونه امامت به حضرت ولي عصر (عج) انتقال يافت؟
چگونه امامت به حضرت ولي عصر (عج) انتقال يافت؟

هشتم ربيع الاول با امامت رسيدن امام زمان (عج) و پرچمداري ولايت، طعم شيرين ربيع را به همه چشاند.

به گزارش جام جم آنلاين به نقل از باشگاه خبرنگاران، ماه ربيع الاول از سومين ماه‌هاي قمري است که پس از پشت سر گذاشتن اندوه سنگين ماه‌هاي محرم و صفر، با سرور و شور امامت مي‌آيد و واضح و مبرهن است که ربيع به معني بهار است و اعيادي، چون امامت حضرت ولي عصر (عج) و خجسته مولود پيامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) را در تقويم اين ماه داريم.
هشتم ربيع الاول در وهله اول شهادت امام حسن عسکري (ع) است، که مصيبتي ديگر از خاندان نبوي در دل‌ها تازه مي‌شود و قلب امام زمان «ارواحنا فدا» حزن آلود است، اما به امامت رسيدن ايشان و پرچمداري ولايت جشني است که طعم شيرين «ربيع» را به همه مي‌چشاند.
شيخ طوسي در کتاب «غيبت» از احمد بن علي رازي و او از محمد بن علي و او از عبيد اللَّه بن محمد بن جابان دهقان از ابوسليمان داود بن غسان بحراني روايت نموده: به خدمت ابو سهل اسماعيل بن علي نوبختي رسيدم و سلام نمودم، ابوسهل گفت: ولادت (م ح. م. د) فرزند حسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن حسين بن علي بن ابي طالب صلوات اللَّه عليهم اجمعين در سامره به سال ??? اتفاق افتاد. مادرش صيقل، و کنيه‌ اش ابوالقاسم است، و همين کنيه است که پيغمبر خبر داده و فرمودند: نام او، چون نام من و کنيه ‌اش مثل کنيه من است، لقبش مهدي و حجت و منتظر و هم او صاحب‌الزمان است.

هشتم ربيع الاول چه روزي است؟

سپس ابوسهل گفت: زماني که امام حسن عسکري (عليه السّلام) در بستر بيماري بودند روزي من در خدمتش بودم، حضرت به عقيد خادم خود که غلامي سياه چهره و اهل نوبه‌ بود و پيش از آن حضرت خدمتکار پدرش امام علي النقي بود؛ و امام حسن عسکري عليهما السلام را بزرگ کرده بود، فرمود: اي عقيد! قدري آب مصطکي براي من بجوشان عقيد هم آب را روي اجاق نهاد، و صيقل مادر امام زمان عليه السّلام آن را بخدمت حضرت آورد.

حضرت کاسه را گرفت و خواست بياشامد ولي دست مبارکش لرزيد و به دندان نازنينش خورد و سپس آن را به زمين نهاد. آن گاه روي کرد به عقيد و فرمود: برو به اندرون که مي‌بيني کودکي در سجده است، او را نزد من بياور.

ابوسهل مي‌گويد: عقيد گفت: وقتي به اندرون براي جستجوي او رفتم، ديدم کودکي سجده مي کند، و انگشت سبابه‌ خود را به سوي آسمان گرفته است، من سلام کردم و او نمازش را کوتاه کرد، سپس گفتم: آقا شما را مي‌ طلبد که به خدمتش درآئي. در اين وقت مادرش صيقل آمد و دست او را گرفت و او را نزد پدرش آورد. چون عرب موقع سب کردن يعني بدگوئي به اشخاص با آن به طرف مقابل اشاره مي‌کرد، آن را «سبابه» گفتند.

ابوسهل مي‌گويد: موقعي که بچه خدمت حضرت رسيد، سلام کرد. رنگش همچون درّ )سفيد) موهاي سرش کوتاه و ميان دندان هايش باز بود. وقتي امام حسن عسکري عليه السّلام او را ديد، گريست و فرمود: اي آقاي خاندانم! اين آب را به من بده که من اينک به سوي خداي خود مي روم. بچه کاسه آب جوش را برداشت و به دهان پدر بزرگوارش نزديک ساخت تا آن را نوشيد.

آنگاه امام حسن عسکري عليه السّلام فرمود: مرا آماده نماز کنيد. بچه حوله ‌اي در دامن امام پهن کرد و بدين گونه حضرت، يک يک اعضا را شست و سر و پاي را مسح نمود. آنگاه امام حسن عسکري عليه السّلام فرمود:

اي فرزند! به تو مژده مي دهم که صاحب الزمان و مهدي و حجت خدا در روي زمين توئي. تو فرزند من و جانشين من مي‌باشي. از من متولد شده‌ا ي. و تو (م ح. م. د) فرزند حسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن حسين بن علي بن ابي طالب (عليهم السلام) مي‌باشي و هم از نسل پيغمبر صلّي اللَّه عليه و آله و خاتم ائمه طاهرين هستي. پيغمبر (ص) مژده تو را داده و نام و کنيه تو را تعيين فرموده است. اين را پدرم از پدران پاک سرشتش به من اطلاع داد.

حضرت اين را فرمود: و همان موقع رحلت نمودند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
Powered by TayaCMS