دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خلوت

No image
خلوت

خلوت بر دو گونه است:

1. خلوت عامّ،

2. خلوت خاصّ.

«خلوت عامّ» عبارت است از کناره‌گیرى و عزلت از غیر «اهل الله» به خصوص از مردم عوام، که از قوه فکر پایینی برخوردارند، مگر به قدر ضرورت:

«وَ ذَرِ الَّذینَ اتَّخَذُوا دینَهُمْ لَعِبا وَ لَهْواوَ غَـــرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا » (انعام/70)

امّا «خلوت خاصّ» دورى از جمیع مردم را گویند. و اگر چه آن در همه عبادات و اذکار خالى از فضیلت نیست و لیکن در طایفه‌اى از اذکار کلامیّه بلکه در جمیع آنها در نزد مشایخ راه، شرط است

شروط خلوت:

1) دوری از محل ازدحام و اجتماع مردم

2) اجتناب از استماع هرگونه صدای مشوش

3) حلیت و طهارت مکان حتی سقف و دیوارها

4) کوچک بودن مکان خلوت، به گونه‌ای که تنها گنجایش یک نفر را داشته باشد.

5) خالی بودن مکان خلوت از زخارف و زیورهای دنیوی

آورده‌اند شخصى از جناب «سلمان» - رضى الله عنه – که تا آن زمان براى خود خانه‌ای نساخته بود تقاضا نمود تا اجازه دهد منزلى براى وی بنا کند.

جناب سلمان اجازه نداد، او عرض کرد:

«مى‌دانم که چرا اجازه نمى‌دهى»

سلمان گفت:

«بگو علّتش چیست؟»

آن شخص عرض کرد:

« شما مى‌خواهید خانه‌اى که طول و عرضش به اندازه شما باشد، بسازم و این خانه میسور نیست.»

سلمان فرمود:

«آرى؛ راست گفتى.»

سپس آن مرد اجازه گرفت که چنین خانه‌اى براى او بسازد و ساخت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

No image

خوف و حزن

No image

شوق

No image

تقوا

No image

محبت

No image

وحدت و فنا

Powered by TayaCMS