دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فرقه حشویه Hshvyh

No image
فرقه حشویه Hshvyh

نویسنده : سيد حسين ميرنور الهي

كلمات كليدي : حشويه، اهل حديث، مجسمه، مشبهه، تحريف قران

برای شناخت واقعی هر فرقه بررسی عقیده خاص و عملکرد آن فرقه لازم است ولی کافی نیست. زیرا اعتقادات عمومی هر فرقه­ای از جهت انتساب پیدا کردن به مذهب خاص، مورد نظر دقیق محققین است. در نتیجه بحث از عقائد عام هر فرقه ضرورت دارد و بررسی عقائد خاص و منفرد هر فرقه به ضرورت دیگر طلب می­شود. در این مقاله با فرقه­ای به نام حشویه آشنا می­شویم.

فرقه حشویه وبزرگان آن

این فرقه همان افراطیون اهل سنت هستند و به نظر عقلی بی­اعتناء بوده و این نظرات را بدعت می­دانند.[1] این عده برای یاری رساندن به عقائد باطل خویش به جعل حدیث روی آورده و جعل حدیث را وسیله­ای برای هدف خود انگاشته بودند.[2]صاحبان عقاید خاص افراطی موسسین اولیه این فرقه محسوب می­شوند. آنها به مجلس درس حسن بصری حاضر شده و به وی اشکال می­نمودند و حسن بصری نیز ایشان را به حاشیه مجلس خود رانده بود و از این جهت به حشویه معروف شدند.[3] احمد حنبل و حامیان او به حشویه خوانده می­شدند.[4] نویسندگان عقاید افرادی مانند مضر و کهمس و احمد هیجی از روسای مشبهه را به عنوان حشویه معرفی می­کنند.[5] صاحب بن عباد، بخاری صاحب مهمترین کتاب صحیح اهل سنت را حشوی خوانده است.[6]

مبنای علمی حشویه؛ جعل روایات

ماهیت علمی حشویه جز عمل به روایات جعلی نیست. وجهه این فرقه در این روش شناخته می­شود. تمام عقائد ابراز شده در این فرقه به نحوی با روایات جعلی ارتباط دارد. از جمله قول به تحریف قران و عدم عصمت انبیاء و... این منحرفین جعل روایت را بخاطر یاری رساندن به عقائد خویش، جایز می­دانستند و از جمله روایاتی که جعل نموده­اند روایاتی است که برای امامت ابی­بکر ذکر می­کنند.[7]

عقاید حشویه

با شناخت نظریات حشویه، روش بی­اساس ایشان شناخته خواهد شد. معتقدات حشویه معمولا بدترین و سخیف­ترین نظریات در بین مسلمین است.

1.خدا شناسی در حشویه

آنها معتقدند که خداوند در جهت بالاست و خدا روز قیامت دیده می­شود و کفار نیز می­توانند خدا را ببینند.[8]

ایشان به معرفی ذات خدا پرداخته و معتقدند که او جسمی غیر اجسام شناخته شده است و برای او اعضاء و جوارحی مانند انسان در نظر می­گیرند. تماس و دست دادن و در آغوش گرفتن خدا را برای مخلصینی که در دنیا خدا را زیارت می­کردند روا می­دانند.[9]

مکان خدا را نیز مشخص نموده­اند به این صورت که خداوند را در عرش می­دانند و قائلند که خدا بر عرش نشسته است.[10]

2.قرآن از دیدگاه حشویه

یکی از مسائلی که میان مسلمانان ایجاد اختلاف نموده، شبهه قول به تحریف است. این شبهه سابقه طولانی دارد و با روایات جعلی که توسط حشویه فراهم گردیده، ارتباط می یابد.حشویه گروهی از اهل حدیث هستند که جز به گردآوری و نقل حدیث به چیز دیگرنمی اندیشند، از هرکس و هر کجا نقل حدیث می کنند و به محتوای آن و این که آیامتناقض است یا نه، و با اصول شریعت تطابق دارد یا نه، توجهی ندارند.از این رو،در فرآورده های اینان، اباطیل و ضلالت های فراوانی وجود دارد.
از آن جمله، روایات جعلی است که در باره تحریف قرآن نقل کرده اند.بنابراین حشویه با مبنایی باطل،قران را تحریف شده می دانستند.[11] علاوه بر این ورود الفاظ بی­معنی را در قران و سنت جایز می­شمردند.[12]

3.عقایدحشویه در مورد انبیاء علیهم السلام

حشویه و بسیاری از سنیان اهل حدیث، بر انبیاء علیهم السلام کبائر و صغائر را روا می­دانند.(معصیت صغیره و یا کبیره، عمدی و سهوی و خطائی) از این بدتر معاصی را برای انبیاء عظام اثبات می­کنند.[13]

در توضیح این عقیده شنیع می­گویند:

انجام معصیت کبیره مانند زنا و لواط توسط انبیاء قبل از نبوت روا است. برخی از ایشان در زمان نبوت نیز روا می­دانند به جز دروغ در شریعت ولی عده ای از این فرقه دروغ در شریعت را برای انبیاء به طور مخفی جایز دانسته­اند و برخی در هرحالت دروغ در شریعت را بر انبیاء جایز می­دانند.[14]

این فرقه خطا را برای انبیاء در اقوال و اعمال روا می­دانند[15] و یوسف را نسبت به همسر عزیز مصر خائن معرفی می­کنند.

معتقدند که داود، اوریا را به جنگ فرستاد که کشته شود تا همسر او را به نکاح خود دراورد.[16]

رسول الله صلی الله عیه و آله و سلم را قبل از بعثت گمراه و کافر می­دانستند.[17]

معتقدند که رسول الله صلی الله عیه و آله و سلم در تبلیغ دین خطا کرده است.[18]

4.حشویه و ولایت بنی­امیه

این عده با اینکه نسبت به انبیاء و اصیاء الهی و رسول الله علیهم السلام توهین می­کنند اما نسبت به بنی­امیه ولایت و محبت دارند و از نسبتهای ناروا به بنی­امیه خشمناک می­شوند. ایشان از قاتلین عثمان بیزاری جسته و آنها را لعن می­کنند.[19]

پیروی از معاویه و بنی امیه را واجب می­دانند. امامت و ولایت را برای بنی­امیه می-دانند و به هیج وجه امامت را برای فرزندان رسول الله نمی­دانند.[20]

اگر کسی در مورد عمرو عاص و معاویه و امثال اینها حرفی بزند و معاصی و اعمال قبیح ایشان را ذکر کند، ناراحت شده و غضب می­کنند و می­گویند که این اکاذیب رافضه (شیعیان علی علی السلام) است که بر صحابه دشنام می­دهند.[21]

5.دشمنی حشویه با امیرالمومنین علی علیه السلام

این فرقه، کسانی که با امیرالمومنین علی علیه السلام به جنگ پرداختند مانند خوارج و اهل جمل و صفین را کافر نمی­دانند.[22]

عده­ای از ایشان معتقدند که کار اهل جمل صحیح بوده و عده­ای دیگر قائلند که ایشان مجتهدانی به خطا رفته هستند و خطایشان بخشیده می­شود.[23]

آنها منکرین نص نبوی بر ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام هستند و نیز امامت بلافصل ایشان بعد از نبی اکرم(ص) را بر امیرالمومنین علی علیه السلام انکار می­کنند. ظالمین و غاصبین خلافت (ابوبکر، عمر و عثمان) را غاصب نمی­شمرند و به ولایت این ظالمین تن داده­اند و این ظالمین گنهکار را اهل بهشت می­دانند.[24]

6.حشویه و معصیت فرشتگان

آنها ابلیس را از جمله ملائکه می­دانند و معصیت او را راهی برای امکان صدور معصیت از ملائکه می­دانند.[25]

معتقدند که هاروت و ماروت (دو تن از ملائکه) شراب خورده و شخصی را نیز کشتند و با زنی به نام ناهید زنا کردند وخدا آن زن را به صورت ستاره­ای در آسمان به نام ناهید (زهره) مسخ نمود.[26]

می­گویند ملائکه بر خدا اعتراض نمودند و اعتراض از اعظم ذنوب است. ملائکه به بنی آدم نسبت قتل و فساد دادند که غیبت است و غیبت از گناهان کبیره است. ملائکه صفت رذیله عجب را داشتند. زیرا گفتند ما تو را تسبیح و تقدیس می­کنیم.

ملائکه از خدا عذرخواهی نمودند که نشانه گناه کردن است. ملایکه از دروغگویان بودند و در علم خدا شک داشتند.[27]

7.عقاید ضد عقل در فرقه حشویه

تقلید در اصول عقائد را جایز می­دانند بلکه عده­ای از ایشان واجب می­دانند.[28]

برخی از حشویه قائل هستند که خدا، اطفال کفار را عذاب می­کند.[29]

مکتب وحی

مکتب اهل بیت به عنوان حافظان شریعت و قرآن، با تمامی عقائد سخیف حشویه و بسیاری از اهل سنت به مخالفت برخاسته­اند و این بر کسی از منصفین اهل سنت نیز مخفی نمی­باشد.

مقاله

جایگاه در درختواره تاریخچه فرق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
Powered by TayaCMS