دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وظيفه علمی و عملی ما در برابر قرآن

No image
وظيفه علمی و عملی ما در برابر قرآن

خداوند دو وظيفه اصلي و مهم براي مسلمانان نسبت به کتاب الهي بيان کرده است.خداوند در آيه 63 سوره بقره مي فرمايد: «خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّهًٍْ؛ آنچه به شما داده شده را با قوت بگيريد.» اين گرفتن بايد به دو شکل علمي و عملي باشد. يعني تدبر و فهم دقيق و عميق و عمل درست و کامل.

    از امام صادق(ع) ذيل همين آيه مي پرسند: «اقوهًْ في الابدان ام قوّهًٌْ في القلوب؛ آيا به نيروي جسمها يا دلها؟» آن حضرت مي فرمايد: «فيهما جميعا؛ به هردو»(بحارالانوار، ج13، ص226)

    خداوند در آيه 29 سوره ص مي فرمايد: «كِتَابٌ اَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ؛ اين کتابي مبارک است که به سوي تو فرستاده شده تا در آيات آن تدبر کنيد.» و در آيه 24 سوره محمد نيز مي فرمايد: اَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ اَمْ عَلَي قُلُوبٍ اَقْفَالُهَا؛ چرا در قرآن تدبر نمي کنند، آيا بر دلهايشان قفل نهاده شده است؟

    اين دو آيه وظيفه علمي ما را نسبت به قرآن بيان مي کند. اما در باره وظيفه عملي نيز مي فرمايد که مسلمانان بايد اين گونه باشند: «کانهم بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ»( صف، آيه 4) يعني مسلمانان بايد به گونه اي عمل کنند که ديگر نفوذ ناپذير شوند و کسي قصد و نيت حمله پيدا نکند. بايد اهل استقامت و پايداري در دين باشند: فَاسْتَقِمْ كَمَا اُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلاَ تَطْغَوْاْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ؛ پس، همان گونه كه دستور يافته‌اي، ايستادگي كن و هر كه با تو توبه كرده [نيز چنين كند] و طغيان مكنيد كه او به آنچه انجام مي‌دهيد بيناست.(هود، آيه 112) مسلمان بايد به گونه اي باشد که دشمن وقتي مي آيد مي بيند که نمي تواند نفوذ کند و «وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَهًًْ؛ بايد در شما غلظت و ستبر و سختي باشد» که کسي ديگر طمع نورزد.(توبه، آيه 123) البته در ميدان جهاد بايد حمله کرد و غلظت داشت: «جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ؛ با کفار و منافقان جهاد کن و بر آنان سخت بگير!(توبه، آيه 73)

    اما در حالت عادي نمي خواهد اين گونه رفتار کنيد بلکه بايد کسي که از بيرون شما را ببيند دژي استوار و نفوذ ناپذير ببيند و لازم نيست حمله کنيد تا غلظت و ستبري خود را در حمله به نمايش بگذاريد، بلکه همين غلظت و ستبري و سختي را در شما بيابند.

    پس وظيفه هر مسلماني نسبت به قرآن اين است که در آن تدبر کند و مفاهيم آن را بفهمد و در مقام عمل به شدت بر عمل به آن مراقبت و مواظبت نمايد و کوتاه نيايد و از حدود الهي تجاوز نکند و اجازه تجاوز و عصيان ندهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
6خصوصیت متقین در قرآن کریم

6خصوصیت متقین در قرآن کریم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی‌گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کرامت انسان از نگاه قرآن

کرامت انسان از نگاه قرآن

از نگاه قرآن، کرامت انسان به عنوان یک اصل آفرینش در نظر گرفته و کرامت در سرشت انسان تنیده شده است.
Powered by TayaCMS