دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ريشه‌ها و آثار خوارج 2

اشاره: هفته گذشته به مناسبت شکست داعش، اهميت بازشناسي عقبه فکري آنها مطرح شد و از اين روي به سراغ بخشي از کتاب «جاذبه و دافعه علي(ع)» رفتيم که استاد شهيد به خوارج و آغاز پيدايش و عوارض رفتار و انديشه‌شان پرداخته‌اند.
ريشه‌ها و آثار خوارج 2
ريشه‌ها و آثار خوارج 2

استاد شهيد آيت‌الله مطهري - بخش دوم

اشاره: هفته گذشته به مناسبت شکست داعش، اهميت بازشناسي عقبه فکري آنها مطرح شد و از اين روي به سراغ بخشي از کتاب «جاذبه و دافعه علي(ع)» رفتيم که استاد شهيد به خوارج و آغاز پيدايش و عوارض رفتار و انديشه‌شان پرداخته‌اند.

در قوانين نظامي و جنگي جهان يک قانون مسلّم است که اگر دشمن خواست از نيروهاي داخلي استفاده کند، آن نيرو را نابود مي‌کنند تا به دشمن دست يابند و وي را به عقب برانند. در صورتي که مسلمان و موجود زنده‌اي را اسلام مي‌گويد بزن تا پيروزي اسلام به دست آيد، کاغذ و جلد که ديگر جاي سخن نبايد قرار گيرد. کاغذ و کتابت احترامش به خاطر معني و محتواست. امروز [در جنگ صفين،] جنگ به خاطر محتواي قرآن است. اينها [لشکر شام] کاغذ را وسيله قرار داده‌اند تا معني و محتواي قرآن را از بين ببرند.

اما ناداني و بي خبري همچون پرده‌اي سياه جلو چشم عقلشان را گرفت و از حقيقت بازشان داشت؛ گفتند: «ما علاوه بر اينکه با قرآن نمي‌جنگيم، جنگ با قرآن خود منکري است و بايد براي نهي از آن بکوشيم و با کساني که با قرآن مي‌جنگند، بجنگيم.» تا پيروزي نهايي ساعتي بيش نمانده بود. مالک اشتر که افسري رشيد و فداکار و از جان گذشته بود، همچنان مي‌رفت تا خيمه فرماندهي معاويه را سرنگون کند و راه اسلام را از خارها پاک نمايد. در همين وقت اين گروه به علي فشار آوردند که ما از پشت حمله مي‌کنيم. هرچه علي اصرار مي‌کرد، آنها بر انکارشان مي‌افزودند و بيشتر لجاجت مي‌کردند. علي براي مالک پيغام فرستاد: «جنگ را متوقف کن و خود از صحنه برگرد.» او به پيام علي جواب داد که: «اگر چند لحظه‌اي را اجازتم دهي، جنگ به پايان رسيده و دشمن نيز نابود گشته است.» شمشيرها را کشيدند که: «يا قطعه قطعه‌ات مي‌کنيم يا بگو برگردد!» باز به دنبالش فرستاد که: «اگر مي‌خواهي علي را زنده ببيني، جنگ را متوقف کن و خود برگرد.» او برگشت و دشمن شادمان که نيرنگش خوب کارگر افتاد.
جنگ متوقف شد تا قرآن را حاکم قرار دهند، مجلس حکميت تشکيل شود و حکمهاي دو طرف بر آنچه در قرآن و سنت، اتفاقي طرفين است، حکومت کنند و خصومت‌ها را پايان دهند و يا اختلافي را بر اختلافات بيفزايند و آنچنان را آنچنان‌تر کنند! علي گفت: «آنها حکم خود را تعيين کنند تا ما نيز حکم خويش را تعيين کنيم.» آنها بدون کوچکترين اختلافي با اتفاق نظر عمرو عاص، عصاره نيرنگ‌ها را انتخاب کردند. علي، عبدالله بن عبّاس سياستمدار و يا مالک اشتر، مرد فداکار و روشن‌بين باايمان را پيشنهاد کرد و يا مردي از آن قبيل را؛ اما آن احمق‌ها مردي چون ابوموسي را که مردي بي‌تدبير بود و با علي(ع) ميانه خوبي نداشت، انتخاب کردند. هرچه علي و دوستان او خواستند اين مردم را روشن کنند که ابوموسي مرد اين کار نيست و شايستگي اين مقام را ندارد، گفتند: «غير او را ما موافقت نکنيم.» گفت: «حالا که اين‌چنين است، هرچه مي‌خواهيد بکنيد.» بالأخره او را به عنوان حکم از طرف علي و اصحابش به مجلس حکميت فرستادند.

پس از ماهها مشورت، عمرو عاص به ابوموسي گفت: «بهتر اين است که به خاطر مصالح مسلمين، نه علي باشد و نه معاويه، سومي را انتخاب کنيم و آن جز عبدالله بن عمر ـ داماد تو ـ ديگري نيست.» ابوموسي گفت: «راست گفتي، اکنون تکليف چيست؟» گفت: «تو علي را از خلافت خلع مي‌کني، من هم معاويه را. بعد مسلمين مي‌روند يک فرد شايسته‌اي را که حتماً عبدالله بن عمر است، انتخاب مي‌کنند و ريشه فتنه‌ها کنده مي‌شود.» بر اين مطلب توافق کردند و اعلام کردند که مردم جمع شوند براي استماع نتايج حکميت.

مردم اجتماع کردند. ابوموسي رو کرد به عمرو عاص که: «بفرماييد منبر و نظريه خويش را اعلام داريد.» عمرو عاص گفت: «من؟! تو مرد ريش‌سفيد محترم از صحابه پيغمبر؛ حاشا که من چنين جسارتي را بکنم و پيش از تو سخني بگويم.» ابوموسي از جا حرکت کرد و بر منبر قرار گرفت. اکنون دلها مي‌تپد، چشمها خيره گشته و نفسها در سينه‌ها بند آمده است؛ همگان در انتظار که نتيجه چيست؟ او به سخن درآمد که: «ما پس از مشورت، صلاح امت را در آن ديديم که نه علي باشد و نه معاويه؛ ديگر مسلمين خود مي‌دانند هر که را خواستند، انتخاب کنند» و انگشترش را از انگشت دست راست بيرون آورد و گفت: «من علي را از خلافت خلع کردم، همچنان‌که اين انگشتر را از انگشت بيرون آوردم.» اين را گفت و از منبر به زير آمد.

عمرو عاص حرکت کرد و بر منبر نشست و گفت: «سخنان ابوموسي را شنيديد که علي را از خلافت خلع کرد و من نيز او را از خلافت خلع مي‌کنم، همچنان ‌که ابوموسي کرد» و انگشترش را از دست راست بيرون آورد و سپس انگشترش را به دست چپ کرد و گفت: «معاويه را به خلافت نصب مي‌کنم همچنان‌که انگشترم را در انگشت کردم!» اين را گفت و از منبر فرود آمد. مجلس آشوب شد. مردم به ابوموسي حمله بردند و بعضي با تازيانه بر وي شوريدند. او به مکه فرار کرد و عمرو عاص نيز به شام رفت.

خوارج که به وجودآورنده اين جريان بودند، رسوايي حکميت را با چشم ديدند و به اشتباه خود پي بردند؛ اما نمي‌فهميدند اشتباه در کجا بوده است. نمي‌گفتند: «خطاي ما در اين بود که تسليم نيرنگ معاويه و عمرو عاص شديم و جنگ را متوقف کرديم» و هم نمي‌گفتند که پس از قرار حکميت، در انتخاب «داور» خطا کرديم که ابوموسي را حريف عمرو عاص قرار داديم، بلکه مي‌گفتند: «اينکه دو نفر انسان را در دين خدا حکم و داور قرار داديم، خلاف شرع و کفر بود، حاکم منحصرا خداست نه انسان‌ها!» آمدند پيش علي که: «نفهميديم و تن به حکميت داديم؛ هم تو کافر گشتي و هم ما! ما توبه کرديم، تو هم توبه کن.» مصيبت تجديد و مضاعف شد.
علي گفت: «توبه به هر حال خوب است، استغفرُالله من کُلّ ذنب. ما همواره از هر گناهي استغفار مي‌کنيم.» گفتند: «اين کافي نيست، بلکه بايد اعتراف کني که حکميت گناه بوده و از اين گناه توبه کني.» گفت: «آخر من مسأله تحکيم را به وجود نياوردم؛ خودتان به وجود آورديد و نتيجه‌اش را نيز ديديد، و از طرفي ديگر چيزي که در اسلام مشروع است، چگونه آن را گناه قلمداد کنم و گناهي که مرتکب نشده‌ام به آن اعتراف کنم؟!»

از اينجا [شورشيان] به عنوان يک فرقه مذهبي دست به فعاليت زدند. در ابتدا يک فرقه ياغي و سرکش بودند و به همين جهت «خوارج» ناميده شدند، ولي کم‌کم براي خود اصول عقايدي تنظيم کردند و حزبي که در ابتدا فقط رنگ سياست داشت، تدريجاً به صورت يک فرقه مذهبي درآمد و رنگ مذهب به خود گرفت. خوارج بعدها به عنوان طرفداران يک مذهب، دست به فعاليت‌هاي تبليغي حادّي زدند. کم‌کم به فکر افتادند که به خيال خود ريشه مفاسد دنياي اسلام را کشف کنند. به اين نتيجه رسيدند که عثمان و علي و معاويه همه برخطا و گناهکارند و ما بايد با مفاسدي که به وجود آمده مبارزه کنيم، امر به معروف و نهي از منکر نماييم. لهذا مذهب خوارج تحت عنوان وظيفه «امر به معروف و نهي از منکر» به وجود آمد.

دو شرط امر به معروف

وظيفه امر به معروف و نهي از منکر قبل از هر چيز دو شرط اساسي دارد: يکي بصيرت در دين و ديگري بصيرت در عمل. بصيرت در دين اگر نباشد، زيان اين کار از سودش بيشتر است. و اما بصيرت در عمل لازمه دو شرطي است که در فقه از آنها به «احتمال تأثير» و «عدم ترتّب مفسده» تعبير شده است و مآل آن به دخالت دادن منطق است در اين دو تکليف? خوارج نه بصيرت ديني داشتند و نه بصيرت عملي. مردمي نادان و فاقد بصيرت بودند بلکه اساساً منکر بصيرت در عمل بودند، زيرا اين تکليف را امري تعبدي مي‌دانستند و مدعي بودند بايد با چشم بسته انجام داد.

پي‌نوشت:
1- يعني امر به معروف و نهي از منکر براي اين است که «معروف» رواج گيرد و «منکر» محو شود. پس در جايي بايد امر به معروف کرد و نهي از منکر نمود که احتمال ترتب اين اثر در بين باشد. اگر مي‌دانيم که قطعاً بي اثر است، ديگر وجوب چرا؟ و ديگر اينکه اصل تشريع اين عمل براي اين است که مصلحتي انجام گيرد. قهراً در جايي بايد صورت بگيرد که مفسده بالاتري بر آن مترتب نشود. لازمه اين دو شرط بصيرت در عمل است. آدمي که بصيرت در عمل را فاقد است، نمي‌تواند پيش‌بيني کند که آيا اثري بر اين کار مترتب هست يا نيست و آيا مفسده بالاتري را در بر دارد يا ندارد؟ اين است که امر به معروف‌هاي جاهلانه همان طوري که در حديث است افسادش بيش از اصلاح است. در ساير تکاليف گفته نشده که شرطش احتمال ترتب فايده است و اگر احتمال اثر دارد بايد انجام داد و اگر احتمال اثر ندارد نبايد انجام داد و حال آنکه در هر تکليفي، فايده و مصلحتي منظور است اما تشخيص آن مصلحت‌ها بر عهده مردم گذاشته نشده است. درباره نماز گفته نشده اگر ديدي به حالت مفيد است، بخوان و اگر ديدي مفيد نيست، نخوان. در روزه هم گفته نشده اگر احتمال مي‌دهي فايده دارد، بگير و اگر احتمال نمي‌دهي، نگير. در روزه گفته شده اگر ديدي به حالت مضر است نگير. همچنين در حج يا زکات يا جهاد اين‌چنين قيد نشده است؛ اما در باب امر به معروف و نهي از منکر اين قيد هست که بايد ديد چه اثر و چه عکس‌العملي دارد و آيا اين عمل در جهت صلاح اسلام و مسلمين است يا نه؛ يعني تشخيص مصلحت بر عهده خود عاملان اجراست. در اين تکليف هر کسي حق دارد، بلکه واجب است که منطق و عقل و بصيرت در عمل و توجه به فايده را دخالت دهد، و اين عمل تعبدي صرف نيست. اين شرط که اعمال بصيرت در امر به معروف و نهي از منکر واجب است، مورد اتفاق جميع فرق اسلامي است به استثناي خوارج. آنها روي همان جمود و خشکي و تعصب خاصي که داشتند، مي‌گفتند «امر به معروف و نهي از منکر» تعبد محض است، شرط احتمال اثر و عدم ترتب مفسده ندارد، نبايد نشست در اطرافش حساب کرد. طبق همين عقيده با علم به اينکه کشته مي‌شوند و خونشان هدر مي‌رود و با علم به اينکه هيچ اثر مفيدي بر قيامشان مترتب نيست، قيام مي‌کردند و يا ترور مي‌کردند.

شنبه ?? آذر ????

روزنامه اطلاعات

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS