دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام صادق( علیه السلام) فرمودند:« المُتََّقونَ شیعةُ علیٍّ، و الغَیبُ فَهُوَ الحُجةُ الغائبِ»

امام صادق(ع) فرموده اند: متقین شیعیان علی ( ع)، و غیب، حجت غایب است.( کمال الدین و اتمام النعمه، ج2ٍ ص 14، ح 20)
امام صادق( علیه السلام) فرمودند:« المُتََّقونَ شیعةُ علیٍّ، و الغَیبُ فَهُوَ الحُجةُ الغائبِ»
امام صادق( علیه السلام) فرمودند:« المُتََّقونَ شیعةُ علیٍّ، و الغَیبُ فَهُوَ الحُجةُ الغائبِ»

امام صادق(ع) در مورد آیه شریفه «الم * ذلکَ الکتابُ لا ریبَ فیه هُدی للمتقین* الذینَ یُومِنونَ بالغَیب» ( بقره/  1-3) فرموده اند:« المتقون شیعه علی، و الغیب فهو الحجه الغائب» متقین شیعیان علی ( ع)، و غیب، حجت غایب است.( کمال الدین و اتمام النعمه، ج2ٍ ص 14، ح 20)

مهدی باوری شرط هدایت پذیری است

مهدی شناسی و مهدی محبی ، سالک را به مقام "مهدی باوری" می رساند و مقام والای مهدی باوری ، سرحلقه اتصال سالک به مقام رفیع خدا باوری و قرآن باوری می گردد. بیدین سان " مهدی باوری" با مقام "قران باوری" در پیوندی تکوینی و ناگسستنی است؛ تا جایی که در آغازین آیات سوره بقره، بر این پیوند پر رمز و راز تاکید می گردد و هدایت پذیری از قرآن ، ویژه پرهیزگارانی معرفی می شود که به غیب و حجت غائب ایمان دارند و چرا اینگونه نباشد، در حالی که حجت غایب ما، شریک و عدل قرآن، تجسم یافته قرآن، ودیعه دار حقایق و اسرار قرآن، زنده کننده قرآن و حاکمیت بخش و برپادارنده آن در سرتاسر جهان است.

او که محبت و عشقش است که در عمق روح محبانش موج ایجاد می کند و دل و جانشان را به تب و تبا می افکند ؛ نماز اوست که جان نمازهاست و شیفتگان را به معراج گاه نماز می کشاند؛ صوم و صیام اوست که سوختگان را به امساک از غیز دوست دعوت می کند؛ قرائت قرآن اوست که شیعیان را به جانب قرآن گسیل می دارد و به خاطر همین پیوند عمیق است که هدایت پذیری حقیقی از قرآن فقط برای مهدی باوران میسر است و تلاوت ظاهری قرآن برای منکران مهدی(علیه السلام) جز خسران و زیان چیز دیگری نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
Powered by TayaCMS