دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تجسّس و کنجکاوی در زندگی مردم

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنی.
تجسّس و کنجکاوی در زندگی مردم
تجسّس و کنجکاوی در زندگی مردم

تجسّس و کنجکاوی در زندگی مردم

قال اللهُ تعالی:« یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا » (حجرات\12)

یک از چیزهایی که در قرآن و روایات مورد نکوهش قرار گرفته، تجسّس و کنجکاوی در زندگی دیگران است. خداوند در قرآن کریم مؤمنان را از این صفت بسیار زشت برحذر داشته و می‌فرماید:

«ولا تَجَسَّسُوا»

و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید!

کسی که به‌دنبال عیوب دیگران است و با کنجکاوی بی‌جا و بی‌مورد در صدد دست یافتن به عیوب و لغزش دیگران است باید به این نکته توجّه داشته باشد که خداوند نیز عیوب او را دنبال می‌کند و او را سرانجام رسوا خواهد کرد. امام صادق(ع) روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده که می‌فرمایند:

«َلا تَطْلُبُوا عَثَرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ أَخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ یفْضَحْهُ وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیتِه»‌

به‌دنبال لغزشها و عیوب مؤمنین نباشید؛ به‌درستی که کسی‌که در جستجو و تعقیب لغزش‌های برادر مؤمنش باشد، خداوند لغزش‌ها و عیوب او را دنبال می‌کند و کسی که خدا به‌دنبال عیوب و لغزشش باشد، او را رسوا می‌سازد، اگر چه در داخل خانه‌اش باشد.

کنجکاوی و تجسّس بی‌جا و بی‌مورد در زندگی مردم دارای ضررها و پیامدهایی است که ما به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

13.از بین رفتن آبروی دیگران؛ یکی از ضررهای بزرگ کنجکاوی در زندگی دیگران، به‌خطر افتادن آبروی دیگران است؛ که لطمه جبران‌ناپذیری به حیثیّت و موقعیّت اجتماعی افراد وارد می‌سازد. به‌خصوص وقتی که انسان پس از دقّت و کنجکاوی، اسرار و رازهای درونی افراد را در اختیار دیگران قرار دهد. چراکه شخص کنجکاو، مراقب رفتارها و اوضاع خصوصی دیگران است و کمتر می‌تواند از فاش ساختن اسرار آنها خودداری کند. این‌گونه افراد، هرگز از غیبت کردن و بدگویی پشت سر دیگران مصون نیستند. به‌طور قطع وقتی حیثیت و آبروی شخصی به‌خطر بیفتد و از بین برود، به‌راحتی قابل برگشت و جبران نیست. امام صادق(ع) می‌فرمایند:

«إذا رَقَّ العِرضُ استُصعِبَ جَمعُهُ»

هرگاه آبرو بریزد، جمع‌آوری آن دشوار است.

30.انزوا از دیگران؛ تفحّص و کنجکاوی در امور شخصی دیگران، نوعی پیروی از سوء ظن است؛ که این کار درواقع عکس‌العمل بدبینی است. فرد کنجکاو با تجسّس‌های بی‌مورد خود، به عیوب و نقاط ضعف بسیاری از افراد، واقف می‌شود و بر اثر آن یک نوع حالت انزوا و زدگی در او به‌وجود می‌آید و در حقیقت کمتر کسی را شایسته معاشرت و زندگی تشخیص می‌دهد. این حالت، کم‌کم او را به گوشه‌گیری و انزوا از دیگران می‌کشاند. انسان باید به این نکته توجه داشته باشد که یافتن انسان‌های کامل و صددرصد بی‌عیب و نقص بسیار نادر و انگشت‌شمار است. به هر حال  چه‌بسا انسان با کنجکاوی و تجسّس بی‌مورد، به عیوب پوشیده و پنهان دیگران پی خواهد برد و در اثر آن، در خود نوعی زدگی و لزوم پرهیز و اجتناب از دیگران احساس می‌کند و قطعاً انسان با بدبینی، گوشه‌گیری و منزوی بودن از جامعه، نمی‌تواند مثمر ثمر باشد.

31.سلب آزادی؛ یکی از بزرگترین نعمت‌هایی که برای بشر شمرده شده برخورداری از آزادی در نحوه فعالیّت‌ها است؛ اسلام با تأسیس اصل نظارت عمومی و با قرار دادن مأموران نظارتی، آزادی بشر را در انظار عمومی به‌طور صحیحی، به قوانین عقل و شرع محدود نموده و آزادی در اجتماع را در این چهارچوب، محدود و معیّن نموده است. انسان تا آنجا آزاد است که (علنا) به سعادت خود و دیگران لطمه‌ای نزند و حرامی را مرتکب نشود و واجبی را ترک نکند. اسلام، آزادی درونی افراد را با برقرار ساختن حکومت ایمان، محدود و مهار نموده است؛ ولی در این میان اسلام به اجازه نمی‌دهد که کسی با کنجکاوی و تجسّس بی‌مورد  در زندگی خصوصی دیگران، از دیگران سلب آزادی شود.

بنابراین انسان نباید با تجسّس و کنجکاوی بی‌مورد در زندگی خصوصی دیگران دخالت کند. چنین کاری علاوه‌بر اینکه گناه محسوب می‌شود و مورد رضایت خداوند نیست، دارای آثار و پیامدهای منفی دنیوی نیز هست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب فرهنگنامه تاريخ زندگی پيامبر اعظم(ص)

کتاب فرهنگنامه تاريخ زندگی پيامبر اعظم(ص)

کتاب فرهنگ‎ نامه جامع تاریخی زندگی و سیره ی آخرین فرستاده‎ی الهی در قالبی جدید راستای آشنایی عموم افراد جامعه با مباحث تاریخی توسط بخش تاریخ فرهنگ نامه علوم انسانی و اسلامی پژوهه تهیه شده است.

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
Powered by TayaCMS