دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روان شناسی

No image
آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پنجمین شماره دو فصلنامه علمی، تخصصی«تربیت اسلامی» را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشریه «تربیت اسلامی» به مدیر مسؤولی حجت الاسلام علیرضا اعرافی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با انتشار هفت مقاله برتر به با زار نشر عرضه شد.
در مقاله «بررسی تأثیر شیوه های تدریس مبتنی بر تکنیک های خلاقیت در آموزش و یاد گیری دانش آموزان»، نویسنده شیوه های تدریس خلاقیت آفرین را مورد بررسی قرار می دهد؛ خلاقیت و یادگیری را تشریح کرده و ضرورت پرورش خلاقیت در دانش آموزان، عوامل آموزشگاهی مؤثر در خلاقیت، موانع خلاقیت و ویژگی های دانش آموزان خلّاق را بیان می کند که در پایان، روش های تدریسی که سبب پرورش خلاقیت می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.
در بخشی از این نوشتار با عنوان«ضرورت رفع موانع خلاقیت در کلاس درس»، می خوانیم:«از عوامل بازدارنده در خلاقیت دانش آموزان، محیط آموزشگاه است. در آموزش و پرورش سنتی، معلم دانشی را منتقل می کند و دانش آموز با میزان حفظ آنها، مورد ارزشیابی قرار می گیرد؛ در نتیجه، زمینه برای ایجاد خلاقیت در او ایجاد نمی شود که نبود حمایت از تفکر خلّاق در مدارس، خاموش شدن خلاقیت را در بر دارد؛ پس ضروری است برای ایجاد آموزش مبتنی بر خلاقیت، موانع خلاقیت در کلاس درس که هدایت کننده آن معلم است، برطرف شود.»
ارزشیابی آموزشی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، مسؤولیت حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی، مبانی و روش های تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی از جمله مقاله های این دو فصل نامه است.
نویسنده مقاله«آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روانشناسی و کاربرد های تربیتی آن» به بررسی نقش تربیتی صله رحم و تأثیر آن در سلامت روانی افراد و همچنین مفهوم صله رحم و آثار و پیامد های آن در متون دینی و در تحقیقات روان شناختی پرداخته است.
در گزیده ای از این نوشتار با نام«پیامد های صله رحم از دیدگاه اسلامی» آمده است:«وقتی ما در حضور خویشاوندان و دوستان خود هستیم از لحاظ عاطفی احساس خوشایندی به ما دست می دهد و احساس آرامش می کنیم؛ این کار به بهتر شدن خُلق و خوی ما می انجامد. صله رحم می تواند، یک روش برای پالایش خُلق و خوی ما در نظر گرفته شود و موجب سلامت روانی و تزکیه نفس شده و زمینه بروز رفتارهای مناسب، با ارزش و به دور از اعوجاج و انحراف را فراهم سازد.»
دو مقاله پایانی این نشریه، تدوین برنامه های درسی علوم تجربی با رویکرد دینی و چالشی جدید پیش روی برنامه ریزان درسی، و تأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان نام دارد.
در انتهای این دو فصلنامه مقاله ها به زبان عربی و انگلیسی برای علاقه مندان به چاپ رسیده است.
گفتنی است، پنجمین شماره دو فصلنامه علمی، تخصصی «تربیت اسلامی»، از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مدیر مسؤولی حجت الاسلام علیرضا اعرافی و سردبیری محمد جعفرپاک سرشت، در زمستان 1386 منتشر شد.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب شخصیت متعالی و سلامت روانی در پرتو خداآگاهی

کتاب شخصیت متعالی و سلامت روانی در پرتو خداآگاهی

دین‌داری و معنویت خواهی چگونه سلامت روانی ما را تأمین می‌کند؟ سازوکار و نحوه اثر آن چگونه است؟ آیا اثر مذهب صرفاً به نیروهای متافیزیکی آن وابسته است؟...

جدیدترین ها در این موضوع

حضور بانوان طلبه در جشنواره پژوهشی علامه حلی

حضور بانوان طلبه در جشنواره پژوهشی علامه حلی

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از روابط عمومی جشنواره علامه حلی(ره)، حجت الاسلام زارعی، مدیر اداره امور پژوهشی طلاب حوزه علمیه قم و دبیر جشنواره علامه حلی در نشستی با مدیران اداره ساماندهی تحقیقات حوزه علمیه خواهران گفت
پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

همایش بین‌‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت که از روز پنجشنبه 13 دی ماه درطرابلس پایتخت لیبی آغاز شده‌بود، شب به کار خود پایان‌داد.
برای ترویج فرهنگ اهل بیت باید گام های اساسی برداشت

برای ترویج فرهنگ اهل بیت باید گام های اساسی برداشت

برای ترویج فرهنگ اهل بیت باید گام های اساسی برداشت
دیدار ‌اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری با مراجع

دیدار ‌اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری با مراجع

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با هدف تشریح برنامه‌ها و عملکرد نیروی انتظامی در طرح ارتقای امنیت اجتماعی و بهره گیری از راهکارهای عملی در این باره، ‌صبح امروز، 23 آبان‌ماه، با تعدادی از مراجع تقلید و علما در قم دیدار کرد.
Powered by TayaCMS