مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
رویدادهای مناقشهبرانگیز در جهان اسلام
22 اسفند 1386, 0:0
رویدادهای مناقشهبرانگیز در جهان اسلام
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: جهان اسلام هر روز شاهد اخبار گوناگونی در حوزههای مختلف چون حوزه دین و اندیشه است اما آنچه طی یکسال مورد توجه بوده مجموع اخبار جنجالی است که به علت مناقشه های فقهی و یا اختلاف نظر نمود بیشتری یافته است.
به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این گفته شده وزارت اوقاف مصر برای ساخت مساجد جدید با گلدسته مجوز صادر نمی کند و از این پس تنها مجوز ساخت به مساجد بدون گلدسته داده می شود که وزارت اوقاف مصر پس از چندی این خبر را بی اساس خواند و آن را تکذیب کرد.
ذبح مظاهر و نمادهای اسلامی در مصر
مسئولان اداره امور مساجد و کمیته امور مهندسی وزارت اوقاف مصر اعلام کردند: پس از اینکه با تصمیم ساخت مسجد بدون گلدسته موافقت شد، از اعطای مجوز به ساخت مساجد با گلدسته خودداری و به آنها مجوز ساخت داده نمی شود. این اداره اعلام کرد: 99 درصد هزینه های ساخت مساجد بر عهده خیرین است با این وجود از این پس تنها با ساخت مساجدی موافقت می شود که بدون گلدسته باشند .
این وزارتخانه همچنین مانع از قراردادن بلندگو بر گلدسته ها میشود و علت آن را سروصدای ناشی از آنها و بالا بودن صدای اذان اعلام کرد، به گونه ای که صدای اذان تنها در داخل مسجد شنیده می شود و خارج از آن هیچ صدایی شنیده نمی شود.
شیخ فؤاد عبدالعظیم نماینده وزارت اوقاف مصر در امور مساجد کشور گفت: این تصمیم از سوی کمیته امور مهندسی وزارتخانه صادر شده و این کمیته مسئول رسمی آن است و ما هیچگونه دخالتی درباره اتخاذ این تصمیم نداشته ایم.
شهرهای بزرگ مانند قاهره و اسکندریه به عنوان مرکز بزرگ استانها ملزم به اجرای این تصمیم شدند، اما استانهای دیگر و شهرهای ساحلی و به ویژه روستاها اجرای این قانون را رد کرده اند.
تکذیب خبر ساخت مساجد بدون گلدسته در مصر
وزیر اوقاف و امور اسلامی مصر ضمن تکذیب خبری که روزنامههای مصری مبنی بر ساخت مساجد بدون گلدسته منتشر کردند، گفت: گلدسته از نشانههای مساجد کشورهای اسلامی به شمار میرود و فقدان آن جایز نیست.
دکتر محمود حمدی زقزوق وزیر اوقاف و امور اسلامی مصر گفت: چندی پیش این موضوع با محوریت "وزارت اوقاف مصر مانع از ساخت مساجد جدید با گلدسته می شود، این تصمیم مخفیانه بود و وزارت با ساخت 150 مسجد جدید با گلدسته مخالفت کرده است" در میان جراید مختلف منتشر شد اما من این اخبار را تکذیب میکنم.
وی با بیان اینکه این خبر عاری از سقم و صحت است و هیچ تصمیم مخفیانه و غیر مخفیانه ای به منظور عدم ساخت گلدسته برای مساجد جدید گرفته نشده است، اظهار داشت: ما نه تنها ممانعت نمی کنیم بلکه بالعکس از تلاشهایی که برای ساخت مسجد و گلدسته انجام شود استقبال و آن را تشویق می کنیم. بعضی از جمعه ها شاهد افتتاح مسجدی با گلدسته هستیم. همچنین ما از افرادی که خواستار ساخت مسجد با گلدسته باشند استقبال می کنیم.
تبدیل برخی مساجد مصر به سالنهای جشن
رئیس کمیته امور دینی شورای محلی اسکندریه مصر از تبدیل برخی مساجد این کشور به سالنهایی برای برگزاری جشن خبر داد .
در همین ارتباط اعضای کمیته متهم شده و این مشکل را با دکتر طارق القیعی رئیس مجلس در میان گذاشته شده اند .
طی برگزاری نشستی فوری در این خصوص القیعی رئیس شورای محلی اسکندریه درباره کوتاهی کارکنان در انجام وظایف خود هشدار و در ادامه افزود : در صورت عدم جلوگیری از این اقدام دیگر مساجد نیز به این کار دست خواهند زد. این اقدام اخیرا در بیشتر مساجد اسکندریه رواج یافته است.
رئیس این شورای محلی با ارسال یک نامه رسمی به عبدالله شبلی معاون وزارت اوقاف اسکندریه از وی خواست ضمن حفظ جایگاه مسجد و استفاده از آن برای مراسم مناسب و شأن مساجد این اماکن مقدس مورد توجه قرار دهد.
عبدالله شبلی نیز در پاسخ به نامه القیعی تصریح کرد : این امر مخالف با سنت نیست، زیرا سالنهای جشن در مجاورت مساجد قرار دارند و نه در داخل آن.
اسماء الحسنی مدرن و احادیث جعلی در ادعیههای دروغین
پدیده خطرناکی که در بیشتر مساجد قاهره به تازگی رخ داده این است که عده ای پس از نماز جمعه، به توزیع ادعیه و اذکار در حجم کوچک میان نمازگزاران اقدام می کنند تا نمازگزاران به منظور ثواب الهی و یا اهدا به روح مردگان و متوفیان بخوانند. این عمل گر چه به خودی خود هیچ اشکالی ندارد، اما زمانی پدیده ای خطرناک می شود که این گروه به توزیع ادعیه ها و اذکار جعلی میان نمازگزاران اقدام کنند.
اما این پدیده طی دوره های اخیر تنشهایی را در مصر ایجاد کرد، چرا که این افراد با ارائه احادیث جعلی منسوب به نبی اکرم (ص) و بی آنکه به منظور سقم و صحت آن به هیچ عالم و یا مورخی استناد کنند آنها را آورده اند. به گونه ای که برخی از این احادیث با آیات قرآن در تناقض است.
همچنین در پایان این کتابهای جعلی اسماء الحسنی را آورده است که برای مسلمانان نا آشنا است. مانند الستیر و الخلاق که جزء اسماء الهی نیست. چرا که اسماء الهی 99 نام است که این نامها جزء اسماء الحسنی نمیشود.
در برخی از از این ادعیهها دعای پیامبر را کوتاه کرده است: مثلا در دعای" اللهم انی اعوذ بک من الهم و الحزن و اعوذ بک من العجز و الکسل و اعوذ بک من الجبن و البخل و اعوذ بک من غلبة الدین و قهر الرجال. " به جز اعوذ بک اول بقیه را حذف کرده است.
این گروه با استفاده از اختلاف آراء در احادیث منقول از حضرت محمد (ص) سعی دارند تا از این فرصت به منظور ایجاد اختلاف میان گروههای مختلف مسلمانان بهره برند و با جعل مطالب دینی بدون جهت یابی شرعی و بدون تصویب و اجازه به توزیع میان مسلمانان اقدام کرده اند.
مناقشه بر سر استفاده از تصویر مساجد توسط هنرمندان مصر
چندی پیش یکی از خوانندگان زن مصری در ویدئو کلیپ خود از تصویر مسجد تاریخی و قدیمی سلیمان آغا سلحدار استفاده کرد که انعکاسهای شدیدی از سوی مجامع مختلف مصر در پی داشت. فاروق حسنی وزیر فرهنگ مصر در این باره گفت: این تصویربرداری بدون در نظر گرفتن ضوابط و شرایط خاص خود انجام شده که منجر به هتک حرمت و اهانت به مسجد شده است. باید حرمت اماکن مقدس نگه داشته و از آن حمایت شود.
وزیر اوقاف مصر طی آخرین اعلان خود با بیان اینکه آواز خواندن و یا استفاده هر یک از خوانندگان در درون هر مسجد منتفی است و به آنها اجازه این کار را نمی دهد، اظهار داشت: در آینده نیز مانع از استفاده تصویر برداری هنری از این اماکن می شود، چرا که اینگونه فعالیتها حرمت مساجد را بر هم می زند. مساجد خانه خدا بوده و دارای حرمت هستند، بنابراین استفاده از مساجد به هر شکلی در فعالیتهای هنری چون کلیپها و فیلمها به شدت محکوم است.
تصریحات اخیر وزیر اوقاف مصر و عدم هماهنگی دستگاههای اداری وضعیت هنری این کشور را متشنج کرده است و بسیاری از خوانندگان و یا هنرمندان نمی دانند که با چه شرایط و ویژگی خاصی می توانند از تصاویر آثار باستانی دینی و اماکن مذهبی این کشور بهره مند شوند و یا اینکه دیگر اجازه این کار به آنها داده می شود یا نه؟
یکی از خوانندگان این کشور به نام "محمد منیر" با بحران شدیدی در این زمینه رو به رو شده است؛ چرا که وی تصمیم دارد به زودی آلبوم جدیدی ارائه دهد که از سروده های دینی بهره گرفته است . بنابراین درخواست کرده تا در تصویر برداری سروده های دینی خود از تصاویر نزدیک مسجدالنبی در مدینه منوره بهره مند شود مسئله ای که هنوز نمی داند می تواند از آن استفاده کند یا نه و با شرایط موجود، مسئولان امر اجازه این کار را به او می دهند یا نه؟
مناقشه بر سر نحوه استفاده از دستگاههای الکترونیکی در هنگام نماز
دار الفتوای مصر طی فتوایی استفاده از دستگاههای صوتی الکترونیکی به نام " الرفیق" را در نمازهای یومیه فرادی جایز خواند. این در حالی است که استادان شریعت و فقه این فتوا را به منزله کوتاهی مفتی مصر قلمداد کردند.
کیفیت استفاده از دستگاههای صوتی الکترونیکی که با کمک گوشها انجام می شود، اینگونه است که نمازگزار آن را هنگام شروع نماز در گوشش می گذارد و قبل از گفتن تکبیرة الاحرام دکمه شروع را فشار می دهد و تعداد دو یا سه و یا چهار رکعت نماز را انتخاب می کند و با خواندن دستگاه خود نیز تکرار می کند.
فتوایی که از دارالفتوای مصر و توسط دکتر علی جمعه مفتی مصر صادر شده است، استفاده از دستگاه صوتی الکترونیکی الرفیق را در نماز فرادی جایز می داند. در نماز فرادی شخص خود بی آنکه بشنود، تلاوت می کند. اما دارالفتوای مصر استفاده از این دستگاه را نه تنها منع نکرده بلکه تحسین نیز کرده و به این منظور دلایلی آورده است که استفاده از آن را جایز توصیف می کند.
ایده ساخت این دستگاه از سوی محمد شریف در سال 2005 پیشنهاد شد که وی می گوید: فکر ساخت دستگاه الرفیق تمایل شخصی من به منظور شنیدن آیات بیشتری از قرآن بوده است . چرا که من به عللی نمی توانستم آیات بیشتری حفظ کنم و این دستگاه به من فرصت داد تا به جای خواندن تعداد آیات محدود و حفظ کردن قرآن، بخش بیشتری از قرآن را تکرار کرده و میان نمازها از آن بهره مند شوم.
طی این گزارش آمده است که این دستگاه علاوه بر اینکه به نمازگزار امکان می دهد تا آیات بیشتری بخواند، امکان سهل انگاری در نماز را بسیار کاهش می دهد به ویژه برای افراد کهنسال که به راحتی نمی توانند تمرکز کنند مسئله مهمی به شمار می رود.
از دیگر ویژگیهای این دستگاه این است که به مسلمانان جهان به ویژه آنهایی که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می کنند و نمیتوانند به زبان عربی صحبت کنند این امکان را می دهد تا به صورت صحیح به خواندن قرآن و نماز اقدام کنند و با قرائت مکرر اشتباهات آنها از بین برود.
طرح این مسئله جنجالها و چالشهایی را در جامعه مصر بر انگیخت و دو گروه مخالف و موافق این دستگاه را رو به روی هم قرار داده است تا طی برگزاری نشستها، ارائه ایده های مختلف و نظرات گوناگون و گفتگو با مفتی مصر حکم قطعی استفاده از این دستگاه صادر شود.
ممنوعیت استفاده از مفتی الکترونیکی
شیخ عبدالحمید اطرش رئیس کمیته فتوای الازهر با اشاره به مردود بودن شیوه استفاده از "مفتی الکترونیکی" اظهار داشت که در این شیوه همه اطلاعات دینی و شرعی به کامپیوتر داده میشود، سپس شخص از این دستگاه خواستار تفسیر و یا ارائه فتوای شرعی میشود.
دکتر انس فوزی مهندس کامپیوتر فرانسوی و متخصص هوش مصنوعی سال گذشته طرح مفتی الکترونیکی را مطرح کرد که طی آن زندگی حضرت محمد (ص) از زمان میلاد تا وفات او به همراه آیات قرآن کریم، احادیث نبوی از طریق تکنولوژی مدرن به کامپیوتر داده شده است و شخص با ورود به آن درخواست فتوا یا مسئله فقهی می کند و کامپیوتر به عنوان " مفتی آلی" حکم و فتوا را استنباط و استخراج کرده و اعلام میکند که رسول خدا (ص) این فتوا را به احتمال 99 درصد رد کرده است.
اطرش می گوید: مفتی الکترونیکی شرایط واجب مفتی را ندارد. اینکه حافظ قرآن باشد، عامل سنت نبوی باشد، با زبان عربی آشنا باشد، از سخنان صالحان، ائمه و مجتهدان آگاه بوده و پرهیزکار باشد.
شیخ عکرمه صبری مفتی سابق قدس با بیان اینکه شاید بتوان در برخی مسائل عادی مانند تعداد رکعتهای نماز، چگونگی روزه و حج از مفتی الکرونیکی کمک گرفت، یاد آور شد: مانع ندارد که برای این مسائل از مفتی الکترونیکی کمک گرفت زیرا مانند کتاب است و به سؤالات پاسخ میدهد اما نمیتواند پاسخگوی همه سؤالات باشد، از این رو منبعی موثق نخواهد بود.
عدم تدریس فقه مذاهب سنی در مؤسسات الازهر جنجال آفرید
در پی تصمیم شیخ الازهر مبنی بر عدم تدریس فقه مذاهب چهارگانه سنی(مالکی، حنبلی، شافعی و حنفی) در دبیرستانهای وابسته به دانشگاه الازهر، جنجالی جدید به وجود آمد چرا که گروهی این تصمیم را محو کامل میراث فقهی از مؤسسه الازهر قلمداد میکنند.
شورای عالی الازهر تصمیم عدم تدریس فقه مذاهب چهارگانه سنی ( مالکی، حنبلی، شافعی و حنفی) در دبیرستانهای وابسته به دانشگاه الازهر مصر را اعلام کرد و گفت: این طرح در سالهای گذشته نیز در دبستانهای وابسته به دانشگاه الازهر مصر اجرا شده بود.
دکتر محمد سید طنطاوی شیخ الازهر و استاد فقه این دانشگاه درباره تصمیم جدید گفت: قرار است شیوهای خاص به شیوه آموزشی آینده در این مدارس اضافه شود.
تصمیم شورای عالی بر این است که کتاب " اعتدال در فقه مذاهب چهارگانه" را که طنطاوی تألیف کرده، در سال تحصیلی جدید تدریس شود. همانطور که به تعدیل برخی از مواد درسی برای کلاسهای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی" اقدام کرده و یا درس ریاضی را به آموزشگاههای نمونه اضافه کرده است.
دکتر احمد طه ریان استاد فقه تطبیقی و عضو سابق جبهه علمای الازهر با اشاره به اینکه این تصمیم در واقع برای مسلمانان ناگوار است، اظهار داشت: عدم تدریس فقه مذهبی که از میراث اسلامی گرفته شده، امیری خطرناک است که منجر به عدم آشنایی درباره احکام عبادات، معاملات، مسائل مختلف فقهی و احکام شرعی در آینده خواهد شد.
دکتر طه ریان اظهار داشت: تدریس فقه در یک مرحله کافی نیست. دروس علمی مانند ریاضیات در دبستان مختصر، در دبیرستان به تفصیل و در دانشگاهها کامل تدریس می شود؛ بنابراین فقه نیز باید به همین شیوه در مورد توجه قرار گیرد نه آنکه با گذشت زمان کمرنگ شود.
مخالفت پارلمان مصر با تحصیل شیعیان در الازهر
پس از اینکه شیخ الازهر اجازه داد تا شیعیان نیز همانند دیگر مذاهب اسلامی در دانشگاهها و یا دانشکدههای وابسته به الازهر مصر تحصیل کنند، این موضوع از سوی پارلمان مصر با مخالفت رو به رو شد.
شورای ملی مصر با اشاره به اجازه تحصیل دانشجویان شیعه در آموزشگاهها و دانشکدههای الازهر از سوی محمد سید طنطاوی شیخ الازهر اظهار داشت: این تصمیم بهتنهایی از سوی شیخ الازهر ارائه شده، بهطوریکه مجمع تحقیقات اسلامی در این باره قانونی دارد که شیخالازهر نسبت به آن اظهار بیاطلاعی کرده است.
علی لبن عضو ائتلاف اخوان تصریح کرد: اجازه تحصیل دانشجویان شیعه در الازهر فتنههای مذهبی را در مصر بر میانگیزاند. تحقیق و بررسی مذهب شیعه در الازهر منجر به جدایی مذاهب و فتنههای دینی میشود، زیرا تدریس مذهب شیعه منجر به مقایسه میان دانشجویان میشود. تصمیم شیخ الازهر لغو تصمیم صلاح الدین ایوبی از قرن 6 هجری مبنی بر عدم تدریس علوم شیعه در الازهر خواهد بود.
عضو ائتلاف اخوان در ادامه یاد آور شد: این طرح با برگزاری نشستی از سوی مجمع تحقیقات اسلامی، پس از موافقت با آن، اجرا شود. این تصمیم به صلاح طنطاوی یا شورای عالی الازهر نیست، زیرا هر آنچه که نظام آموزشی الازهر را تغییر دهد مجاز نخواهد بود.
حضور مجریان محجبه برای نخستینبار در تلویزیون مصر
تلویزیون مصر برای اولینبار به مجریان برنامههای تلویزیونی اجازه داد تا با حجاب به اجرای برنامههای تلویزیونی بپردازند. این تصمیم از روز یکشنبه 10 تیرماه از سوی هاله مالکی اجرا شد که وی به عنوان اولین مجری محجبه برنامه های متنوع تلویزیونی مصر بود. این تصمیم در پی تحول ناگهانی در مصر در ادامه بحران مجریان محجبه مصری اتخاد شده است.
تلویزیون مصر با اجرای این حکم حق مجریان محجبه را به آنها داده است تا در برنامه های تلویزیونی با حجاب ظاهر شوند.
این در حالی است که گروهی از مجریان زن مصری به دلیل عدم حجاب در تلویزیون مصر از این کار کناره گیری کرده و گفتند: از حق انتخاب محروم شده اند به گونه ای که حتی در قرارداد با تلویزیون عدم حجاب وجود نداشت و اینک ملزم به اجرای آن هستند. اما پس از گذشت چند سال از اخراج مجریان با حجاب، اجازه فعالیت به آنها داده شده است.
بررسی طرح قانونی منع استفاده پرستاران مصری از پوشش صورت
در پی نارضایتی بیماران مصری از پرستاران با پوشش صورت، طرح قانونی و جنجالبرانگیز منع استفاده از این پوشش در حال بررسی و تنظیم بوده و قرار است لباسی متحدالشکل برای آنها طراحی شود.
پرستاران زن مصری آماده استقبال از تصمیمی شدند که در پی آن از پوششهای صورت استفاده نکنند. پیش از این آنها مجبور بودند در خلال کار دستها و چهره های خود بپوشانند. این تصمیم در ماه مارس با لباس جدید و متحدالشکل پرستاران زن مصری اجرا می شود.
دکتر عبدالرحمان شاهین سخنگوی رسمی وزارت بهداشت مصر در اینباره اظهار داشت: تاکنون هیچ قانون و یا تصمیمی درباره زنان پرستار مصر صادر نشده، اما طرح قانونی آن برای پرستاران در حال بررسی و تنظیم است. در این طرح فقط پوشش واحد برای پرستاران در نظر گرفته شده است. به طوری که طی تحقیقات وزارت بهداشت 95 درصد از بیماران از ارتباط با پرستاران با پوشش صورت راضی نبوده اند.
دکتر عبدالفتاح ادریس رئیس بخش فقه تطبیقی دانشکده شریعت و قانون دانشگاه الازهر قاهره گفت: پوشش صورت واجب نیست بلکه در دوران رسول خدا (ص) وجود داشته است و درباره مسائل مختلفی دارد. به طوری که برخی فقها متفق القولند که پوشش همه بدن به جز صورت و کف دستها بر زن واجب است و برخی دیگر می گویند که همه بدن باید پوشیده شود و استثنا هم ندارد از سر تا پاها.
حج اقساطی جایز نیست
پس از استقبال چشمگیر از حج اقساطی و جنجالهای این موضوع، مجمع تحقیقات اسلامی الازهر مصر طی فتوایی رسمی اعلام کرد: ادای فریضه حج واجب و یا عمره به صورت اقساط جایز نیست. پس از اینکه حج به صورت اقساطی با استقبال بسیاری رو به رو شد، علمای الازهر مصر بر آن شدند تا این موضوع را از منظر فقهی بررسی کنند. چرا که برخی از آنها معتقدند قرض یا وام گرفتن به منظور ادای مناسک حج رکن استطاعت حج را زیر سؤال می برد.
دکتر سعاد صالح استاد فقه مصر در این باره تصریح کرد: حج به صورت قسطی با متن قرآن مخالف است، زیرا آیات قرآن به استطاعت اشاره کرده است، استطاعت یعنی قدرت مالی که بعضا استطاعت جسمی را نیز شامل می شود. بنابراین چنین حجی جایز نیست.
اما شیخ محمد عاشور معاون سابق الازهر یادآور شد: حج قسطی مجاز است، زیرا در زندگی معیشتی فرد تأثیر نمی گذارد و خانواده او را در تنگنا قرار نمی دهد؛ بنابراین هیچ لزومی برای عدم حج وجود ندارد.
مجمع تحقیقات اسلامی مصر ( بالاترین درجه علمی دانشگاه الازهر) به ریاست محمد سید طنطاوی شیخ الازهر به صورت رسمی فتوا داده ادای فریضه حج واجب و یا عمره به صورت اقساط بانکی جایز نیست. با توجه به اینکه بانک سود پولی را که داده است، می گیرد این حج صحیح نخواهد بود. همچنین اگر شخص پولی را قرض گیرد تا به واسطه آن حج رود حج او مقبول نیست زیرا باید شرایط حج را داشته باشد.
مخالفت با طرح "اذان واحد" در مصر
با تصمیم دکتر محمود حمدی زقزوق وزیر اوقاف مصر مبنی بر اجرای طرح " اذان واحد" در سطح استان قاهره، اینک تمهیداتی در نظر گرفته شده تا اذان واحد در سطح کشور مصر به اجرا در آید . طرح مجدد این موضوع، با موافقتها و مخالفتهای شدیدی از سوی علمای الازهر، اعضای شورای محلی استانها و کمیتههای دینی مصر با رو به رو شده است .
قرار است طرح "اذان واحد" از طریق دستگاههای برقی و تجهیزات صوتی مدرن به بهترین شکل ابتدا در قاهره و سپس کشور مصر اجرا شود. وزیر اوقاف مصر یک بار در سال 2004 با این طرح موافقت کرد ولی به دلیل مخالفتها منصرف شد .
گفته می شود طرح " اذان واحد" به منظور جلوگیری از سرو صداهای اضافی ارائه شده است. همچنین بر اساس فتواهای فرقههای مالکی، حنفی، حنبلی و شافعی اذان واحد در یک کشور ممکن است و کفایت می کند.
دکتر محمد مسیر استاد عقیده و فلسفه دانشگاه الازهر مصر از مخالفان این طرح به شمار می رود، خطای فقهی را در مسئله وحدت اذان از علتهای مخالفت خود خواند و گفت : عبادت و شعائر دینی با دستگاهها و تکنولوژی قابل قیاس نیست و تنها با تلاشهای انسانی و اراده بشر در ارتباط است و مسلمان باید به عبادت با همه ابعاد خود بپردازد. اذان نوعی عبادت به شمار می رود که استفاده از دستگاههای الکترونیکی در آن مجاز نیست.
دکتر علی جمعه مفتی مصر به عنوان موافقان این طرح گفت: اصل در اذان اطلاع رسانی است و اذان واحد در کشور با شنیدن مردم کفایت می کند . در فقه حنفی اذان روستا یا شهر به شرط شنیدن کافی است و این موضوع خلاف سخن بزرگان و علما نیست. از نظر شرعی چند اصل در اذان باید رعایت شود یکی آداب اذان و همچنین شرایط و صفات مؤذن است . هنگامی که در یکی از این شرطها اختلال ایجاد شود، بقیه اذان باطل می شود؛ بنابراین به منظور رعایت این شروط اذان واحد را در سطح کشور اجرا می کنیم. مسئله اذان واحد با شرع مخالف نیست و اهداف خاصی را دنبال می کند تا تأثیرات منفی که مسلمانان از آن در رنج هستند را از بین می برند.
اجرای طرح "اذان واحد" در مصر
با وجود همه مخالفتها به منظور ممانعت از اجرای طرح "اذان واحد" در مصر، اما این طرح با فتوای رسمی مفتی مصر از سوی وزارت اوقاف و امور اسلامی این کشور، از شهریور در قاهره اجرا شد.
وزارت اوقاف و امور اسلامی این کشور تدابیر لازم را برای اجرای طرح " اذان واحد" در نظر گرفته و با توجه به اعتبارات موجود این طرح از شهریور آغاز شد.
طرح "اذان واحد" از طریق دستگاههای برقی و تجهیزات صوتی مدرن به بهترین شکل ابتدا در قاهره و پس از موفقیت در کل کشور مصر اجرا خواهد شد.
پس از مصر، امارات نیز این طرح را مطرح کرده است که پس از موفقیت در ابوظبی در دیگر شیخ نشیتهای امارات نیز برگزار کند. همچنین بحرین نیز در نظر دارد تا این طرح را در کشور خود اجرا کند که با افزایش مخالفتها زمان پیش بینی شده برای اجرای این طرح به تعویق افتاد و تاریخ دیگری نیز برای آن تعیین نشد.
منبع: مهرنیوز
رویدادهای مناقشهبرانگیز در جهان اسلام
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
رویدادهای مناقشهبرانگیز در جهان اسلام
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
خبرگزاری مهر
اعتقادی
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS