دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جوهر ثابت

No image
جوهر ثابت

كلمات كليدي : جوهر، جوهر ثابت، جوهر سيال، ملاصدرا، حركت جوهري، بوعلي سينا، ماهيت مستقل، حركت، تغيير

نویسنده : حسن رضايي

جوهر در زبان فارسى به معنای گوهر و سنگى است که بتوان چیزى از آن استخراج کرد که مورد استفاده باشد. معادل این واژه در زبان فرانسه و انگلیسی، Substance است.

فیلسوفان این لفظ را به چند معنى به کار برده‌اند: اولی؛ جوهر در مقابل عرض که عبارتست از موجود قائم به ذات، چه حادث و چه قدیم. [1] دومی؛ ذاتی پذیراى صفات پى در پى متضاد با خودش باشد. معنای دیگر، ماهیتى است که وقتى در موجودات خارجى یافت شود، در موضوع نباشد. این واژه به معنای موجود بى‌نیاز از محلى که در آن فرود آید نیز استعمال شده است.[2] ابن سینا می‌گوید: جوهر چیزى است که وقتى یافت شد در موضوع نباشد؛ یعنى در محلى نباشد که آن محل بتواند بدون نیاز به این‌ جوهر، وجود و قوام داشته باشد.

اشیا و موجودات خارجى را هر گاه بررسى نماییم در مى‌یابیم که بعضى موجود مستقل بوده و بعضى دیگر مستقل نبوده و قائم بغیرند؛ بعضى وجود استقلالى دارند و بعضى تبعى. به طور کلى وجود بعضى وجودات، انتزاعى است؛ مانند مفهومات و اضافات و بعضى در محل‌اند و بعضى بى‌نیاز از محل. موجوداتى که مستقل بوده و در تقرر وجودى نیاز به محل نداشته باشند جوهرند و حق وجود عینى آن‌ها این است که در موضوعى از موضوعات نباشند و موجوداتى که تبعى بوده و حق وجود عینى آن‌ها این است که در موضوعى از موضوعات و محلى از محل‌ها باشند عرض هستند.[3]

تا زمان ملاصدرا، به این علت که فلاسفه به تغییر در جوهر اعتقادی نداشته‌اند، بحثی تحت عنوان جوهر سیال و ثابت مطرح ننموده‌اند و آنان جواهر را ثابت و بدون تغیییر می‌پنداشتند و اصولا تحول و تغییر در جوهر را غیر ممکن می‌دانستند. هرچند بوعلی سینا در کتاب شرح اشارات خود از برخی حکما نقل نموده است که جوهر را به ثابت و سیال تقسیم نموده است، به این بحث اشاره‌ای گذرا نموده است،[4] ولی اکثر آنان مخالف این نظر بوده‌اند.

استدلال آنان این بود که هر حرکت و تغییری نیاز به موضوعی دارد تا در ظرف آن صورت بگیرد. از سوی دیگر حرکت در اشیاء با این پشتوانه بوده که موضوع آن حرکت که جوهر شیء است، ثبات دارد، حال اگر تغییر و حرکت در جوهر اشیاء روی دهد، این امر مستلزم این است که حرکتی باشد ولی موضوع ثابتی در زمان وقوع ان وجود نداشته باشد و این همان تحقق حرکت بدون متحرک است که محال است.[5]

با ارائه نظریه حرکت جوهری و اثبات امکان تغییر در جواهر اشیاء و اینکه اصولا تغییر در جوهر اشیاء امری مسلم و غیر قابل انکار است، این بحث جای خود را در کتابهای فلسفی باز نمود که جوهر نیز ثابت و متغیر دارد. هرچند این بحث به این عنوان، در هیچ کتاب فلسفی مطرح نشده است. بر اساس اصول حرکت جوهری تمامی اشیاء در جهان پیرامون ما که به چشم می‌آید، دارای حرکت هستند و تغییر می‌یابند و تغییر ظاهری آنها که در احوال و عوارض آنها روی می‌دهد، بدون تغییر و تحول در ذات و جوهرشان امکان پذیر نیست.[6] اما می‌دانیم که برخی از موجودات هستند که به فعلیت کامل رسیده‌اند و هیچ گونه تغییر در آنها راهی ندارد؛ زیرا تغییر ناشی از این است که شیء می‌خواهد به کمال برسد و از حالت سکون که برای شیء نقص به شمار می‌رود خارج شود. حال اگر هیچ استعداد و حالت انتظاری در شیئی وجود نداشته باشد پس در آن شیء به هیچ وجه تغییری روی نخواهد داد. این اشیاء مجرد هستند و ماده ندارند.[7]این اشیاء، وجودشان سیال و تدریجی نیست و فاقد قوه و ماده می‌باشند.[8] ذات باری تعالی که از هرگونه ماده و قوه و استعدادی مبرا می‌باشد[9] مصداق کامل جوهر ثابت است. ملائکه نیز از همین قبیل هستند؛ زیرا آنان از نظر وجودی هیچ استعدادی که به فعلیت نرسیده باشد را ندارند و فعلیت محض هستند و تغییر در آنها راهی ندارد.

مقاله

نویسنده حسن رضايي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تقریر علامه طباطبایی شاهکاری در مسئله برهان صدیقین

تقریر علامه طباطبایی شاهکاری در مسئله برهان صدیقین

گرچه علامه طباطبایی تقریر خود از برهان صدیقین را مبتنی بر کتاب اسفار ملاصدرا بیان می‌کند، اما به اذعان بسیاری از متفکران برهان علامه کاملترین و بهترین برهان نسبت به پیشینیان خود است.
مخالفان منطقی و عقلانی قاعده الواحد

مخالفان منطقی و عقلانی قاعده الواحد

آقا حسین خوانساری از جمله مخالفان سرسخت قاعده الواحد است.
ماهیت و حکم اخلاقی توریه

ماهیت و حکم اخلاقی توریه

گاه در زندگی اجتماعی خود با دیگران، به خاطر کسب منافعی لازم است دروغ بگوییم.
ساختمان سازی بر قبر اولیای الهی و نفی توهم شرک

ساختمان سازی بر قبر اولیای الهی و نفی توهم شرک

توحید به معنای یکتاپرستی در همه ابعاد از آموزه‌های بنیادین شرایع اسلامی از آدم(ع) تا خاتم(ص) است.
نشانه های ایمان کامل در کلام امام صادق(ع)

نشانه های ایمان کامل در کلام امام صادق(ع)

ایمان همانند هر امر باطنی و قلبی دارای مراتبی است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
محبوب ها و مأموریت های امام حسین(ع)

محبوب ها و مأموریت های امام حسین(ع)

حسین از من و من از حسینم
Powered by TayaCMS