دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

جدا از تمرکز بسیاری از رسانه بر دیدار میان پادشاه عربستان و پاپ، گروه‌ها، جوامع و نهادهای دینی طی هفته ای که گذشت به بررسی سهم خود در بحران ایدز، زمینه های تازه همکاری، عرفان و رابطه علم و دین تمرکز کردند تا فصل تازه ای از دغدغه های معاصر خود را با بهره گیری از آموزه های دینی برطرف کنند .
رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی
رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: جدا از تمرکز بسیاری از رسانه بر دیدار میان پادشاه عربستان و پاپ، گروه‌ها، جوامع و نهادهای دینی طی هفته ای که گذشت به بررسی سهم خود در بحران ایدز، زمینه های تازه همکاری، عرفان و رابطه علم و دین تمرکز کردند تا فصل تازه ای از دغدغه های معاصر خود را با بهره گیری از آموزه های دینی برطرف کنند .

پاپ و پادشاه عربستان بر تعهد به گفتگوی دینی تأکید کردند

پادشاه عربستان سعودی روز سه شنبه 15 آبان ماه در نخستین سفر یکی از پادشاهان سعودی به واتیکان با پاپ بندیکت شانزدهم دیدارکرد. در این دیدار هر دو طرف بر تعهد به گفتگوهای بین‌دینی و بین‌فرهنگی با هدف همزیستی مسالمت‌آمیز تأکید کردند.

واتیکان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که طی گفتگوی پاپ با پادشاه عربستان سعودی بر اهمیت همکاری میان مسیحیان، مسلمانان و یهودیان برای ترویج صلح، عدالت و ارزشهای اخلاقی و معنوی بویژه حمایت از خانواده تأکید شد.

در تصاویر تلویزیونی که از این دیدار پخش شد پاپ بندیکت شانزدهم با هر دو دست خود در آغاز دیدار با عبدالله خوشامد گفت. این دو حدود 30 دقیقه گفتگو کردند و پادشاه عربستان شمشیر طلایی را با سنگهای گرانبها به پاپ هدیه کرد و پاپ مدال و حکاکی قرن شانزدهم واتیکان را به وی هدیه کرد.

عبدالله پس از آن دیدار جداگانه‌ای با کاردینال تارسیسکو برتونه وزیر امورخارجه واتیکان و اسقف اعظم دامنیک مامبرتی دبیر روابط بین الملل دیدار کرد.

براساس بیانیه واتیکان بحث و تبادل نظر درباره وضعیت خاورمیانه و یافتن راه حل برای مناقشات منطقه بویژه میان اسرائیل و فلسطین نیز بخشی از این گفتگوها بودند.

واتیکان با کشورهای اسلامی متعددی روابط دیپلماتیک دارد اما این رابطه میان واتیکان و عربستان سعودی برقرار نیست.

دیدارروز سه شنبه پاپ و پادشاه عربستانچند هفته پس از ارسال نامه 138 نفر از علما و متفکران اسلام به پاپ و سایر رهبران مسیحی صورت گرفت. بندیکت شانزدهم سال گذشته به واسطه نقل قول از یک متن قرن چهاردهمی خشم مسلمانان و جهان اسلام را برانگیخت و پس از آن اظهار داشت که اظهارات وی دچار سوء‌تعبیر شده است.

المپیک چین همراه داشتن "انجیل" را ممنوع کرد

برگزارکنندگان المپیک 2008 چین فهرستی از اشیاء ممنوعه در دهکده المپیک، محل اقامت ورزشکاران منتشر کرده‌اند که طی آن به همراه داشتن انجیل و سایر نمادهای دینی ممنوع اعلام شده است .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری کاتولیک، براساس گزارش بخش ورزشی یک روزنامه ایتالیایی، برگزار کنندگان المپیک چین فهرست اشیاء ممنوعه را براساس ادعای خود به " علل امنیتی" منتشر کرده و ورزشکاران را از همراه داشتن هرگونه نماد دینی در تسهیلات المپیک منع کرده اند.

در میان اشیاء دیگر این فهرست می توان به دوربین فیلمبرداری و فنجان اشاره کرد.

روزنامه اسپانیایی زبان روزن نیز اظهار داشت: این قانون یکی از نمادهای سانسور و عدم تساهل چین نسبت به اشیای دینی به ویژه اشیایی است که از سوی مسیحیان چین استفاده می شود.

در حال حاضر 5 اسقف کاتولیک چینی و 15 کشیش برای اعتراض نسبت به کلیسای کاتولیک دولتی چین در زندان به سر می برند. حدود چهار میلیون کاتولیک چینی در کلیساهایی که مورد قبول دولت است به انجام مراسم عبادی و نیایش می پردازند. روحانیون این کلیساها از سوی دولت پکن منصوب می شوند، در حالی که واتیکان از این امر ابراز نارضایتی کرده دولت چین انتصاب اسقفهای واتیکان را دخالت در امور داخلی کشور توصیف می کند. از سوی دیگر، بسیاری از کاتولیکهای چین درکلیساهای زیرزمینی به انجام مراسم عبادی و نیایش می پردازند و به واتیکان وفادار هستند که اعضای چنین کلیساهایی اغلب با آزادی و انزجار روبه رو می شوند.

پاپ خواستار احترام به حقوق مهاجران شد

پس از خشونتهایی که در ایتالیا رخ داده و متهم آنها مهاجران رومانیایی معرفی شده اند، پاپ بندیکت شانزدهم روز یکشنبه 13 آبان ماه از مقامات دولتی خواست به حقوق مهاجران احترام بگذارند.

نمی توان نفوذ قابل توجه واتیکان در سیاست ایتالیا را نادیده گرفت، اظهارات دیروز پاپ در شرایطی ایراد شد که نمایندگان پارلمان ایتالیا این هفته پاسخ دولت به حوادث اخیر را به بحث می گذارند.

ایتالیا مدتی است به اخراج مهاجرانی روی آورده که براساس ادعای دولت تهدیدی به امنیت ملی محسوب می شوند، چون در بیشتر مناطقی که مهاجران رومانیایی زندگی می کنند ارعاب و تهدیدهایی صورت می گیرد و شهروندان محلی از این امر ابراز نارضایتی می کنند.

پاپ دیروز ابراز امیدواری کرد روابط بین مهاجران و ساکنان محلی با حفظ روحیه اخلاق شهروندی صورت گیرد که این امر ثمره ارزشهای معنوی و فرهنگی مردم هر کشور تلقی می شود.

بندیکت گفت: کسانی که در امور امنیت کشور فعالیت می کنند باید بدانند از قدرتهای خود چگونه بهره گیرند تا حقوق و وظایفی که بنیاد هر همزیستی را تشکیل می دهد مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

واکنش متألهان مسیحی به ترجمه مدرن از انجیل

انجیل آلمانی که یکسال از ترجمه و انتشار آن می‌گذرد و بر تساوی جنسی و دغدغه‌های اجتماعی تأکید کرده بتازگی واکنشها و مناقشاتی را میان متألهان رقم زده است.

این کتاب که "انجیل به زبان انصاف" نام دارد ترجمعه مدرنی از انجیل است که نقش زنان را پررنگتر جلوه داده، عبارتهای ضدیهودی را از بین برده و نگرانیهای اجتماعی را چون تفاوت اقشار جامعه به شکل مدرن ارائه کرده است.

انجیل مدرن آلمانیها به جای آنکه چون سایر اناجیل زمان اشاره مسیح به خداوند به عنوان پدر داشته باشد، به نقل از مسیح نوشته است که پدر و مادر ما که در آسمانها هستند. همچنین از مسیح به عنوان "پسر" خداوند یاد نشده بلکه وی را " فرزند" خداوند دانسته است.

ترجمه جدید هرکجا به نقش مردان اشاره کرده نقش زنان را مورد تأکید قرار داده و به خاخامهای زن و مرد اشاره کرده است درحالی که نخستین خاخامهای زن پیش از دهه 1970 منصوب نشده بودند.

هلن شونگل استرومان متأله کاتولیک با این امر که مناقشه بر سر ترجمه جدید از انجیل به این علت است که حقایق تاریخی را منحرف کرده مخالفت کرد و گفت: درک جامعه مردسالاری که انجیل در آن شکل گرفته برای درک متن حائز اهمیت تلقی می‌شود.

این در شرایطی است که وی دیدگاه مثبتی نسبت به تغییر نگاه مردسالارانه انجیل جدید دارد.

مترجمان این انجیل اظهار می‌دارند که عدالت مهمترین نکته این انجیل بوده که طی آن مطالب مربوط به دو جنس، گفتگوی یهودی- مسیحی و عدالت اجتماعی متحول شده‌اند.

این کتاب 2 هزار و 400 صفحه‌ای پاییز سال گذشته منتشر شد.

بررسیسهم جوامع دینی در بحران ایدز

نشست یکروزه " سهم جوامع دینی در بحران اچ آی وی" دوشنبه 14 آبان ماه در دانشگاه جورج تاون، آمریکا برگزار شد.

نشست یکروزه " سهم جوامع دینی در بحران اچ آی وی: درسهایی که باید از راههای پیش رو آموخت" براساس فعالیتهای بنیاد هری لوس و حضور سازمانهای دینی و سازمانهای دینی – سکولار فعال در عرصه بهداشت جهانی برگزارشد.

دکتر اینون شنکر از فعالان عرصه اچ آی وی در این نشست سخنرانی کرده و شرکت کنندگان به بررسی برنامه ابتکاری دانشگاه جورج تاون می پرداختند.

کاترین مارشال که در عرصه برقراری ارتباط میان دین و توسعه و موضوعات مربوط به اچ آی وی تخصص دارد و لوسی ناف بازنشسته برنامه اچ آوی بانک جهانی در آفریقا و آسیای شرقی فعالیت کرده نیز در این نشست سخنرانی کردند.

از آنجا که علما و متفکران اخیرا به تأثیر مثبت عامل دین در ممانعت از گسترش و همچنین ابتلای اچ آی وی/ ایدز پی برده اند و نقش نهادهای دینی به ویژه رهبران دینی را در مراقبت از بیماران مبتلا به این ویروس کشنده و عدم شیوع آن بسیار جدی تلقی می کنند، همایشها، سمینارها و نشستهایی که تعامل عامل دین را در این بحران مورد بررسی قرار می دهد افزایش یافته است.

واتیکان در پیام تبریک به هندوها بر تساهل دینی تأکید کرد

واتیکان روز دوشنبه 14 آبان‌ماه در پیامی به مناسب فرارسیدن جشن دیوالی که 18 آبان ماه برگزار شد، یک میلیارد مؤمن هندو را به عنوان پیروان کهن‌ترین آئین جهان به تساهل دینی دعوت کرد.

پیام پاپ واتیکان با عنوان " مسیحیان و هندوها: راه قطعی به گفتگو" به امضای کاردینال ژان- لوئیس توران رئیس شورای پاپی گفتگوی بین ادیان رسیده است.

کاردینال توران در این پیام نوشته است: دوستان عزیز هندو، صادقانه امیدوارم جستجوی شما برای رسیدن به الوهیت که در جشن دیوالی نمادینه می‌شود بتواند به شما کمک کند که با نور بر تاریکی، با راستی بر دروغ و با شر بر خیر چیره شوید.

دیوالی که به جشن نور شهرت دارد امسال 18 آبان ماه توسط پیروان آئین هندو، سیک و جین گرامی داشته می شود.

رئیس شورای پاپی گفتگوی بین ادیان واتیکان در ادامه این پیام آورده است: اعتقاد و آزادی همواره در کنار هم حرکت می‌کنند. هیچ اجباری در دین نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند به اجباری به امری اعتقاد داشته باشد و هیج کس را نمی‌توان از اعتقاد داشتن به امری باز داشت. جهان اطراف ما مشتاقانه خواهان صلح است. ادیان نویدبخش صلح هستند چراکه خاستگاه آنها خداوند است که بر اساس اعتقادات مسیحی خداوند صلح و آرامش ما تلقی می‌شود.

در ادامه این پیام آمده است: تنها از طریق گفتگو که ازهر گونه تعصب و باورهای نادرستی درباره دیگران پرهیز کند می‌توان بر مناقشات غلبه کرد. گفتگوی بین پیروان ادیان مختلف ضرورت دنیای امروز است و تنها راه مناسب برای ما به عنوان مؤمنان خداوند محسوب می‌شود.

زمینه‌های تازه همکاری در مذاهب مختلف مسیحی

نمایندگان سنتهای مختلف مسیحی از روز سه شنبه 15 آبان ماه در کنیا گردهم جمع شده اند تا درباره زمینه های تازه همکاری به گفتگو بپردازند.

ستری نیومی دبیرکل ائتلاف جهانی کلیساهای اصلاح شده اظهار داشت: این نشست چندان ساده نیست، اما باید امیدوار بود این دیدارها به نتیجه برسد.تفاوتهای ما بیشتر از مشترکاتمان نیست. مشترکات کلیساهای مسیحی بسیار زیاد است اما شیوه های ابراز آن متفاوت است.

این انجمن اواسط دهه 1990 توسط دبیر کل وقت شورای جهانی کلیساها پیشنهاد شد تا کاتولیکها، پروتستانها، انگلیکنها ، ارتدکسها و کلیساهایی که عضو شورای جهانی کلیساها نیستند بتوانند بایکدیگر ارتباط برقرار کنند.شورای جهانی کلیساها همایش کنیا را گسترده ترین همایشی دانست که تاکنون با حضور سنتهای مختلف مسیحی تشکیل شده است.

حدود 250 نفر از شرکت کنندگان این همایش پروتستان و پنطیکاستی هستند که در میان مذاهبی جای می گیرند که پیروان آنها در حال رشد است.

یئونید کشیکوسکی از کلیسای ارتدکس آمریکا اظهار داشت: فرصت گردهم جمع کردن طیف وسیعی از کلیساهای مسیحی برای بحث و گفتگو منحصر به فرد تلقی می شود.

شورای جهانی کلیساها همچنین اعلام کرد این همایش با هدف بررسی و اشاره به چالشهای مشترک برگزار شده است. نشست نمایندگان مذاهب مختلف مسیحی جهان در کنیا روز جمعه 18 آبان ماه خاتمه یافت.

بررسی عرفان در ادیان ابراهیمی

نشست یک روزه " عرفان اسلامی، مسیحی و یهودی " روز چهارشنبه 16 آبان ماه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آریزونای امریکا با عنوان "گفتگوی سنتهای دینی" برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه توکسن سیتیزن، چارلز توتام رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آریزونا با اعتقاد به گفتگوی مؤمنان سنتهای دینی مختلف مجموعه نشستهای یکساله ای را درنظر گرفته که طی آن ادیان مختلف در این دانشگاه به گفتگو بنشینند.

توتام گفت: تلاش می‌کنیم در فضای احترام دوجانبه، درباره نقاط افتراق سنتهای دینی به شیوه‌ای احترام‌آمیز گفتگو کنیم. می‌خواهیم در این مجموعه نشستها توضیح دهیم که چگونه می‌توان با یکدیگر مخالفت کرد و این مخالفت را به نحوی احترام آمیز و با حفظ کرامت طرف مقابل مورد توجه قرار داد.

نخستین نشست از این مجموعه درباره رابطه میان متون مقدس اسلام، مسیحیت و یهودیت بود و دومین نشست نقش زنان را در جوامع دینی بررسی کرد.

نشستهای فصل بهار نیز بر موضوع "دین و دمکراسی" متمرکز خواهد شد.

رابطه مستقیم اعتقاد به خداوند و توجه به اخلاق‌

در تحقیقاتی که از سوی مرکز تحقیقاتب "پیو" درباره نسبت میان دینداری و اخلاق‌گرایی صورت گرفته مشخص شده که در اکثر کشورهای آسیایی و افریقایی و همچنین خاورمیانه در باره این امر که اعتقاد به خداوند ضرورت اخلاق‌گرایی و ارزشهای خیر است اتفاق نظر وجود دارد.

به رغم نتایج به دست آمده در آسیا، افریقا و خاورمیانه که مردم آن میان اعتقاد به خداوند و توجه به اخلاق رابطه مستقیم قائل هستند، مردم چین و ژاپن نسبتی میان این دو نمی‌بینند.

همچنین در سراسر اروپا و کانادا اکثرت مردم تصور می‌کنند که اخلاق بدون ایمان قابل حصول است، اما در ایالات متحده نظر مردم در این رابطه بسیار متفاوت است و 57 درصد مردم اعتقاد به خداوند را ضرورت ارزشهای خیر و اخلاق می‌دانند.

طی 5 ساله گذشته درصد مردمی که فکر می‌کردند اعتقاد به خداوند ضرورت ارزشهای خیر است در 9 کشور جهان افزایش پیدا کرده است و در 10 کشور در همان میزان پنج سال قبل باقی مانده است.

مرکز تحقیقاتی پیو همچنین درباره رابطه رفاه و جایگاه اقتصادی کشورها و دینداری مردم آن نیز تحقیقاتی صورت داده است. کشورهای افریقایی و آسیایی که درمیان فقیرترین کشورهای جهان جای می‌گیرند در بالاترین میزان دینداری در سطح دنیا قرار دارند. در این میان کشورهای غنی اروپای غربی درمیان سکولارترین کشورها جای گرفته‌اند.

میزان دینداری امریکا درمقایسه با اروپا بسیار بیشتر گزارش شده و سطح آن با کشورهای کمتر توسعه‌یافته چون مکزیک یکسان قلمداد شده است.

روحانیان و متفکران کلیسای کاتولیک وتحولات جنین انسان

به دنبال بحثهای اخلاق زیست‌‌پزشکی اخیر در رابطه با سلولهای بنیادین، شبیه‌سازی و باروری غیرطبیعی که اغلب منشای اورگانیسمها را نادیده می‌گیرند، واتیکان طی روزهای 24 تا 26 آبان ماه همایشی را درباره تحولات جنین انسان برگزار می‌کند.

آ موزه‌های کاتولیک بر این مبنا استوارند که زندگی انسان از لقاح طبیعی آغاز می‌شود. اخیراً واتیکان ستادهایی را علیه سقط‌جنین و تکنولوژیهایی چون تحقیقات سلولهای بنیادین با استفاده از جنین انسانی تشکیل داده است.

این همایش بخشی از برنامه تحقیقاتی آموزشی واتیکان محسوب می‌شود که با حضور شخصیتهای آکادمیک 6 دانشگاه پاپی برگزار خواهد شد تا رابطه علم و دین در آن تبیین شود.

رافائل پاسکال رئیس گروه فلسفه دانشگاه پاپی رجینا آپوستولورم که برگزاری این همایش را برعهده دارد گفت: مطالعه زندگی انسان از نقطه آغاز آن نیازمند علاقه به موضوعات دنیای امروز است. وی همچنین به موضوعاتی چون باروری غیر طبیعی، شبیه‌سازی ، دستکاریهای ژنتیکی و تحقیقات سلولهای بنیادین با استفاده از جنین انسان اشاره کرد.

برنامه علم، الهیات و جستجوی هستی‌شناسی که در سال 2003 توسط واتیکان شکل گرفت به منظور از بین بردن تعصب میان علم و دین که از زمان گالیله در کلیسای کاتولیک به وجود آمد آغاز شد.

این طرح که تحت نظارت شورای پاپی فرهنگ فعالیت می‌کند از بیانیه سال 1992 ژان پل دوم که رویکرد کلیسا را نسبت به گالیله تقبیح کرد الهام گرفته است.

گالیله به علت حمایت از کشف نیکولاس کوپرنیک مبنی بر چرخش زمین به دور خورشید محکوم شد در آن زمان کلیسای کاتولیک زمین را مرکز جهان می دانست

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

در پروژۀ گفتمان های الحادی ....
No image

آماده سازی کتاب فرهنگ تاریخ ادوار مسیحیت

فاز اول پروژۀ مسیحیت شناسی، در قالب معرفی تفصیلی تاریخ ادوار مسیحیت مشتمل بر 50 مدخل که به بررسی تاریخی مسیحیت از قبل از میلاد مسیح تا قرن اخیر پرداخته است،
درگذشت علامه فضل الله

درگذشت علامه فضل الله

علامه "سید‌محمد حسین فضل‌الله " مرجع عالی شیعیان در لبنان که بر اثر خونریزی شدید معده، امروز دار فانی را وداع گفت، در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانی دیده به جهان گشود.
تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

عنصر محوری این گردهمایی وزین ارزیابی رهاورد وحی و نبوت از یک سو، بررسی یافته‌های بشری از سوی دیگر و مقدور و کیفیت تأثیر داده‌های آسمانی در داشته‌های زمینی از سوی سوم است تا در تلو این تحقیق مُضلّع نوآوری و شکوفایی تمدن انسانی که عصاره تلفیق عقل و نقل است، روشن شود.
Powered by TayaCMS