دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روز حجاب ؛ گامی جهت احقاق حق زنان مسلمان

No image
روز حجاب ؛ گامی جهت احقاق حق زنان مسلمان خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: با توجه به زیرپا گذاشتن حق زنان مسلمان در برخی از کشورها، برگزاری "روز حجاب" در تونس برای دومین سال پیاپی به منظور کاهش فشار بر زنان محجبه و متدین از مهمترین اخبار هفته گذشته بود.
"حجاب" ضرورتی برای زنان مسلمان است، اما آنان در برخی از کشورها برای داشتن حجاب فشار بسیاری را متحمل می‌شوند، این امر زمینه‌ای شد که کمیته‌های بین المللی دفاع از حجاب با اعلام روز جهانی و اطلاع‌رسانی در این مورد، زمینه‌های کاهش فشار بر زنان محجبه را فراهم آورند.
روز حجاب در تونس؛ راهکاری برای کاهش فشار بر زنان محجبه
امسال برای دومین سال پیاپی کمیته بین المللی دفاع از حجاب با همکاری کمیته دفاع از زنان محجبه تونس "روز جهانی حجاب " را به منظور مبارزه با بی بند و باری در رسانه های گروهی برگزار کرد.
همچنین پایگاه اینترنتی "حجاب" به سه زبان عربی، انگلیسی و ترکی به عنوان نخستین پایگاه اینترنتی مرتبط با اخبار زنان محجبه در جهان نیز در همین راستا راه اندازی شد.
در گزارشی به مناسبت این روز(25 فوریه- 6 اسفند) آمده است: ترکیه نیز از کشورهایی بوده که بر زنان محجبه بسیار فشار می آورد، اما اخیرا پارلمان ترکیه بر حزب عدالت و توسعه تسلط یافت و حجاب را تأیید کرد و اینک زنان ترکیه می توانند به دانشگاهها وارد شوند که این همان کاهش فشار بر زنان محجبه محسوب می شود.
از دیگر فعالیتهای این پایگاه اینترنتی آگاهی بین المللی از مسئله حجاب و دفاع از آن از طریق فیلمهای مستند کوتاه و انتشار آن در این پایگاه است. از سوی دیگر در بخش انگلیسی این پایگاه از رادیوهای آمریکایی دعوت شده به منظور معرفی حجاب و اهتمام به آن تلاش کنند.
این روز از سوی فعالان بیداری حجاب مصر نیز با استقبال زیادی رو به رو شد که طی آن ارزش حقیقی حجاب در میان زنان مسلمان مطرح می شود. تونس به منظور کاهش فشار بر زنان محجبه و متدین و همچنین اشاعه دینداری در جهان روز 25 فوریه را به عنوان روز جهانی حجاب مطرح کرده است.
تونس از جمله کشورهایی است که با زنان محجبه، حجاب و پدیده های دینداری در جهان مبارزه می کند و این کار به منظور کاهش این فشارها در تونس و در آمریکا، کانادا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی و آفریقایی انجام گرفته است.
این در حالی است که چندی پیش مردم مسلمان و سکولار تونس به صورت مشترک خواستار احقاق حقوق زنان در این کشور به ویژه به رسمیت شناختن حق حجاب شدند که گفته شد این نخستین بار در جهان اسلام است که مسلمانان و سکولارها بر سر یک موضوع بسیار مهم به توافق رسیده اند.
فعالیت پایتخت فرهنگی جهان اسلام به‌طور رسمی آغاز شد
درپی انتخاب اسکندریه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2008، فعالیتهای رسمی این شهر از پنج شنبه 2 اسفندماه همزمان با افتتاح ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اسکندریه آغاز شدند.
پس از انتخاب اسکندریه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2008، دکتر عبدالعزیز بن عثمان تویجری مدیرکل سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) پنج شنبه 2 اسفندماه با عنوان "گفتگوی فرهنگی و ائتلاف تمدنها" سخنرانی کرد و همزمان با افتتاح ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه فعالیتهای اسکندریه نیز آغاز شد.
در این نمایشگاه کشورهای کویت، امارات، عربستان، الجزایر، امریکا، انگلیس، اوکراین، نیجریه و ترکیه مشارکت می‌کنند. همچنین نشست "فرهنگ اسلامی در عصر معاصر" در 25 فوریه ( 6 اسفندماه) برگزار ‌شد.
تعدادی همایش و نشستهای مختلف با موضوعات فرهنگ اسکندریه در عصر اسلامی، همبستگی فرهنگی در اسکندریه از 2 تا 4 مارس (12 تا 14 اسفند) با سخنرانی استادانی از دانشگاه اسکندریه برگزار می‌شوند.
امسال اسکندریه مصر، لاهور پاکستان، جیبوتی جمهوری جیبوتی به عنوان پایتختهای فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده‌اند.
همکاری مستمر ملتها ائتلاف تمدنها را در پی دارد
در پی انتخاب اسکندریه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2008، مدیرکل سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) گفت: همکاری گسترده و مستمر ملتها بر اساس تعالیم ادیان آسمانی و مبانی انسانی در ائتلاف تمدنها تأثیرگذار است.
در پی انتخاب اسکندریه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2008، فعالیتهای این شهر به طور رسمی از پنج شنبه 2 اسفند ماه با سخنرانی دکتر عبدالعزیز بن عثمان تویجری مدیر کل سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی ( آیسیسکو) با عنوان " گفتگوی فرهنگی و ائتلاف تمدنها " آغاز شده است.
وی با بیان اینکه گفتگوی بین تمدنها و فرهنگها و میان ادیان آسمانی افقهای وسیعی در همکاری انسانی و تجدید روابط بین‌المللی دارد، تصریح کرد: گفتگوی فرهنگها و تمدنها نقش ارزشمندی در تعمیق تمدن انسان معاصر دارد؛ چرا که مقیاس ما مقیاس فرهنگی تمدنی است نه اقتصادی، صنعتی علمی یا تکنولوژی.
وی با تأکید بر اینکه گفتگوی فرهنگها مسئله‌ای انسانی است که به زمان مشخصی محدود نمی‌شود، افزود: جهان اسلام به گفتگوی فرهنگها و تمدنها و ادیان آسمانی ایمان دارد. بنابراین گفتگوی میان فرهنگها و ائتلاف تمدنها نیاز انسان در تحولات سریع جهانی است که از آن به عنوان وسیله‌ای برای همزیستی میان امتها و ملتها و از بین بردن بحران و درگیریها استفاده می‌شود. همبستگی تمدنها امروز صبغه جدیدی در روابط بین الملل و تبادلات و همکاریهای بین المللی دارد که منجر به تحقق امنیت و صلح می‌شود.
دکتر عثمان تویجری با اشاره به اینکه ائتلاف تمدنها تنها با گفتگو حاصل نمی‌شود بلکه با همکاری گسترده و مستمر میان ملتها بر اساس تعالیم ادیان آسمانی و مبانی انسانی در چارچوب توافقنامه های سازمان ملل حاصل می‌شود، یاد آو شد: باید همه تمدنها و فرهنگها برای ساخت آینده ای ایمن و شکوفا تلاش کنند و بر ارزشهای انسانی همزیستی مسالمت آمیز و تسامح ارزش نهند.
توافقنامه همکاری میان آیسیسکو و کتابخانه اسکندریه امضا شد
دکتر عبدالعزیز بن عثمان تویجری مدیرکل سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) و دکتر اسماعیل سراج الدین مدیر کتابخانه اسکندریه در راستای اهتمام به گفتگوی میان فرهنگها و تمدنها و ادیان آسمانی، در مصر توافقنامه همکاری امضا کردند.
این توافقنامه شامل همکاری در برگزاری همایش، نشست، گردهمایی، کارگاه و دوره آموزشی در زمینه های مشترک خواهد بود. توسعه کتابخانه های جهان اسلام، آموزش مسلمانان، تبادل برنامه های مشترک، حضور در فعالیتهای مختلف و اجرای آن از سوی طرفین، تولید کتاب و حمایت از گفتگوی بین تمدنها و ادیان و فرهتگها از برنامه های توافقنامه مشترک به شمار می روند.
معرفی تمدن اسلام، تصحیح اطلاعات درباره چهره اسلام در غرب، افزایش نشریات اسلامی در شبکه های اینترنتی در راستای اطلاع رسانی و آگاهی دهی از دیگر مفاد این توافقنامه اعلام شده است.
پارلمان مصر با تحصیل شیعیان در الازهر مخالفت کرد
پس از اینکه شیخ الازهر اجازه داد تا شیعیان نیز همانند دیگر مذاهب اسلامی در دانشگاهها و یا دانشکده‌های وابسته به الازهر مصر تحصیل کنند، این موضوع از سوی پارلمان مصر با مخالفت رو به رو شد.
شورای ملی مصر با اشاره به اجازه تحصیل دانشجویان شیعه در آموزشگاهها و دانشکده‌های الازهر از سوی محمد سید طنطاوی شیخ الازهر اظهار داشت: این تصمیم به‌تنهایی از سوی شیخ الازهر ارائه شده، به‌طوری‌که مجمع تحقیقات اسلامی در این باره قانونی دارد که شیخ‌الازهر نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
علی لبن عضو ائتلاف اخوان تصریح کرد: اجازه تحصیل دانشجویان شیعه در الازهر فتنه‌های مذهبی را در مصر بر می‌انگیزاند. تحقیق و بررسی مذهب شیعه در الازهر منجر به جدایی مذاهب و فتنه‌های دینی می‌شود، زیرا تدریس مذهب شیعه منجر به مقایسه میان دانشجویان می‌شود.
عضو ائتلاف اخوان در ادامه یاد آور شد: ما در الازهر رشته فقه تطبیقی داریم که در آن دانشجویان مصری همه مذاهب را بدون تعصب فرا می‌گیرند. از این رو مخالف تصمیمی است که شیخ‌الازهر به تنهایی گرفته؛ چراکه تصمیمات به این مهمی نباید به تنهایی گرفته شوند. بنابراین باید با مجمع تحقیقات اسلامی نشستی تشکیل دهند که پس از موافقت با آن، اجرا شوند.

وی در ادامه افزود: این تصمیم به صلاح طنطاوی یا شورای عالی الازهر نیست، زیرا هر آنچه که نظام آموزشی الازهر را تغییر دهد مجاز نخواهد بود. بنابراین مجمع تحقیقات اسلامی باید جلسه‌ای علنی برگزار کند و این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.
طرح قانونی منع استفاده پرستاران مصری از پوشش صورت بررسی می‌شود
در پی نارضایتی بیماران مصری از پرستاران با پوشش صورت، طرح قانونی و جنجال‌برانگیز منع استفاده از این پوشش در حال بررسی و تنظیم بوده و قرار است لباسی متحدالشکل برای آنها طراحی شود. پرستاران زن مصری آماده استقبال از تصمیمی شدند که در پی آن از پوششهای صورت استفاده نکنند. پیش از این آنها مجبور بودند در خلال کار دستها و چهره های خود بپوشانند . این تصمیم در ماه مارس با لباس جدید و متحدالشکل پرستاران زن مصری اجرا می شود.
دکتر عبدالرحمان شاهین سخنگوی رسمی وزارت بهداشت مصر در اینباره اظهار داشت: تاکنون هیچ قانون و یا تصمیمی درباره زنان پرستار مصر صادر نشده، اما طرح قانونی آن برای پرستاران در حال بررسی و تنظیم است. در این طرح فقط پوشش واحد برای پرستاران در نظر گرفته شده است. به طوری که طی تحقیقات وزارت بهداشت 95 درصد از بیماران از ارتباط با پرستاران با پوشش صورت راضی نبوده اند.
از سوی دیگر این طرح میان علمای مسلمان بحثهایی را بر انگیخته است. شیخ یوسف البدری عضو شورای عالی امور اسلامی قاهره اظهار داشت: تصمیم وزیر بهداشت با مبانی آزادی در تعارض است و چهره دین را به خوبی نشان نمی دهد. پوشش صورت در مذهب ما نه تنها واجب است، بلکه بر آن تأکید بسیاری نیز شده است.
دکتر عبدالفتاح ادریس رئیس بخش فقه تطبیقی دانشکده شریعت و قانون دانشگاه الازهر قاهره گفت: پوشش صورت واجب نیست بلکه در دوران رسول خدا (ص) وجود داشته است و درباره مسائل مختلفی دارد. به طوری که برخی فقها متفق القولند که پوشش همه بدن به جز صورت و کف دستها بر زن واجب است و برخی دیگر می گویند که همه بدن باید پوشیده شود و استثنا هم ندارد از سر تا پاها.
هدی زکی معاون وزارت بهداشت مصر در اینباره تصریح کرد: مخالفت با این تصمیم عواقبی در پی دارد که منجر به اخراج از کار پرستاران به سبب پوشش صورت می شوند که این امر بسیار نادرست است.
مسجد محمدعلی پاشا؛ نماد تاریخی مصر
مسجد محمدعلی پاشا در مصر به علت قدمت تاریخی و استفاده از سنگهای مرمر کمیاب و رنگها و طرحهای متنوع و تزئینات ماهرانه، از نشانه‌های تاریخی مصر به شمار می‌رود که از قرنها پیش محل برگزاری مراسم میلاد نبی اکرم(ص)، معراج، نیمه شعبان و لیالی قدر بوده است.
قلعه صلاح الدین ایوبی در مصر به علت دارا بودن مسجد محمدعلی پاشا بیشترین شهرت را از آن خود کرده است.
منابع مختلف آورده اند که محمدعلی پاشا قلعه صلاح الدین ایوبی را بازسازی کرد و قصرها، اداره های مالی، اماکن عمومی در کنار این قلعه ساخت، اما مسجدی بزرگ در قلعه برای ادای فریضه الهی مسلمانان و برای اینکه او را در این مکان دفن کنند ساخت که اینک به شهرت بسیاری رسیده و از رموز تاریخی مصر به شمار می رود.

این مسجد از سال 1830 کار خود را آغاز کرد و بدون توقف تا زمان مرگ محمدعلی پاشا در سال 1848 ادامه داشت، محمدعلی در این مکان به خاک سپرده شد. اما پادشاهان دیگر بنای آن را ادامه دادند.
این مسجد از سنگ مرمر نادر و کمیاب پوشیده شده و دارای دیوارها، قبه ها، گلدسته ها و پنجره هایی بسیار است. در سال 1848 عباس پاشا دستور داد بر روی بنای این مسجد تذهیب و نقش و نگارهای زیبا به کار برند. به طوری که پادشاهان یکی پس از دیگری این مکان را توسعه داده و به زیبایی آن افزودند و حتی جشنهای حضرت محمد (ص) به مناسبت میلاد یا معراج در این مکان طی چندین شب برگزار می شد. مراسم نیمه شعبان، شبهای لیالی قدر، یادبود محمدعلی پاشا نیز در این مکان برگزار می شد.
اما سالها بعد قبه این مسجد را خراب کردند و چندین قبه کوچک برای آن ساختند. این مسجد بر اساس طرح محمدعلی پاشا است که به صورت حیاط مستطیلی به دو بخش تقسیم می شود، بخش اول شرقی مکانی برای نماز و بخش غربی برای وضو و هر کدام دری مخصوص به خود دارد.

بخش شرقی مسجد مربع شکل است که ضلع هر کدام به 41 متر و قبه ای در وسط حیاط قرار دارد که قطر آن 21 متر و ارتفاع آن به 52 متر می رسد. محراب نیز با 4 قبه کوچک پوشیده شده و روی در غربی که به صحن منتهی می شود، دو گلدسته دارد که بر 8 ستون از سنگ مرمری قرار گرفته است. بر روی پنجره های این مسجد اشعار، احادیث و آیاتی از قرآن کریم به خط فارسی نوشته شده است.
منبر سنگ مرمر در کنار محراب قرار دارد که تاریخ آن به عصر فاروق اول باز می گردد. اما منبر اصلی مسجد در کنار منبر سنگی واقع شده که از جنس چوب است و تاریخ آن به زمان محمدعلی پاشا می رسد و از بزرگترین منبرهای موجود در مصر است که با طلا تزئین شده است.
گلدسته های مسجد با تزئینات زیبایی چون شکوفه های رنگی، میوه ها، پیچهای انگور آراسته شده اند. در زوایای مختلف و گوشه های قبه ها اسماء الحسنی و نام حضرت محمد(ص) با خط هنرمند ترکی آورده شده است. این مسجد از انواع رنگها و طرحهای اسلامی و غیر اسلامی بهره مند شده و به علت قدمت تاریخی و تزئینات زیبا بسیار چشم نواز است.
نخستین گفتگوی الازهر و واتیکان پس از دو سال برگزار شد
نخستین گفتگو میان نمایندگان الازهر و واتیکان پس از دو سال از اهانت پاپ ژان‌پل دوم به مسلمانان با تأکید اسلام بر روابط اجتماعی میان مسلمانان و غیرمسلمانان 6 اسفندماه در قاهره برگزار شد. نمایندگان الازهر و واتیکان پس از دو سال برای نخستین بار دوشنبه 6 اسفند ماه دیدار و گفتگو کردند.
شیخ عبدالفتاح علام معاون الازهر و رئیس کمیته گفتگو در این دیدار به نتیجه پافشاری واتیکان برای فعال سازی توافقنامه گفتگو که از سال 1998 میان طرفین منعقد شده بود، تأکید کرد.
وی اظهار داشت: واتیکان سال گذشته از الازهر درخواست کرد که بر اساس توافقنامه مشترک گروهی به منظور گفتگوهای سازنده و مشترک از الازهر به واتیکان اعزام شوند . الازهر نیز دکتر عبدالله نجار عضو مجمع تحقیقات اسلامی را نه برای گفتگو بلکه برای برای اطلاع از جایگاه اصلی واتیکان مقابل اسلام به رم اعزام کرد.
شیخ عمر دیب از علمای الازهر تأکید کرد: در اعتراض به تصریحات پاپ ژان پل دوم گفتگو با واتیکان را متوقف کردیم، چرا که سخنان او خشونت مسلمانان را بر انگیخته بود، اما دوباره گفتگو را از سر گرفتیم.
ساخت مسجد جامع مصر با همکاری مسلمانان و مسیحیان
مسجد جامعی در مصر با همکاری مشترک مسلمانان و مسیحیان استان اسوان با هدف تأکید بر همبستگی و مشترکات ادیان الهی ساخته می‌شود.
سمیر یوسف استاداندار استان اسوان مصر به روح محبت و همکاری میان مسلمانان و مسیحیان این استان اشاره کرد و گفت: با توجه به حمایت از نقاط مشترک محبت و برادری میان مسلمانان و مسیحیان قرار است طی طرحی مسجد جامع مصر ساخته شود.
این مسجد به منظور انعکاس همکاری مشترک مسلمانان و مسیحیان این استان خواهد بود. مسجد مذکور گنجایش بیش از 4 هزار مسلمان را خواهد داشت و مساحت آن 16 هزار متر مربع است. ارتفاع آن 45 متر و ارتفاع گلدسته‌های آن 70 متر خواهد بود. یک قبه بزرگ و 4 قبه کوچک از دیگر ویژگیهای این مسجد به شمار می‌روند.
ساختمانی برای برگزاری مناسبتهای مختلف، کتابخانه، سالن گفتگوی ادیان و درمانگاهی به منظور ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی به این مسجد ضمیمه خواهد شد.
ادیان الهی بر تمدن انسانی و تلاش بر حفظ آن تأکید دارند
مفتی سوریه در دیدار با وزیر خارجه سابق آلمان به ضرورت تلاش انسانها برای ایجاد صلح در جهان تأکید کرد و گفت: تمدن انسانی برای همه انسانها مقدس است و همه شریعتها بر حفظ حیات آن تأکید می‌کنند.
شیخ احمد بدر الدین حسون مفتی سوریه در دیدار با یوشکا فیشر وزیر خارجه سابق آلمان به ضرورت تلاش انسانها برای ایجاد صلح در جهان تأکید و از آن به عنوان وسیله ای برای آزادی عقیده یاد کرد.
وی با بیان اینکه مقوله برخورد تمدنها نادرست است و تمدنها با هم اختلافی ندارند، تصریح کرد: تمدن انسانی یکی است و آن برای همه انسانها مقدس است و همه شریعتها نیز آن را تکریم و بر حفظ انسانیت و حیات آن دعوت می کنند و به تسامح و محبت فرا می خوانند.
فیشر در نیز در این دیدار به مسئولیت علمای دین تأکید کرد و اظهار داشت: علمای دین مسئولیت بسیاری در بیداری انسانها دارند و باید بگویند که رسالت ادیان آسمانی دعوت به زندگی، تسامح، محبت بوده، نه جنگ و خرابی.
نگاهی به مقام حضرت نوح در اردن
مقام حضرت نوح (ع) در اردن یکی از اماکن دینی گردشگری این کشور محسوب می‌شود، اما وزارت اوقاف نسبت به آن بی توجهی کرده و در بازسازی و نگهداری از آن تلاش چندانی نداشته است.
مقام حضرت نوح (ع) خارج از دیوارهای قدیمی شهر تاریخی کرک ( از استانهای جنوبی اردن) قرار گرفته است که 130 کیلومتر از امان فاصله دارد. اقوام بسیاری چون آرامیها، آشوریها و یونانیها در آن ساکن بوده اند، به طوری که قدمت آن به حدود 8 هزار سال پیش باز می گردد.
برخی اعتقاد دارند که حضرت نوح (ع) کشتی خود را در این مکان ساخته و باقی مانده آن اتاقی است که قبه سبز رنگی بر روی آن قرار دارد و برای مسلمانان متبرک است. با توجه به اینکه اطراف این مکان جنگل بوده، گمان می رود بقایای جنگلی است که کشتی نوح با درختهای آن ساخته شده است.
مقام حضرت نوح اتاقی است که مساحت آن از 57 متر مربع تجاوزی نمی کند و در آن همیشه بسته است. به علت اینکه مسلمانان اموات خود را در آن دفن می کنند مورد فرسایش زمین و بی توجهی مسئولان قرار گرفته است. اما چندی پیش تابلویی از سوی وزارت اوقاف اسلامی اردن روی آن نصب شده که بر روی آن نوشته شده این بنای کوچک مقام حضرت نوح (ع) به شمار می رود. اما تلاش چندانی برای نگهداری از آن صورت نگرفته است.
ماجد قضات مدیر اوقاف کرک اظهار داشت: این بنا بر اساس اسناد رسمی به دوران ممالیک باز می گرد که بیش از یک بار تخریب شده و مجددا به صورت کامل مرمت شده است. این مکان یک مکان دینی رسمی است و عملیات بازسازی و نگهداری به خاطر حفظ آن نیز انجام شده است. این مقام به صورت رسمی در وزارت اوقاف اسلامی این کشور ثبت شده است.
اما کمتر از 1 هزار متر دور از مقام و در زیر کوه یک مجموعه صخره ای قرار دارد که شبیه کشتی است و برخی آن را نشانه هایی از کشتی نوح (ع) می دانند و آن صخره را "کشتی نوح" اطلاق می کنند.
کارشناسان یونسکو یکشنبه از قدس بازدید ‌کردند
یک گروه اردنی و کارشناسانی از یونسکو به منظور بررسی تعرضات اخیر رژیم اشغالگر اسرائیل به مسجدالاقصی یکشنبه 5 اسفند ماه از قدس بازدید کردند. این گروه اردنی با کارشناسان بین‌المللی به منظور ارائه طرح اخیر خود در راستای حفاظت از راه باب المغاربه در حرم قدسی شریف گردهم آمدند.
گروه اردنی با کارشناسانی از سازمان تربیت، علوم و فرهنگ ملل متحد (یونسکو) و کمیته میراث جهانی گردهم آمدند تا ضمن بررسی تعرضات اخیر رژیم اشغالگر اسرائیل، طرح اردن را نیز مورد بررسی قرار دهند.
رائف نجم رئیس گروه اردنی در این باره اظهار داشت: این گروه پس از موافقت سازمانهای بین‌المللی طرح خود را به‌سرعت آغاز می‌کند. از این رو اردن آماده انجام فعالیت در این بخش است تا شرایط مطلوب در این منطقه به دست آید، اما پس از به دست آوردن موافقت به این کار اقدام می‌کند.
وی افزود: اخیراً اردن در این خصوص با یونسکو مذاکره کرده است. طرح اردن ساماندهی و اجرای قانونی بخشی از باب المغاربه منتهی به حرم قدسی است. پیش از این از سوی اسرائیل پیشنهادی به سازمان یونسکو ارائه شده بود که دخالت در این منطقه بود و با قوانین میراث جهانی مخالفت می‌کرد، از این رو اردن با هدف حفظ هویت آن سعی در بازسازی پل باب المغاربه دارد.
این در حالی است که رژیم اشغالگر اسرائیل حفاریهای خود را در راه منتهی به باب المغاربه ادامه داد تا با ساخت پل جدید، رفت و آمد یهودیان تسهیل شود. به طوری که اقدامات دیگری چون تخریب ساختمان تاریخی شورای عالی اسلامی، ساخت هتلها و آپارتمانهای مسکونی در اطراف دیوار البراق برای فروش به یهودیان ثروتمند جهان انجام داده است تا قدس به طور کامل به شهری یهودی تبدیل شود.
دبیرکل جدید مجمع بین‌المللی فقه اسلامی منصوب شد
دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی دکتر عبدالسلام داود عبادی را به عنوان دبیرکل جدید مجمع بین المللی فقه اسلامی منصوب کرد.
دکتر عبادی دارای دکترای علوم فقه تطبیقی از دانشکده شریعت و قانون دانشگاه الازهر مصر است که پیش از این رئیس بخش فقه و قانون دانشکده شریعت دانشگاه اردن، رئیس امور دانشجویان، رئیس دانشگاه آل بیت اردن و وزیر اوقاف اردن بوده است.
احسان اوغلو منصب جدید را به وی تبریک گفت و آرزو کرد که مجمع بین المللی فقه اسلامی با دبیری وی رسالت ارزشمند اعتدال و میانه روی اسلام انجام شود.
پیش از این محمد حبیب بن خوجه دبیرکل مجمع بین المللی مذکور بود که طی مراسمی ماه گذشته از وی تجلیل شد.
برنامه‌هایی ویژه میلاد نبی اکرم (ص) در اردن برگزار می‌شوند
عبدالفتاح صلاح وزیر اوقاف و امور و مقدسات اسلامی اردن پنج شنبه 2 اسفند ماه طی نشستی از برگزاری مراسم میلاد حضرت محمد (ص) در 12 ربیع الاول خبر داد.
وی با اشاره به اینکه رسالت حضرت محمد (ص) جاودان و ماندگار است، گفت: برای مراسم امسال میلاد حضرت محمد (ص) ارائه و بررسی صفات رسول اکرم (ص) از آنها خواهند بود.
نمایشگاه کتابهای اسلامی با همکاری صندوق زکات، اجرای طرحهای ساماندهی نیازمندان و توزیع غذا و لباس میان فقرا و نیازمندان در همه استانهای اردن از برنامه‌های آن به شمار می‌روند.
همچنین در پی برگزاری همایشی بین‌المللی، یکی از محورها به ویژگیها، صفات و شخصیت حضرت محمد (ص) اختصاص دارد. انتشار ویژه‌نامه‌هایی از سوی مجله "هدی الاسلام" درباره سیره نبوی از دیگر اقدامات این ایام به شمار می‌روند.
همایش "دین و قانون" در اردن برگزار می‌شود
همایش بین المللی "دین و قانون" با هدف بررسی قوانین دین اسلام، طی دو روز 27 و 28 فوریه (8 و 9 اسفند) در اردن برگزار می‌شود.

طی این همایش موضوعات مرتبط با تثبیت حکم قانونی، اسلام و احکام قانون، اندیشه عدالت در اسلام، اسلام و حکم قانون از منظر علم، تطبیق حکم قانونی در ادیان و توسعه احکام قانونی مورد بررسی قرار می گیرند.
شرکت کنندگان از کشورهای ایران، لبنان، مصر، مراکش، ترکیه، تونس، اردن، آلمان، قطر، کویت، بلژیک، فرانسه و اتحادیه اروپا هستند و طی دو روز 27 و 28 فوریه ( 8 و 9 اسفند) در این همایش مشارکت می کنند.
دومین جشنواره "محبت رسول اکرم" در امارات برگزار می‌شود
دومین جشنواره "محبت رسول اکرم (ص)" با هدف ارائه ارزشهای متعالی حضرت محمد و نقش آن در ایجاد پل ارتباط تمدنی میان مسلمانان و ملتهای دیگر در امارات برگزار می‌شود.
محققان، نویسندگان، هنرمندان و جامعه شناسان طی این جشنواره با ارائه دستاوردها و آثاری، دوستی خود را به رسول خدا ثابت می کنند. طی این جشنواره از آثار برتر هنرمندان، محققان و نویسندگان در راستای ارائه ارزشهای متعالی زندگی حضرت محمد (ص) تقدیر می شود.
هدف از برگزاری این جشنواره بررسی ارزشهای خیر، صلح، عدالت و محبت در شخصیت حضرت محمد، چگونگی جذب دیگران، ارزشهای اسلام و ارتباط با ارزشهای انسانی، ایجاد محبت رسول خدا در روح جوانان است . این جشنواره شامل سرود و موسیقی در زمینه زندگی پیامبر، برنامه های مستند تلویزیونی، فیلم، کتاب، عکس، نقاشی، مقاله خواهد بود.
شرکت کنندگان تا 5 مارس ( 15 اسفندماه) باید آثار خود را ارائه دهند. نخستین جشنواره سال گذشته برگزار شد که شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات به عنوان شخصیت سال 2006 معرفی شد. مصطفی عقاد کارگردان فیلم "محمد رسول الله" و شیخ محمد سعید رمضان البوطی نوسینده کتاب " فقه نبوی" از برندگان جشنواره سال پیش بوده اند.
جشنواره سرودهای اسلامی در امارات برگزار شد
وزارت اوقاف و امور و مقدسات اسلامی اردن جشنواره سرودهای اسلامی را با مشارکت کشورهای اردن، عراق، سوریه، مصر، مراکش، سودان، یمن و الجزایر در امارات برگزار کرد.
هدف از برگزاری این جشنواره یادآوری سالگرد هجرت نبی اکرم (ص) اعلام شده است. این جشنواره دو روزه شنبه و یکشنبه ( 4 و 5 اسفند ماه) برگزار شد.
عبدالفتاح صلاح وزیر اوقاف در مراسم افتتاحیه این جشنواره آن را گامی برای تجلی ارزشهای متعالی اسلام و سنت نبوی خواند و اظهار داشت: سرودهای اسلامی در چارچوب تعالیم اسلام بیانگر ویژگیهای این دین بوده و در ارائه چهره اسلام و دفاع از پیامبر اسلام نقش مهمی دارد.
برنامه‌های اسلامی از تلویزیون روسیه پخش می‌شوند
تاتارستان روسیه اعلام کرد: به‌زودی برنامه‌های ویژه اسلامی در روزهای یکشنبه از شبکه تلویزیونی روسیه پخش می‌شوند.
شورای تاتارستان روسیه اعلام کرد که شبکه تلویزیونی روسیه به زودی برنامه های ویژه اسلامی را در روزهای یکشنبه پخش می کند. رؤسای اداره های دینی مسلمان برنامه های این شبکه را مورد بررسی قرار می دهند.
این برنامه ها شامل آموزش دروس مدرسه چون آموزش و دین، برنامه های حج، تعالیم دین اسلام، معرفی شورای علمای وابسته به مفتیان روسیه و دیگر مراکز و سازمانهای اسلامی روسیه خواهد بود.
همایش "ترجمه سنت و سیره نبوی" در عربستان برگزار می‌شود
همایش "ترجمه سنت وسیره نبوی" به منظور بررسی موانع ترجمه سنت و سیره نبوی و راههای غلبه بر آن اوایل ماه مارس ( اواسط اسفند ماه) در عربستان برگزار می‌شود. همایش " ترجمه سنت وسیره نبوی" که از سوی شورای علمی سنت نبوی عربستان تنظیم شده است، شیوه های ترجمه و راههای توسعه آن را معرفی می کند.
تلاش مترجمان معاصر در ترجمه سنت و سیره نبوی، ارائه راههای مناسب برای ترجمه و بررسی اشکالات ترجمه های گذشته از دیگر اهداف این همایش عنوان شده است .
اساس علمی ترجمه و شروط آن، شیوه ترجمه و راههای توسعه آن، موانع ترجمه و راههای غلبه بر آن، بررسی واقعیتهای معاصر سنت و سیره نبوی، بررسی روابط میان دانشگاهها و مؤسسات تخصصی در مطالعه سیره و سنت نبوی از موضوعات مورد بررسی در این همایش هستند .
آموزه‌های اسلام برای غیرمسلمانان تبیین می‌شوند
سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) به منظور تبیین آموزه‌های اسلامی استادانی را به کشورهای فیلیپین، پرو، ونزوئلا و کاستاریکا اعزام کرده است.
سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی ( آیسیسکو) به منظور تدریس زبان عربی به عنوان فراگیری قرآن و آموزه های اسلامی گروهی از استادان را به مرکز جوانان فیلیپین، مؤسسه فرهنگ اسلامی ونزوئلا و شورای مسلمانان پرو و مرکز فرهنگی اسلامی کاستاریکا اعزام کرده است.
این استادان علاوه بر آموزش زبان عربی و قرآن، فرهنگ اسلام را نیز معرفی می کنند و تعالیم اسلام و آموزه های دینی را آموزش می دهند. پیش از این آیسیسکو استادانی را به کنیا، چاد، سومالی، بورکینافاسو، نیجر و نیجریه اعزام کرده بود.
نشست "ادغام مسلمانان در اروپا" برگزار شد
نشست " ادغام مسلمانان در اروپا" به منظور بررسی بهترین راه ادغام مسلمانان به‌ویژه زنان در کشورهای غربی 3 اسفند ماه در اتریش برگزار شد. نشست " ادغام مسلمانان در اروپا" به منظور چگونگی رویارویی آنها با مسائل اجتماعی در اتریش برگزار شد.
در این نشست چگونگی رویارویی با برخی از مسائل اجتماعی مانند فرصتهای کاری، آموزش مهارت، چگونگی تشویق بر زندگی سیاسی، شهری و نقش آنها در جامعه غربی مورد بررسی قرار گرفت.
با توجه به اینکه اسلام مرجع اصلی مسلمانان مهاجر در غرب محسوب می‌شود، امور آنها باید در کشورهای غربی مورد توجه قرار گیرد، اما این مسئله به بحران در جوامع غربی تبدیل شده است که به علتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اختلاف ارزشها باز می‌گردد.

منبع: مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آیت الله سبحانی؛ جوانان برای حفظ اعتقادات خود به علمای اسلام رجوع کنند

آیت الله سبحانی؛ جوانان برای حفظ اعتقادات خود به علمای اسلام رجوع کنند

آیت الله جعفر سبحانی، دیروز در مسجد مقدس جمکران گفت: با جداشدن فرهنگ مهدویت و انتظار از تفکر دینی ما، چیزی از عقیده شیعی باقی نمی ماند.
رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

جدا از تمرکز بسیاری از رسانه بر دیدار میان پادشاه عربستان و پاپ، گروه‌ها، جوامع و نهادهای دینی طی هفته ای که گذشت به بررسی سهم خود در بحران ایدز، زمینه های تازه همکاری، عرفان و رابطه علم و دین تمرکز کردند تا فصل تازه ای از دغدغه های معاصر خود را با بهره گیری از آموزه های دینی برطرف کنند .

پر بازدیدترین ها

No image

اسرار غیبت امام زمان

رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

جدا از تمرکز بسیاری از رسانه بر دیدار میان پادشاه عربستان و پاپ، گروه‌ها، جوامع و نهادهای دینی طی هفته ای که گذشت به بررسی سهم خود در بحران ایدز، زمینه های تازه همکاری، عرفان و رابطه علم و دین تمرکز کردند تا فصل تازه ای از دغدغه های معاصر خود را با بهره گیری از آموزه های دینی برطرف کنند .
Powered by TayaCMS