دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امروز در تاریخ

امروز شنبه هفدهم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و پنجم شعبان المعظم سال 1428 هجری قمری و برابر است با هشتم سپتامبر 2007 میلادی.
امروز در تاریخ
امروز در تاریخ

امروز شنبه هفدهم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و پنجم شعبان المعظم سال 1428 هجری قمری و برابر است با هشتم سپتامبر 2007 میلادی.

قیام مردم در هفدهم شهریور :

دولت جمشید آموزگار که از نخستین روز های زمامداری ، سیاست تحمیق مردم را بکار گرفته بود نتوانست در برابر امواج گسترده انقلاب اسلامی پایداری کند. در این دوره در سال 1357 ه ش هر روز بر دامنه اعتراضات مردمی افزوده می شد و چنین شد که پس از یکسال جمشید آموزگار در چهارم شهریور سال 1357 ه ش مجبور به استعفا شد و محمد رضا شاه ، جعفر شریف امامی را مامور تشکیل کابینه کرد. شریف امامی ، اما برنامه دولت خود را آشتی ملی نام نهاد و به نشانه همراهی با مردم تعدادی از مراکز فساد را در کشور بست و تصمیم گرفت که به روحانیان احترام بگذارد. اما اینگونه عوام فریبی ها در تحمیق مردم موثر نیفتاد و در سیزدهم شهریور همان سال راهپیمایی بزرگی پس از نماز عید سعید فطر در تهران بر گزار شد و همین راهپیمایی مقددمه ای شد بر قیام هفدهم شهریور.

به منظوراحترام نهادن به خون کشته شدگان روز های پیشین، روز شانزدهم از سوی قاطبه مردم تعطیل عمومیاعلام شد و مردم تهران در چنین روزی راهپیمایی عظیمی بر گزار کردند.ماموران رژیم از شب قبل هفدهم شهریور، در میادین مهم شهر مستقر شده بودند و با هرگونه حرکت مقابله می کردند. در نخستین ساعات روز هفدهم شهریور ارتشبد اویسی از رادیو تهران اعلام حکومت نظامی کرد و بر اساس آن اجتماع بیش از دو نفر در تهران ممنوع شد.

مردم تهران اما بدون توجه به این اخطارها سیل آسا به خیابانها روی آوردند و در میدان ژاله (شهدای فعلی ) اجتماع کردند. ماموران مسلح چندین بار به مردم اخطار کردند و آنگاه ناجوانمردانه مردم بی سلاح را هدف رگبار مسلح خود قرار دادند. رژیم در حال اضمحلال تعداد کل شهدای هفده شهریور را 58 نفر اعلام کرد اما شمار دقیق قربانیان آن روز هیچ گاه مشخص نشد. به گفته برخی از شاهدان رقمشهدایاین روز بالغ بر چهار هزار نفر می شد.

امام خمینیدر هجدهم شهریور همان سال با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن کشتار وحشیانه مردم، دولت شریف امامی را دولتی غیر قانونی و تحمیلی خواندند. به مناسبت همین واقعه عظیم، چنین روزی در تاریخ ایران زمین به عنوان روز جمعه سیاه نامگرفت.

روز جهانی مبارزه با بیسوادی :

یکی از شاخص های رشد در جوامع متمدن میزان بهره مندی مردم آن کشور از حد اقل سواد نوشتن و خواندن است . بدیهی است مبارزه با بی سوادی نه تنها درمقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد می شود ، بلکه در حوزه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیزحایز اهمیت ویژه ای است.هر چه افراد جامعه به سمت باسوادی شدن پیش روند، یقینا سیر تحول و رویکرد آن جامعه به سمت مفهوم توسعه امر سریعتری خواهد بود. با نامگذاری چنین روزی به نام روز جهانی مبارزه با بیسوادی ، جهانیان حذف این پدیده شوم را از جامعه بشری خواستار شدند.

دولت جمهوری اسلامی ایران نیزاز همان اوان استقرار، مبارزه با بیسوادی را در نقاط مختلف کشور در دستور کار خود قرار داد و با راه اندازی نهضت سواد آموزی درد ور افتاده ترین روستاهای کشور این آرمان انقلاب اسلامی را تحقق بخشید.

شهادت قاسم دهقان :

قاسم دهقانهنرمند و فیلمساز در روز عرفه وشب عید قربان مطابق با بیستم تیرماه 1336 در تهران به دنیا آمد. قاسم دهقان در سال 1372 همکاری خود را با شهید آوینی شروع کرد و برای تصویر برداری از مجموعه روایت فتح به مناطق جنگی اعزام شد.وی در آخرین اثر خود " قطعه بهشت "در سال 1374 که نقش یک رزمنده را ایفا می کرد شهید شد.

درگذشت ابوالقاسم پاینده:

در چنین روزی در سال 1363هجری شمسی ابوالقاسم پاینده از مترجمان و محققان مشهور ایرانی درگذشت . نخستین کار مطبواتی او انتشار هفته نامه صبادر سال1321هجری شمسی بود. او بعدها به نگارش وهمچنین ترجمعه آثار گران سنگ ادبیات عرب و هعمچنین کتب دینی پرداخت که از میان آنها می توان بهترجمه تاریخ طبریاشاره کرد.

تحت الحمایگی کانادا :

درچنین روزی درسال 1763 میلای کانادا به تحت الحمایگی انگلستان درآمد.

استقلال سنگاپور :

در چنینروزی درسال 1965 میلادی ، سنگاپورمستقل شد . درچنین روزی در سال 1970 میلادی قانون اساسی سنگاپوربه تصویب رسید. سنگاپور جزیره ای است در جنوب شرقی آسیا و منتهی الیه شبه جزیره مالاکا. نژاد مردم این کشور زرد و عده کمی نیز از آنان سفید هستند. غالب مردم این کشور از ادیان بودا ، اسلام، برهما و مسیحیت پیروی می کنند. سنگاپور ابتدا همراه با مازی در سال 1963 از انگلستان مستقلو ضمیمه فدراسیون مالزی شد ولی در ماه اوت سال 1965 میلادی خود را مستقل اعلام کرد و در بیست و یکم سپتامبر سال 1965 به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.

امضای پیمان نظامی سیتو :

سازمان پیمان آسیای جنوب شرقی در چنین روزی در سال 1954 میلادی با امضای یک قرار داد همکار ینظامی و اقتصادی بین هشت کشور آمریکا ، فرانسه ،استرالیا، فیلیپین ، زلاندنو ، تایلند ، و پاکستان در مانیل پا به عرصه وجود نهاد و تا سال 1967 میلادی که فرانسه از آن خارج شد نقش فعالی رادرسیاست های منطقهایفا کرد . در سال 1972 نیز پاکستان ازاین پیمان خارج شد و با تضعیف قدرت و موقعیت آمریکا در منطقه پس از شکست از ویتنام ، سازمان آسیای جنوب شرقی عملا موقعیت خود را از دست داد و در سی ام ژوئن 1977 میلادی منحل شد .

تولد ریچارد اول :

ریچارد اول پادشاه انگلستان در چنین روزی در سال 1157 دیده به جهان گشود . وی بین سالهای 1189 تا 1199 بر این کشور حکومت کرد .

تولد لودویکو آریو ستو :

آریوستو شاعر بر جسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1474 میلادی به دنیا آمد . "ارلاندو فورویوز" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد مارین مرسن :

مرسن ریاضیدان بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1588 میلادی متولد شد . او علاوه بر ریاضی در رشته های موسیقی و فلسفه نیز مهارت داشت . کارتزیان عنوان مهترین اثر اوست .

تولد فردریک میسترال :

میسترال شاعر برجسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1830 میلادی به دنیا آمد . او در سال 1904 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد آنمتونن دورک :

دورک آهنگسازتوانمند چک در چنین روزی در سال 1841 میلادی به دنیا آمد . "سمفونی جهان جدید " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد مکس رینهارت :

رینهارت کارگردانپر طرفدار تئاتر استرالیا در چنین روزی در سال 1873 میلادی دیده به جهان گشود. "شاه ادیب" عنوان مهمترین اودر تئاتر است .

تولد آن بیتی :

آن بیتی نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1947 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد . او را بیشتر به داستانهای کوتاهش می شناسند . وی در مجله نیویورکرقلم می زند .

تولد پل مولر :

در چنین روزی در سال 1899 میلادی پل مولر دانشمند بر جسته سوئیس دیده به جهان گشود . وی موفق به کشف ماده شیمیایی ددت شد .

درگشذت آلکس نورث :

آلکس نورث آهنگساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 19991 میلادی در گذشت . اسپارتاکوس عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست . وی در سن هشتاد و دو سالگیبه دلیل بیماری سرطان در گذشت .

درگذشت هرمان هسه :

درچنین روزیدر سال 1962میلادی نویسندهبر جسته آلمان دیده از جهان فروبست.هرمان هسه مدت ها به مطالعه فرهنگ شرقی مشغول بود و در این مسیر به سوی فرهنگ عرفانی شرق کشیده شد . از او آثار زیبایی با مضامین عرفانی به جای مانده است که از میان آنها می توان به گرگ استپ ها اشاره کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS