دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مطالعات دینی دانشگاه ادینبورو با تمرکز بر تنوع دینی شکل می‌گیرد

No image
مطالعات دینی دانشگاه ادینبورو با تمرکز بر تنوع دینی شکل می‌گیرد خبرگزاری مهر – گروه دین و اندیشه: تا چند دهه گذشته بسیاری اعلام می‌کردند دین به‌سرعت در تمام ابعاد خود از جهان ناپدید می‌شود اما امروز دین زنده‌تر از گذشته بوده و در مقاطع مختلف آموزشی مورد توجه بسیاری از دانشجویان و شخصیتهای آکادمیک قرار دارد.
دانشگاه ایدینبورو در سال 1582 به عنوان مرکزی برای تدریس و تحقیق در شهر ادینبورو اسکاتلند تأسیس شد. این دانشگاه ششمین دانشگاهی است که در جزایر بریتانیایی تأسیس شد و به یکی از قدیمی‌ترین دانشگاههای اسکاتلند شهرت دارد. این دانشگاه همچنین در میان قدیمی‌ترین و با اعتبارترین دانشگاههای پادشاهی متحد بریتانیا قرار دارد.

از سال 1582 یعنی یکسال پس از تأسیس دانشگاه مبحث الهیات در دانشگاه ادینبوو تدریس شده است و اکنون دانشکده الهیات این دانشگاه در ساختمانهای تاریخ دانشگاه در نزدیکی قصر ادینبورو واقع شده است. این دانشکده دربرگیرنده 30 نفر از شخصیتهای آکادمیک برجسته است که در دانشگاه تدریس می‌کنند، 160 دانشجو در مقطع لیسانس دارد که از کشورهای اروپایی، شمال و جنوب امریکا و آسیا و افریقا هستند.
برنامه‌ها و واحدهایی که در این دانشکده تدریس می‌شوند بسیاری از عرصه‌های مطالعات دینی و الهیات را دربرمی‌گیرند و امروزه در این دانشگاه تنوع تعلقات دینی را می‌توان مشاهده کرد. این دانشکده ارتباط تنگاتنگی با سایر دانشکده‌های دانشگاه ادینبورو دارد و می‌تواند امکانات بسیاری را در اختیار پیروان سنتهای دینی مختلف قرار دهد.
برنامه تدریس دانشکده الهیات این دانشگاه در ارزیابی تحقیقاتی جدید بریتانیا در میان بهترین برنامه‌های بریتانیا جای گرفت و در جدیدترین ارزیابی کیفیت آموزشی رتبه این دانشگاه رضایت‌بخش بوده است.
مطالعه دین در دانشگاه ادینبورو تأکید بسیاری بر تحقیق دارد. درحالی که تحقیق مطالعات دینی در این دانشگاه به صورت غیرفرقه‌ای انجام می‌شود و از دیدگاهی صورت میگیرد که مقوله دین را پاسخگوی فعالیتهای بشری می‌دانند. دین از این منظر بر اعتقادات و آداب سایر انسانها تأثیر گذاشته و از آن تأثیر می‌پذیرد.
ددنشجویان سنتهای دینی مختلف و حتی سنتهای غیردینی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و تأکید آن در مرحله اول بر ابعاد تاریخی معاصر سنتهای دینی و همچنین جنبشهای دینی جدید است. همچنین تأکید ویژه‌ای هم بر مبانی نظری و شیوه‌های مطالعه دین در موضوعات مورد تدریس این دانشگاه دیده می شود که از پدیدار شناسی، پساپدیدار شناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی نشأت گرفته است.
منبع: مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS