دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دبیر همایش زن و نواندیشی دینی؛ حرکت‌هایی درحال شکل‌گیری است که با تاکید بر مسلمانی خود،نابرابری زنان را بر نمی‌تابند

No image
دبیر همایش زن و نواندیشی دینی؛ حرکت‌هایی درحال شکل‌گیری است که با تاکید بر مسلمانی خود،نابرابری زنان را بر نمی‌تابند دبیر همایش زن و نواندیشی دینی، توجه به حقوق انسانی را یکی از اساسی‌ترین و چالش برانگیزترین مسایل کنونی کشورهای مختلف عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار فقه و حقوق ایسنا، مهندس فریده ماشینی در همایش «زن و نواندیشی دینی» که عصر یکشنبه در حسینیه ارشاد برگزار شد، بیان کرد: به تحقیق می‌توان ادعا کرد زنان در کشورهای مختلف همچنان از نابرابری و تبعیض‌های جنسیتی رنج می‌برند.
وی افزود: انجام اقدامات رفاهی به‌منظور تسهیل زندگی زنان و وضع مقررات لازم برای کاهش تبعیض جنسیتی از جمله اقداماتی است که می‌توان انجام داد اما هنوز شکاف‌های جنسیتی برطرف نشده است. برخی کشورهای مسلمان با چالش‌های خاصی در این زمینه مواجهند که بحران هویت و معنا را در بردارد. در شرایطی‌که زنان در برخی کشورها در مناصب بالا هستند در برخی کشورها بر سر حق رای زنان مناقشه‌هایی وجود دارد.
دبیر علمی این همایش در ادامه گفت: پیشرفت زنان در جوامع توسعه نیافته با موانعی روبه روست. مشکلات ناشی از نقش‌های چندگانه زنان با تعارض نقش سنتی و مدرن بیشتر شده و به تعارض بیشتر دامن می‌زند.
ماشینی در ادامه دیدگاه‌های موجود درخصوص زن و دین را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: یک گروه اسلام‌گرایان هستند که ایده تساوی زن و مرد را محصول اندیشه غربی می‌دانند. به زنان به عنوان شیء و کالا و عامل گناه و منشا ناهنجاری اخلاقی می‌نگرند؛ پس معتقدند باید زنان را محدود کرد. در این بین برخی گروه‌های اسلامی حفظ و دفاع از هویت مذهبی را با بازگشت به سنت یکی می‌دانند. برخی دیگر بر این باورند که ریشه بسیاری از مشکلات زنان برخی برداشت‌های فقهی است.
وی به طرح دیدگاه سومی نیز پرداخت و گفت: حرکت‌هایی با فاصله از سرقطب در حال شکل‌گیری هستند که هم بر مسلمانی خود تکیه دارند و هم نابرابری زنان را بر نمی‌تابند.
ماشینی خاطر نشان کرد: باید با ایجاد فرصت‌هایی برای طرح دیدگاه‌های مختلف به طرح گفتمان‌های جدیدی پرداخت که می‌تواند به زنان و مردان کمک کند تا از دستاوردهای مثبت جنبش زنان استفاده کنند. اینجاست که گفتمان زن و نواندیشی دینی به عنوان ضرورت مطرح می‌شود.
دبیر علمی همایش با بیان اینکه امروز زنان آشکارا از تاثیرات زمان و مکان بر احکام دینی آگاهند عنوان کرد: توجه به مقوله زنان به عنوان یک اولویت نظری برای نواندیشان، طرح نگرش‌های عقلانی به سنت‌های مردسالار، تبیین آزادی‌های فردی و جمعی، ایجاد آگاهی نسبت به دانش فمنیستی و مطالبات زنان، شناخت اولویت مطالبات زنان و آشنایی با مباحث جدید فمنیستی از جمله مسایل پیش‌روی زن و نواندیشی دینی است.
وی خاطرنشان کرد: کسانی قادر به ایجاد تغییر در جوامع خود هستند که با زمانه خود آشنا بوده و ارتباط منطقی بین تحولات و باورها ایجاد کنند.
ماشینی در ابتدای این همایش نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه مسایل دینی در کشور ما از مهمترین موضوعاتی است که در مسایل مختلف بازتاب پیدا می‌کند و موضوع زنان و دین در هم تنیده هستند و برخوردهای سلیقه‌یی منتسب به دین در موضوع زنان و نگاه‌های مترقی و عدالت‌جویانه نسبت به زن در اندیشه دینی دیده می‌شود، جمعی از زنان که دغدغه موضوع زن را دارند این موضوع را در قالب نشست‌های تخصصی دنبال کردند.
وی، هدف برگزاری نشست را شناسایی نسبت نواندیشی دینی و موضوع زن، تغییر ساختار و برخی قوانین تبعیض‌آمیز در موضوع زن دانست.
منبع: خبرگزاری ایسنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS