دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ایجاد دانشگاه اقتصاد آموزش و پرورش برای کشورهای اسلامی

No image
ایجاد دانشگاه اقتصاد آموزش و پرورش برای کشورهای اسلامی به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، همایش منطقه‌ای اقتصاد آموزش و پرورش با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با حضور متخصصان و صاحب‌نظران در امر آموزش و پرورش و اقتصاد و نمایندگان 9 کشور اسلامی و ایران به مدت 3 روز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان همایش در گزارش‌های کشوری و همچنین سخنرانی‌های خود اهمیت آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار دادند.
شرکت‌کنندگان و نمایندگان حاضر در همایش در توصیه‌هایی داشتند که طی بیانیه‌ای اعلام شد.
در این بیانیه آمده است: کشورهای اسلامی باید تمام مساعی خود را در جهت افزایش چشمگیر بودجه آموزش و پرورش اعمال دارند. این بودجه باید حداقل 5 درصد از تولیدی ناخالص داخلی GDP را شامل شود به طوری که کشورها بتوانند در جهت یک انقلاب آموزشی و پرورشی در کشورهای متبوعشان گام بردارند زیرا آموزش و پرورش خط مقدم دفاع در برابر مشکلات است.
این بیانیه می‌افزاید: پیشنهاد می‌شود سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی (OIC) یک دانشگاه مرجع در حیطه اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت برای دانشجویان کشورهای اسلامی در نظر گیرد. این دانشگاه باید در بین دانشگاههای معتبر جهان از رتبه مناسب برخوردار بوده و انتخاب دانشجویان بر اساس شایسته‌سالاری صرف، انجام پذیرفته و بورسیه‌های مربوطه نیز باید برای آنان برقرار شود.
در ادامه این بیانیه آمده است: کشورهای اسلامی با چالش‌هایی در زمینه هویت‌دینی و ملی دانش‌آموزان خود روبرو بوده و تحت تأثیر آسیب‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار دارند. از این رو، نیاز جدی به مهیا کردن راهبردی در جهت توقف این وضع است. در این راستا توصیه می شود که OIC ، صندوقی مشترک برای مبارزه با این چالش‌ها تأسیس، و کشورها متعهد شوند منابع مالی لازم را در این خصوص تأمین کنند.
بر اساس این بیانیه، کشورها باید طرح‌های چشم‌انداز بلند مدتی را برای آموزش و پرورش با اهداف شفاف و مشخص و با در نظر گرفتن چالش‌های پیش‌ رو در برابر امت اسلامی، سازماندهی کنند و در این طرح چشم‌انداز، برنامه 5 سالانه راهبردی با مشخص بودن وظایف سازمانی هر وزارتخانه و بخش مربوطه باشد. همچنین باید نوعی سازگاری و تداوم در سیاست‌های آموزشی و پرورشی وجود داشته باشد و طرح‌ها و سیاست‌های آموزشی باید به صورت ضروری و اولیه مورد توجه قرار گیرند. در حقیقت هیچ فردی نباید از آموزش بی‌نصیب بماند و برای نیل به موفقیت در جهت «آموزش برای همه» تسهیلات و صندوق‌های ویژه‌ای باید مهیا شود.
این بیانیه می‌افزاید: بهینه کردن و توسعه ظرفیت‌های زیربنایی مدیریت آموزش و پرورش، در حوزه‌های برنامه‌ریزی، مدیریت مدرسه ـ محور نیاز جدی احساس می‌شود. در همین راستا، کمیته‌های مدیریت مدرسه یا انجمن اولیا و مربیان باید از طریق استقلال بیشتر و حمایت مالی وسیع‌تر تشویق شده و تقویت شوند.
در این بیانیه اشاره شده است: به منظور استفاده بهینه از منابع محدود در دسترس، پاسخگویی باید مورد تأکید قرار گرفته، نظام شایسته سالاری برقرار شده، زمینه حضور اجتماع بیشتر شود. اولویت‌ها باید به سوادآموزی و آموزش‌های ابتدایی، پایه و عمومی مبذول شوند
و انگیزش‌ها و مشوق‌های نو باید به منظور تشویق معلمان به کار گرفته شوند. همانطور که در برخی کشورهای اسلامی به انجام رسیده است، معلمان و مدیران سطح عالی باید با پرداخت‌های هم‌شأن مورد تشویق قرار گیرند.
این بیانیه ادامه می‌دهد: «مدارس خوشه‌ای» مستقل در سطح مناطق آموزشی معرفی شوند. کشورها می‌توانند در تجربیات هم سهیم شده و مسائل، مشکلات، محدودیت‌ها و همچنین راه‌حل‌ها را به بحث بگذارند و می‌توانند رقابتی سالم را نیز به وجود آورند.
بخش خصوصی نیز نقش مهمی را در آموزش و پرورش داراست. به منظور استفاده بهینه از منابع محدود، مشارکت خصوصی و عمومی باید برانگیتخه شود و مدارس خصوصی کارآمد می‌توانند به صورت کمک‌های سرانه و همچنین سوبسیدها و کمک‌های مالی دولتی مورد حمایت قرار گیرند. در عوض، این مدارس خصوصی می‌توانند به دانش‌آموزان مستعد و شایسته از خانواده‌های فقیر و مناطق روستایی خدمات آموزشی ارائه نمایند و همچنین صندوق حمایتی به منظور بورس کردن دانش‌آموزان مستعد خانواده‌های فقیر تأسیس کنند.
این بیانیه می‌افزاید: با نصب‌العین قرار دادن اهمیت «اقتصاد آموزش و پرورش» دبیرخانه‌ای دایمی برای پیگیری فعالیت‌های مربوط به اقتصاد آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در منطقه تأسیس شود. این دبیرخانه می‌تواند با همکاری آیسسکو در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در تهران تأسیس شود و با توجهات خاص خود حمایت‌های مالی و معنوی خود را به منظور تأسیس این دبیرخانه در تهران مبذول کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: شرکت‌کنندگان همایش، اجماعاً از وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و آیسسکو خواستار هستند تا شرایط را در جهت پیشبرد اهداف همایش و پیگیری توصیه‌ها و فعالیت‌های آن هموار کنند. در این راستا، کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع برقرار شود و همچنین کنفرانس‌ها، همایش‌ها و کارگروه‌های مربوطه در ادامه این همایش نیز برگزار شود.
در خاتمه این بیانیه آمده است: بر اساس مبانی فقهی، نظریه اقتصادی و قانون اساسی اغلب کشورهای اسلامی به عنوان میثاق میان ملت و دولت و تأمین مالی آموزش با کیفیت به عنوان وظیفه حاکمیتی بر عهده دولت است. انتظار می‌رود دولت در این راستا به گونه‌ای برجسته و متفاوت عمل کرده و با پایه‌گذاری تحولی بارز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند. در حقیقت بر مبنای نظریه نوین و مترقی سرمایه انسانی، مخارج آموزش هزینه مصرفی محسوب نشده و نوعی سرمایه‌گذاری است که مقدم بر سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مادی و طبیعی است. تلاش برای تقویت و ترویج این باور در میان مجموعه کارگزاران دولت و به ویژه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان در حوزه تخصیص منابع کشور جداً توصیه می‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS