دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کنفرانس «دین و اخلاق» در آذربایجان برگزار شد

No image
کنفرانس «دین و اخلاق» در آذربایجان برگزار شد
کنفرانس «دین و اخلاق» در آذربایجان برگزار شد
       
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در کنفرانس «دین و اخلاق»، اصول اخلاق اسلامی و نقش اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی و همچنین گذری بر نمونه‌ها و الگوهای اخلاقی در تاریخ درخشان اسلام توسط اندیشمندان و عالمان دینی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این کنفرانس، سیدعلی‌اکبر اجاق‌نژاد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو مقاله خود را در خصوص جایگاه اخلاق در اسلام ارائه کرد و اظهار داشت:اخلاق در اسلام از مباحثی است که جایگاه خاصی در علوم دارد و یک سوم اسلام اخلاق است. اخلاق تعریف‌های زیادی دارد ولی کوتاه‌ترین تعریف مربوط به ابن‌سینا است: اخلاق علم چگونه زیستن است. امام علی(ع) می‌فرماید: اگر ما امیدوار به جنت نبودیم و از جهنم نیز نمی‌ترسیدیم باز هم لازم بود با اخلاق باشیم.
مقاله میرعزیز سیدزاده که در خصوص نقش اخلاق در خانواده بود، با اشاره به نقش اخلاق در خانواده گفت: پیامبر رسالت خود را با اخلاق حسنه عجین کرده بودند و قوام و ثبات آن را از خانواده شروع کردند. خانواده یک دولت کوچک است اداره آن نیاز به اخلاق دارد.
حاج القار ابراهیم‌اغلو در موضوع فلسفه اخلاق و ویژگی‌های اسلام در این موضوع سخنرانی کردند. در تاریخ بشر زمانی نبوده که فلسفه اخلاق برای مردم جالب توجه نباشد و اهمیت این موضوع در زمان معاصر نیز واضح و مبرهن است.
الشن مصطفی اغلو در موضوع دین، اخلاق و معنویات سخنرانی کرد و اخلاق را به معنی خُلق مورد اشاره قرار داد . همانطوریکه همه چیز در اطراف ما قانون دارد به همین دلیل معنویات نیز قانون از طرف خدا دارد که باید به آن عمل کرد.
مایل یعقوب اف در موضوع دین و سکولاریسم اظهارداشت:اخلاق سکولار خواست مادیات است ولی اخلاق دین خواست معنویات می باشد.
میر کاظم ایوب زاده گفت: عقل و روح مثل دو بال برای کسانی است که می خواهند پرواز کند.
وی بعد از تعریف جامع از کلمه اخلاق مرز آن را بیان کرد و اخلاق را مجموع صفات باطنی یک انسان تعریف کرد و آیات قرآن کریم را هدف هدایت و پیشرفت انسان ها دانست.
موسی الرضا استاد دانشگاه خزر گفت: خدا معصومین (ع) را به عنوان نمونه برای ما به ارمغان گذشته است و اخلاق نیز به عنوان سرمایه ابدی برای زندگی ما بشر است.
شهلا قهرمان اوا به عنوان سخنران آخر در موضوع نقش اخلاق در جامعه سخنرانی کرد و گفت: اخلاق از هدف های پیامبران بوده است. تشکیل این کنفرانس مثل قطره ای در صحرا بوده است. هر انسان از لحظه تولد مورد تاثیر فرهنگ و اخلاق خانواده قرار می گیرد. ایشان با ذکر مثال‌هائی در مورد نقش اخلاق در خانواده ، سخنرانی خود را به پایان رساند.
از مجموع 25 مقاله واصله به دبیرخانه این کنفرانس 9 نفر موفق به ارائه مقاله خود دراین کنفرانس شدند.
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS