دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تاکید معاون وزیر علوم بر مبارزه یونسکو با آپارتاید علمی

No image
تاکید معاون وزیر علوم بر مبارزه یونسکو با آپارتاید علمی معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر نقش یونسکو در پایان بخشیدن به انحصار علم و فن‌آوری در دست برخی از قدرت‌ها و کشورهای شمال از طریق کمک به گردش روان اطلاعات، علم و تکنولوژی گفت: همانگونه که یونسکو توانست دیروز با تبعیض نژادی مبارزه کند، امروز زمان آن فرا رسیده است که با «آپارتاید علمی» نیز به مبارزه برخیزد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمدباقر خرمشاد این مطلب را در میزگردی تخصصی که با حضور وزرای علوم بیش از 60 کشور جهان در نشست عمومی یونسکو در مقر این سازمان در پاریس برگزار شد، عنوان کرد.
در این میزگرد که با سخنرانی کوئیشیرو ماتسورا مدیرکل یونسکو آغاز شد، وزراء و نمایندگان وزاری علوم کشورهای عضو دیدگاه‌های خود را پیرامون موضوعات «علوم و فن‌آوری برای توسعه»، «همکاری بین‌المللی برای سیاستهای ابداعی در زمینه مدیریت علوم و فن‌آوری» و «خط مشی‌های عملی یونسکو در عرصه علوم و فن‌آوری در سال‌های 2013 ــ 2008 » مطرح کردند.
از جمله محورهای مورد تاکید معاون فرهنگی ــ اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در میزگرد وزاری علوم در نشست عمومی یونسکو در پاریس، تاکید بر اهمیت دانشگاه در تحقق توسعه پایدار و متوازن با توجه به نقش دانشگاه در نظریه پردازی و تولید «دانش» و هدایت «جریان‌های پژوهشی ،مهندسی»، جهت دهی و سیاستگذاری برنامه‌های «توسعه» اجتماعی ، علمی، اقتصادی، تکنولوژیک و فرهنگی، واسطه‌گری میان «جامعه»، «علم» و «فن‌آوری»، آموزش شهروندی، بهسازی فرهنگ عمومی و انتقال ارزش‌های اجتماعی ــ فرهنگی، تربیت و پرورش نخبگان علمی، هنری، فکری، تکنولوژیک و فرهنگی جامعه، آموزش و تربیت متخصص و پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای اجتماعی و واسطه‌گری در تعامل و ارتباط میان جوامع محلی، ملی و بین‌المللی بود.
وی گفت: با توجه به اهمیت دانشگاه لازم است که برای رسیدن به یک توسعه پایدار و متوازن ، یونسکو به سمت تحقق «آموزش عالی برای همه» و «دانشگاه برای همه» پیش رفته و برای آن برنامه‌ریزی کند.
ایران امروز با محور قرار دادن هدف و شعار «دانشگاه تمدن ساز» در صدد آن ست که تا از فرصتهای خلق شده توسط انقلاب اسلامی و از ظرفیت دانشگاه‌های خویش برای جامه عمل پوشاندن به یک توسعه پایدار و متوازن و احیاء تمدن نوین ایرانی ـ اسلامی بهره گیرد.
خرمشاد در بخش دیگری از سخنانش در تبیین آنچه که باید توسط یونسکو برای چشم انداز شش ساله 2007 -2013 مورد توجه قرار گیرد به تعریف شاخص‌های نوپدید در سنجش توسعه پایدار و متوازن با اندیشیدن به سیستم سازی به جای توجه به تحرکات مقطعی و تبلیغاتی، ایجاد دگرگونی در معادلات ثروت و قدرت با «ترجیح دادن» ، فرهنگ، علم، تعلیم و تربیت بر سیاست و اقتصاد، ابداع شیوه‌های توزیع ارزش‌ها و عادلانه تر کردن آنها با تکیه به شعار «عدالت برای همه»، بومی، متنوع و خوشه‌ای دیدن الگوهای توسعه پایدار برای جوامع و کشورهای مختلف در چارچوب اصل «تنوع فرهنگی» و پایان بخشیدن به انحصار علم و تکنولوژی در دست برخی از قدرت‌ها و کشورهای شمال از طریق کمک به گردش روان اطلاعات، علم و تکنولوژی، اهمیت دادن به رشته‌های بین رشته‌یی با هدف کاربردی تر کردن علم و فن‌آوری و کمک به راه‌اندازی آنها در کشورهای جنوب با هدف پاسخگو کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های این کشورها به نیازهای جامعه خویش و ترویج و برگزاری جشنواره‌های منطقه‌یی با هدف ارج گذاری به ابداعات و نوآوریها در قالب دفاتر منطقه‌یی یونسکو تاکید کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

همایش بین‌‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت که از روز پنجشنبه 13 دی ماه درطرابلس پایتخت لیبی آغاز شده‌بود، شب به کار خود پایان‌داد.
No image

فلسطین؛ 60 سال پس از نکبت

پر بازدیدترین ها

امروز در تاریخ

امروز در تاریخ

امروز دوشنبه بیست و ششم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با پنجم رمضان سال 1428 هجری قمری و برابر است با هفدهم سپتامبر 2007 میلادی.
امروز در تاریخ

امروز در تاریخ

امروز شنبه هفدهم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و پنجم شعبان المعظم سال 1428 هجری قمری و برابر است با هشتم سپتامبر 2007 میلادی.
جمعه سرخ، 17 شهریور 1357

جمعه سرخ، 17 شهریور 1357

در اولین ساعات جمعه ١٧ شهریور سال ١٣٥٧,ارتشبد اویسی از رادیوی تهران و حومه اعلام حکومت نظامی کرد........
پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

همایش بین‌‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت که از روز پنجشنبه 13 دی ماه درطرابلس پایتخت لیبی آغاز شده‌بود، شب به کار خود پایان‌داد.
Powered by TayaCMS