دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

صورت‌بندی مطالعات زنان در جهان اسلام

No image
صورت‌بندی مطالعات زنان در جهان اسلام کتاب «صورت‌بندی مطالعات زنان در جهان اسلام» از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
به گزارش، کتاب «صورت‌بندی مطالعات زنان در جهان اسلام» عنوان اثری از محمد پزشگی است که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ و منتشر شده است.
نویسنده در مقدمه کتاب خود می‌نگارد: «ظهور انسان به عنوان موجودی که هویت جنسی دارد و خود را به این عنوان می‌شناسد، محصول تجدد است. تحدید جنسی، وابسته به تفکیک حوزه عمومی از حوزه خصوصی و قرار دادن زنان در عرصه خصوصی بود. بر اساس این بنیاد جامعه‌شناسی از موقعیت زن در عصر تجدد، انسان‌شناسی تازه‌ای از زن عرضه می‌گردد که در آن، روی ویژگی‌های احساسی و غیرعقلانی و وابستگی به حوزه خصوصی جامعه تأکید می‌شود.»
نگارنده می‌افزاید: «واکنش به این امر به صورت فمینیسم در قالب لیبرال، سوسیال، مارکسیست و رادیکال ظهور یافت. جهان اسلام در نسبت‌سنجی خود با چهار مقوله فمینیسم غربی یکی از دیدگاه‌های سنتی، نوسلفی، اجتهادی، تجددگرایانه و معرفت‌شناسانه را به خود گرفته است.»
موضوع کتاب «صورت‌بندی مطالعات زنان در جهان اسلام» بررسی دیدگاه‌های اسلامی مزبور در حوزه نظریه‌پردازی زنان است.
نویسنده مطالب خود را در دو بخش و چهار گفتار ارائه کرده است.
در بخش نخست با عنوان «مسائل زنان از نظر اصول‌گرایان» مباحثی همچون اندیشه اسلامی درباره موضوع زن و منابع فکری اندیشه اسلامی معاصر در موضوع زن مطرح شده است.
در گفتار اول با عنوان «دیدگاه‌های نوسلفی در اندیشه اسلامی اصول‌گرا» به اندیشه‌های سید قطب و محمد الغزالی پرداخته شده است.
نویسنده در گفتار دوم با عنوان «دیدگاه‌های اجتهادی در اندیشه اسلامی معاصر (اصول‌گرا)» نظریات شهید مرتضی مطهری، محمد حسین فضل‌الله، و محمد مهدی شمس‌الدین را مطرح کرده است.
در بخشی از این گفتار می‌‌خوانیم: «به عقیده مطهری پیدایش شعار آزادی زن و تساوی حقوق او با مرد، به عنوان مسأله اصلی فمینیسم در دنیای غرب، به حوادث سده هفدهم میلادی و بعد از آن بر می‌گردد.»
در بخش دوم به بررسی «مسائل زنان در نگاه دگراندیشان» پرداخته و در گفتار سوم دیدگاه‌های تجددگرایان اسلامی؛ قاسم امین، نظیره زین‌الدین، الطاهر الحداد، علی شریعتی، محمد الشحرور و دگر اندیشان معاصر ایران مطرح شده است.
در بخشی از این گفتار آمده است: «نظیره زین‌الدین از شخصیت‌های نادر جهان عرب معاصر در عرصه تفسیر دینی است...اهمیت مسأله حجاب زن مسلمان در سطح خرد برای جامعه زین‌الدین آن بود که حجاب به عنوان نوع پوشش، بیان‌گر بخشی از آزادی زن و استقلال او به شمار می‌رفت و در سطح کلان در رابطه با اجتماع اسلامی، بی‌حجابی سنبلی برای رهایی از بردگی مسلت اسلامی تقلی می‌گشت.»
در گفتار پایانی این کتاب دیدگاه‌های معرفت‌شناسان مسلمان بررسی شده است.
از این میان نظریات نصر حامد ابوزید، محمد عابد الجابری، عبدالمجید الشرفی و محمد مجتهد شبستری برای نویسنده حائز اهمیت بوده است.
کتاب «صورت‌بندی مطالعات زنان در جهان اسلام» اثر محمد پزشگی در قطع رقعی و شمارگان1400 نسخه و 2500 تومان به بازار نشر عرضه شده است.


منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

همایش بین‌‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت که از روز پنجشنبه 13 دی ماه درطرابلس پایتخت لیبی آغاز شده‌بود، شب به کار خود پایان‌داد.
No image

فلسطین؛ 60 سال پس از نکبت

پر بازدیدترین ها

امروز در تاریخ

امروز در تاریخ

امروز دوشنبه بیست و ششم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با پنجم رمضان سال 1428 هجری قمری و برابر است با هفدهم سپتامبر 2007 میلادی.
امروز در تاریخ

امروز در تاریخ

امروز شنبه هفدهم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و پنجم شعبان المعظم سال 1428 هجری قمری و برابر است با هشتم سپتامبر 2007 میلادی.
جمعه سرخ، 17 شهریور 1357

جمعه سرخ، 17 شهریور 1357

در اولین ساعات جمعه ١٧ شهریور سال ١٣٥٧,ارتشبد اویسی از رادیوی تهران و حومه اعلام حکومت نظامی کرد........
پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

همایش بین‌‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت که از روز پنجشنبه 13 دی ماه درطرابلس پایتخت لیبی آغاز شده‌بود، شب به کار خود پایان‌داد.
Powered by TayaCMS