دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نمایشگاه "ابن‌خلدون میان اندلس و مصر" در قاهره برگزار می‌شود

No image
نمایشگاه "ابن‌خلدون میان اندلس و مصر" در قاهره برگزار می‌شود
نمایشگاه "ابن‌خلدون میان اندلس و مصر" با هدف معرفی زندگی و فعالیتهای ابن خلدون در شرق و غرب از 5 فوریه تا 24 مارس ( 16 بهمن تا 5 فروردین ) در مصر برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عرب آنلاین، هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی زندگی و فعالیتهای ابن خلدون، شیوه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی او در قرن 14 میان شرق و غرب و اروپا و جهان اسلام به شمار می رود. این نمایشگاه که از 5 فوریه ( 16 بهمن) آغاز و تا 24 مارس ( 5 فروردین) ادامه دارد، از سوی وزارت خارجه مصر و با همکاری اسپانیا و وزارت فرهنگ مصر و مؤسسه میراث اندلس برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه شخصیت ابن خلدون در چارچوب همکاری میان مصر و اسپانیا محور اساسی به شمار می رود، این نمایشگاه با هدف تحکیم و تقویت روابط تاریخی میان دو کشور برگزار می شود. دانیل گراماتیکو مسئول مؤسسه میراث اندلس با اشاره به انتخاب ابن خلدون برای برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: ابن خلدون نقش بسیار پیشرویی در تأسیس جامعه شناسی داشته و با سفر به کشورهای مختلف از تاریخ و فرهنگ ملتها آگاهی پیدا کرده است. از این رو اطلاع از اندیشه ابن خلدون راهی مهم در در فهم تاریخی است که در آن زندگی می کرد و دلیل قاطع برای شناخت فرهنگهای مختلف به شمار می رود. نمایشگاه فوق زندگی، کتابها و سرنوشت و سفرهای این اندیشمند برجسته را در معرض نمایش قرار می دهد. پیش از این نمایشگاه ابن خلدون در اسپانیا برگزار شده بود و اینک آثار موجود در نمایشگاه از استان سویل اسپانیا به این نمایشگاه آورده شده است. عبدالرحمان بن محمد بن خلدون در سال 732 هـجری قمری ( 1332 میلادی) در تونس و در خانواده ‌ای اندلسی متولد شد. تحصیلات ابن ‌خلدون در رشته علوم دینی و فلسفی و نوشته‌ های او درباره این علوم بود. وی به کشورهای مختلفی چون سوریه و مصر سفر کرد. وی در سیاست، جامعه شناسی، انسان شناسی، تاریخ، فقه و فلسفه تبحر داشت. ابن خلدون در سال 808 هجری قمری ( 1406 میلادی) در قاهره درگذشت. کتابهای بسیاری از او باقی مانده است که کتاب او با نام "مقدمه ابن خلدون" در ایران شهرت دارد و توسط محمد پروین گنابادی به فارسی ترجمه شده ‌است. منبع: مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

همایش بین‌‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت که از روز پنجشنبه 13 دی ماه درطرابلس پایتخت لیبی آغاز شده‌بود، شب به کار خود پایان‌داد.
No image

فلسطین؛ 60 سال پس از نکبت

پر بازدیدترین ها

امروز در تاریخ

امروز در تاریخ

امروز دوشنبه بیست و ششم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با پنجم رمضان سال 1428 هجری قمری و برابر است با هفدهم سپتامبر 2007 میلادی.
امروز در تاریخ

امروز در تاریخ

امروز شنبه هفدهم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و پنجم شعبان المعظم سال 1428 هجری قمری و برابر است با هشتم سپتامبر 2007 میلادی.
جمعه سرخ، 17 شهریور 1357

جمعه سرخ، 17 شهریور 1357

در اولین ساعات جمعه ١٧ شهریور سال ١٣٥٧,ارتشبد اویسی از رادیوی تهران و حومه اعلام حکومت نظامی کرد........
Powered by TayaCMS