دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

«روشنفکری دینی و چالش‌های جدید» منتشر شد

No image
«روشنفکری دینی و چالش‌های جدید» منتشر شد به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، روشنفکری دینی، جریان فکری، فرهنگی و اجتماعی معاصر است که از حدود شصت سال پیش، پس از شهریور 1320 آغاز شده است. اما جریان نوگرایی دینی ریشه در تاریخ اسلام و مسلمانان دارد. جریان روشنفکری دینی در مقایسه با جریان نواندیشی دینی پدیده‌ای کم‌وبیش جدید است.
روشنفکری دینی رسالتی بیش از بازسازی و نوسازی اندیشه‌های رایج دینی مردم دارد و آن تغییر و تحول در مناسبات و ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است. عمده‌ترین رسالت روشنفکر دینی، بومی کردن مفاهیم و مقولات اساسی مدرنیته است، زیرا تا هنگامی که این مقولات و مفاهیم کلیدی، بومی نشوند، تعارض میان فرهنگ بومی و عناصر مدرنیته ادامه خواهد یافت و ایران وارد عصر جدید نخواهد شد.
در کتاب حاضر، که برگرفته از مقالات، نوشته‌ها، مصاحبه یا میزگردهاست، جریان روشنفکری دینی و چالش‌های آن در ایران و سایر کشوهای اسلامی نقد شده است.
عناوین فصول کتاب از این قرارند: مقدمه، نوگرایی دینی، روشنفکری دینی و چالش‌های جدید، روشنفکری دینی، سنت و مدرنیته، دین و جامعه مدنی، مردم‌سالاری و روشنفکری دینی، دین و دولت، روشنفکری دینی و سکولاریسم، روشنفکری دینی و جریان ملی ـ مذهبی، چشم‌انداز نیروهای ملی ـ مذهبی، موانع تحقق حقوق بشر در کشورهای اسلامی، جامعه مدنی و جوانان، بزرگترین آفت حکومت به نام دین، وحدت اسلامی.
کتاب 280 صفحه‌ای «روشنفکری دینی و چالش‌های جدید» نوشته «ابراهیم یزدی» با بهای 32000 ریال در 1100 نسخه به کوشش انتشارات «کویر» منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
منبع: خبرگزاری قرآنی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

در پروژۀ گفتمان های الحادی ....
No image

آماده سازی کتاب فرهنگ تاریخ ادوار مسیحیت

فاز اول پروژۀ مسیحیت شناسی، در قالب معرفی تفصیلی تاریخ ادوار مسیحیت مشتمل بر 50 مدخل که به بررسی تاریخی مسیحیت از قبل از میلاد مسیح تا قرن اخیر پرداخته است،
تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

عنصر محوری این گردهمایی وزین ارزیابی رهاورد وحی و نبوت از یک سو، بررسی یافته‌های بشری از سوی دیگر و مقدور و کیفیت تأثیر داده‌های آسمانی در داشته‌های زمینی از سوی سوم است تا در تلو این تحقیق مُضلّع نوآوری و شکوفایی تمدن انسانی که عصاره تلفیق عقل و نقل است، روشن شود.
بررسی علل رواج باستان‌ستايی در ايران معاصر

بررسی علل رواج باستان‌ستايی در ايران معاصر

تاریخ‌نگارانی كه ناسيوناليسم باستان‌گرایی را در نظام تعليم و تربيت چيره كردند
Powered by TayaCMS