دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نگرشی نو به ملاکات احکام

No image
نگرشی نو به ملاکات احکام انتشار کتاب " نگرشی نو به ملاکات احکام "
ملاکات احکام و شیوه‌های استکشاف آن، به قلم سید محمد علی ایازی و از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
در این کتاب که زیر نظر پژوهشکده فقه و حقوق معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تهیه شده است، نویسنده در پژوهشی فراگیر و گسترده و با رویکردی به فلسفه فقه، به گونه‌ای منطقی و اصولی ملاکات احکام را مورد کنکاش و بررسی قرار داده است.
در مقدمه کتاب، مؤلف هدف و انگیزه خود را از انتخاب چنین موضوعی به طور مفصل توضیح داده است: « با مشخص شدن مقاصد شریعت می‌توان قلمرو فقه را مشخص کرد و فهیمد فقه تا چه جاهایی می‌تواند حضور داشته باشد و تا کجا مسؤولیت و راهبرد دارد... با شناخت دقیق اهداف شریعت و تشخیص مراتب و درجات و اولویت‌های آن می‌توان بسیاری از تعارضات فقهی را برطرف ساخت... بررسی ملاکات، نوعی نگرش زیربنایی به مباحث حقوق و احکام می‌دهد؛ نگرشی نو و بدیع، نگرشی که اندیشه فقیه را دگرگون و از جمود و ظاهرگرایی در نصوص دور می‌کند و زمینه تطبیق و مقایسه با حقوق بین المللی را فراهم می‌سازد... .»
مطالب کتاب در یک مقدمه و چهار فصل تنطیم شده و در مقدمه برای روشن شدن بحث، جایگاه موضوع مشخص، و بعد یکایک مفاهیم و واژه‌های مطرح در در کتاب توضیح داده شده است.
در فصل اول با عنوان سیر و تاریخچه سیر ملاکات، به سیر تاریخی بحث در بین اهل سنت و شیعه و نمونه‌ای از مباحث آن و تحولاتی که در طول قرن‌ها ایجاد شده، اشاره می‌شود.
در فصل دوم به شیوه برخورد قرآن و سنت و روایات اهل بیت(ع) با علل و ملاکات پرداخته شده است. در این قسمت نمونه‌هایی از روایات اهل بیت(ع) در باب تسرّی ملاکات، تسرّی علت حکم از اصل به فرع و همچنین استفاده از روش‌های دیگر در جهت تبیین مقاصد نشان داده می‌شود.
مبانی ملاکات احکام، عنوان فصل سوم است که در آن مبانی ملاکات احکام و اختلافاتی که میان اصولیان و فقیهان و حتی متکلمان شیعه و سنی وجود دارد، نقد و بررسی شده است. به گفته نویسنده، در حقیقت بیان این مبانی در این فصل، راه استدلال و بیان روش‌ها را باز می‌کند.
در فصل چهارم کتاب، روش‌های استکشاف ملاک و منقّح کردن قواعد آن از قبیل علت، تنقیح مناط، قیاس و استقرا بررسی شده و مسائل و مشکلات این موضوعات مورد کاوش قرار گرفته است.
کتاب ملاکات احکام و شیوه‌های استکشاف آن، با شمارگان 1400 نسخه و در 616 صفحه منتشر شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

در پروژۀ گفتمان های الحادی ....
No image

آماده سازی کتاب فرهنگ تاریخ ادوار مسیحیت

فاز اول پروژۀ مسیحیت شناسی، در قالب معرفی تفصیلی تاریخ ادوار مسیحیت مشتمل بر 50 مدخل که به بررسی تاریخی مسیحیت از قبل از میلاد مسیح تا قرن اخیر پرداخته است،
تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

عنصر محوری این گردهمایی وزین ارزیابی رهاورد وحی و نبوت از یک سو، بررسی یافته‌های بشری از سوی دیگر و مقدور و کیفیت تأثیر داده‌های آسمانی در داشته‌های زمینی از سوی سوم است تا در تلو این تحقیق مُضلّع نوآوری و شکوفایی تمدن انسانی که عصاره تلفیق عقل و نقل است، روشن شود.
بررسی علل رواج باستان‌ستايی در ايران معاصر

بررسی علل رواج باستان‌ستايی در ايران معاصر

تاریخ‌نگارانی كه ناسيوناليسم باستان‌گرایی را در نظام تعليم و تربيت چيره كردند

پر بازدیدترین ها

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

خبرگزاری فارس: کتاب «خلاصه تعالیم اسلام» اثر علامه محمدحسین طباطبائی به تازگی توسط انتشارات بین‌ا‌‌لمللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شد.
Powered by TayaCMS