دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

"نظریه حکومت قانون در ایران" منتشر شد

No image
"نظریه حکومت قانون در ایران" منتشر شد "نظریه حکومت قانون در ایران" منتشر شد
دومین بخش از جلد دوم "تاملی درباره ایران" به قلم سید جواد طباطبایی و تحت عنوان "نظریه حکومت قانون در ایران" توسط نشر ستوده به کتابفروشیها آمد.
به گزارش خبرنگار مهر، این دفتر دومین بخش جلد دوم "تاملی درباره ایران" است که بخش نخست آن پیشتر با عنوان فرعی "مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی" منتشر شده بود.
مولف در این بخش نیز توجه ویژه ای به آشکار شدن نشانه های بحران در نظام خودکامه، تکوین نطفه آگاهی ملی و تاریخ پدیدار شدن مفاهیم نوآئین و تحول آنها داشته و کوشیده است این وجه مهم از تاریخ معاصر ایران را که با اصلاحات عباس میرزا در دارالسلطنه تبریز آغاز شده بود، دنبال کند.

در بخش نخست این جلد به معنای مکتب تبریز اشاره شده بود و در این بخش ضمن دنبال کردن این بحث، تلاش شده است به وجوه دیگری از تجدد خواهی ایرانیان - که از تبریز آغاز شد و برخی از تبریزیان نقشی پراهمیت در به ثمر رساندن آن ایفا کردند - اشاره شود.
طباطبایی در درآمد "نظریه حکومت قانون در ایران" نوشته است: اینکه در مناسبتهای دیگری گفته ام که دستگاه مفاهیم تاریخ و تاریخ اندیشه غربی را نمی توان بدون تنقیح آن مفاهیم در مورد مواد تاریخ و اندیشه در ایران به کار گرفت و در اینجا نیز خواهم گفت که بسیاری از مفاهیمی که از اندیشه سیاسی، فلسفه های دین و... برگرفته شده اند، برای تبیین گذشته و توضیح وضع کنونی ما سودمند نیست، از این روست که به نظر من بسیاری از مفاهیم تاریخ و اندیشه غربی با مواد تاریخ و تاریخ اندیشه در ایران سازگار نیست و چنان که گریزی از سود جستن آن از آن مفاهیم نباشد باید وجه سلبی آنها را نیز لحاظ کرد...
بحران خودکامگی و بسط آگاهی نوآئین، بحران آگاهی و پدیدار شدن مفاهیم نوآئین، نظریه اصلاح دینی، نخستین رساله در اصلاح نظام حقوقی، دیدگاه های نو در اندیشه سیاسی، دیدگاه های نو در اندیشه اقتصادی، نظریه مشروعه خواهی اهل دیانت، نظریه مشروطه خواهی اهل دیانت، میرزای نائینی و نظریه مشروطیت ایران و تجدید مطلعی در مفهوم سنت فصلهای این کتاب را تشکیل می دهد. فهرست مطالب، اختصارات، کتاب شناسی، نمایه نامها، نمایه کتابها و نمایه مفاهیم دیگر بخشهای کتاب است.
"نظریه حکومت قانون در ایران" به قلم سید جواد طباطبایی در 732 صفحه، پنج هزار نسخه منتشر شده است.
منبع:مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS