دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب زیبایی شناسی و غایت شناسی در نظام کانت

تبیین مفهوم غایت در آثار یکی از مهمترین اندیشمندان غرب, اهمیت آن در نظام فلسفی
کتاب زیبایی شناسی و غایت شناسی در نظام کانت
کتاب زیبایی شناسی و غایت شناسی در نظام کانت
کتاب مذکور در پی روشن سازی مباحث «نقد قوه حکم» کانت و بررسی نحوه ارتباط آن با معرفت شناسی (نقد اول کانت) و اخلاق (نقد دوم کانت) کانت است.

در این اثر، ابتدا (فصل اول) «قوه حکم تأملی» (محور «نقد قوه حکم») بررسی شده است، که در ذیل این عنوان به بررسی «حکم»، «قوه حکم»، «تأمل»، «حکم تعیّنی و حکم تأمّلی» و «اصل استعلایی قوة حکم تأمّلی» پرداخته­ شده است. با مشخّص شدن معنای «قوه حکم تأمّلی» به بررسی دو مورد آن یعنی زیبایی­ شناسی (فصل دوم) و غایت­ شناسی (فصل سوم) پرداخته­ شده است.

مؤلفه های چهارگانه امز زیبا از نظر کانت و بحث از امر والا از گنجانیده های فصل دوم است. «غایت شناسی در موجودات آلی»، «ارگانیسمها و علیت مکانیکی طبیعت»، «استقراء»، «اخلاق»، «غایت شناسی نسبی» زیرعنوانهای فصل سوم است.

در خلال این مباحث، سعی نگارنده بر این است که نشان دهد رشتة وحدت­ بخش دو بخش نقد سوم، «قوة حکم تأملی» و اصل استعلایی آن یعنی «اصل غایت­مندی بدون غایت طبیعت» است؛ تا بدین طریق، یکپارچگی این اثر مهم کانت و جایگاه غایت­ شناسی در آن روشن شود.

در مرحله بعد (فصل چهارم) با بحث از زیبایی­ شناسی و اخلاق، رابطه نقد سوم و دوم کانت بررسی شده است. «اهمیت اخلاقی زیبایی طبیعی»، «زیبا: نماد اخلاقیت» از جمله زیرعنوانهای این فصل است.

فصل پنجم، بررسی رابطه این نقد با دو نقد پیشین، و بحث از رابطه دو جهانی است که کانت در دو نقد پیشتر خویش ترسیم نموده است. در پایان این فصل، با جمع­ بندی نتایج مباحث مطرح شده در کتاب، از جایگاه نقد سوم سخن به میان آمده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

هدف کلی این تحقیق استخراج راهکارهای ممکن در ایجاد و تقویت زمینه‌های لازم نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام دینی است؛ اهداف فرعی این تحقیق عبارتنداز: ترسیم وضعیت موجود سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی‌دینی، شناخت نوع رابطه دولت و سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی دینی در نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام های دینی، شناخت نوع رابطه سازمان‌های غیر دولتی در امر نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی با یکدیگر، شناخت موانع موجود در نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

در پژوهش‌هایی که در عرصه دانش تبلیغ انجام شده است، «محتوا» و زوایای مختلف آن مورد توجه جدی پژوهشگران قرار نگرفته است. مجموعه پیش‌رو «محتوا» را در بخش لسانی تبلیغ تربیت گرا ترسیم می‌کند.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند.

پر بازدیدترین ها

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

هدف کلی این تحقیق استخراج راهکارهای ممکن در ایجاد و تقویت زمینه‌های لازم نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام دینی است؛ اهداف فرعی این تحقیق عبارتنداز: ترسیم وضعیت موجود سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی‌دینی، شناخت نوع رابطه دولت و سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی دینی در نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام های دینی، شناخت نوع رابطه سازمان‌های غیر دولتی در امر نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی با یکدیگر، شناخت موانع موجود در نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

در پژوهش‌هایی که در عرصه دانش تبلیغ انجام شده است، «محتوا» و زوایای مختلف آن مورد توجه جدی پژوهشگران قرار نگرفته است. مجموعه پیش‌رو «محتوا» را در بخش لسانی تبلیغ تربیت گرا ترسیم می‌کند.
کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند.
Powered by TayaCMS