دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تاریخ عبرت آموز یا عبرت آموزی به بهانه تاریخ | نقد سریال کلاه پهلوی

صحبت بر سر برنامه هایی است که هدف اول شان بیان موضوع و یا مفهومی در ضمن سرگرم کردن مخاطب است. در سوی دیگر گزاره ای مدام در فضای فرهنگی کشور به گوش می رسد که تاریخ دارد تکرار می شود و ما باید از اتفاقات گذشته عبرت بگیریم و به همان دام هایی نیفتیم که گذشتگان مان افتادند.
تاریخ عبرت آموز یا عبرت آموزی به بهانه تاریخ | نقد سریال کلاه پهلوی
تاریخ عبرت آموز یا عبرت آموزی به بهانه تاریخ | نقد سریال کلاه پهلوی

نویسنده: روح الله شمشیری

نخست : از نظر نحوه ارائه پیام
پیام این مجموعه این است که «کشف حجاب مسئله ای وارداتی و در جهت اهداف استعماری است». سریال در ابتدا این نتیجه را به مخاطب ارائه می نماید. قبل از آن نیز کلیپ های تبلیغی مجموعه؛ دیالوگ های حاوی اصل پیام را کنار هم می چیند.
وقتی موضوعی پیام اصلی فیلم می شود ضرورتا نباید متن اصلی داستان قرار بگیرد، چرا که اصل اساسی در درام این است که مخاطب جهت شنیدن پیام یا موعظه و مانند آن پای فیلم نمی نشیند. جاذبه های برآمده از درام یا تعلیق و ... مخاطب را پای فیلم می نشاند. پیام فیلم در کنار و همراه با یک داستان جذاب به مخاطب ارائه می شود گاهی هم این الغا می شود. این نکته در مورد پیام این مجموعه که برخی آن را به سادگی نمی پذیرند و فیلم می خواهد پیام را به آن ها انتقال دهد اهمیت بیشتری پیدا می کند. هنگامی که فیلم در همان ابتدا نتیجه ای را که باید در انتها بگیرد ارائه می دهد بسیاری از مخاطبان را از تماشا منصرف می کند و یا لااقل با موضع گیری پای فیلم می نشاند.
بهتر بود اولا سریال مزبور به فضای اجتماعی و سیاسی زمان مورد نظر خود می پرداخت در همین حین کشف حجاب را نیز مورد نظر قرار می داد. دیدن یک بستر تاریخی که خوب ساخته شده است جاذبه زیادی برای مخاطبان دارد ثانیا در صورتی که پرداخت محوری به کشف حجاب مورد نظر بوده باید نتیجه گیری را حداقل به اواسط فیلم منتقل می کرد و در ابتدا به طرح ادله موافق و مخالف می پرداخت. این نکته که کشف حجاب با برنامه استعماری وارد شده است اگر چه تا حدود زیادی صحیح است اما مسئله واضحی نیست و الا موضوع یک سریال قرار نمی گرفت بنابراین باید به طریق بحث آزاد وارد آن می شد البته در اثنای فیلم ادله مخالفان هم طرح می شود حتی شاهد بحث هایی میان متجدیدن و مذهبی ها هستیم که نسبتا خوب شکل گرفته است اما بحث بر سر نحوه ارائه پیام است. یعنی بهتر بود در ابتدا نتیجه گرفته نمی شد.

دوم : از نظر محتوای پیام
فیلم ساز در مجموعه کلاه پهلوی اصرار دارد که کشف حجاب با یک برنامه منسجم استعماری وارد ایران شده است. این که استعمار گران برای استثمار هر چه بیشتر کشورهای جهان سوم از ماجرای تجدد، بهره ها بردند امری خدشه ناپذیر است اما واقعه کشف حجاب متاثر از عوامل اجتماعی و سیاسی مختلفی بود. در واقع؛ کشف حجاب نتیجه و معلول تجددی بود که بعد از مشروطه اتفاق افتاد. هنگامی که مظاهر تمدن جدید همراه تحصیل کرده های خارج از کشور وارد ایران شدند اکثریت جامعه این مظاهر را به عنوان ظرف؛ پذیرفتند مثلا سیستم آموزشی غربی یا اداری و حتی حکومت داری و قانون گذاری به سرعت پذیرفته شد. همان وقت اشخاصی نظیر مرحوم شیخ فضل الله نوری با استدلالاتی که اصلا فهمیده نشد، مخالف این مظاهر تجدد بودند و محکوم به تحجر و مانند آن شدند. اگر چه تمامی سخنان ایشان صحیح نبود اما این تبعات تجدد ثابت کرد حرف های آنان باید مورد تامل قرار می گرفت. کشف حجاب اگر چه توسط رضاخان در ایران و آتاتورک در ترکیه و یا امان اله خان در افغانستان اتفاق افتاد اما زمینه آن به وجود آمده بود و بدون رضاخان هم، خواه ناخواه این اتفاق می افتاد چرا که تمدن غربی بر مبنای بی حجابی و رفتار آزاد جنسی شکل گرفته بود و نمی شود چیزی را پذیرفت و از لوازمش دوری جست. به عبارت دیگر تمدن جدیدی که بعد از مشروطه به صورت کاملا معقول پذیرفته شد کم کم ثمرات خود را نشان داد که کشف حجاب یکی از آن ها بود البته ساختار جهان سومی و استعمار پذیر کشور ما باعث شد این تجدد ها با زور و به شکل مضحکی اتفاق بیفتد.
مجموعه کلاه پهلوی می توانست با محور قرار دادن این بحث، به مجموعه ای بحث برانگیز و جذاب تبدیل شود اما در این سریال نیز بین تمدن غرب و عواقب آن تفکیک قائل شده اند و به نوعی مدعی شده اند که می شد متجدد بود ولی دچار عوارض آن نشد. به هر صورت اشتباه اصلی در محتوای پیام این مجموعه همین است.

سوم : از نظر جذابیت
همان گونه که گفته شدیک فیلم یا سریال اولا باید جذاب باشد تا بتواند حرف و پیام خود را منتقل کند. مجموعه کلاه پهلوی از این جهت دارای ضعف زیادی است. درام شکل گرفته در این مجموعه بسیار ضعیف است و مخاطب به سرنوشت هیچ یک از شخصیت های داستان علاقه مند نمی شود. ظاهرا فیلم نامه نویس می خواسته که مخاطب را نگران سرنوشت و فرهنگ کشور کند اما این یکی هم شکل نگرفته است چون چنین کاری بسیار سخت است. شکل دادن درام حول چنین موضوعی کاری بسیار مشکل است و به راحتی حالت شعاری به خود می گیرد. به همین خاطر مخاطب بیشتر پیام فیلم را می بیند تا یک درام و قصه جذاب که او را دنبال خود بکشد. البته انتخاب بازیگران نیز در این رابطه بی تاثیر نبوده است.
علی رغم این مسائل؛ مجموعه کلاه پهلوی از نظر تاریخی سعی کرده است نگاهی خوب به مسئله تجدد و کشف حجاب در ایران داشته باشد و چنین کاری قابل تقدیر است.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده معین ابطحی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
طنز، رسانه و خانواده امروز

طنز، رسانه و خانواده امروز

تلویزیون با تاثیر چشمگیری که بر فرد، خانواده و اجتماع می گذارد، این توانمندی را داراست که افکار عمومی را به سوی هدف خاصی هدایت نماید. این ظرفیت و توانمندی برخواسته از درگیر کردن دو حس ...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
Powered by TayaCMS