دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آنچه در فیلم ابد و یک روز دیده نمی شود

مشکل اصلی خانواده توریخانلو اعتیاد برادرشان محسن نیست. بلکه مشکل بزرگ تر فقر است.
آنچه در فیلم ابد و یک روز دیده نمی شود
آنچه در فیلم ابد و یک روز دیده نمی شود

ایران خودرو و سایپا

 

 

خانواده توریخانلو از مشتریان بالفعل محصولات ایران خودرو است. مرتضی برادر بزرگ خانواده یک پراید دارد و یکی از خواهرها با بازی شبنم مقدمی منتظر یک خودروی 206 است. صحبتی که شبنم مقدمی در باره دلیل خرید خودرو می کند گویای علت وجودی چیزی به نام ایران خودرو است. او این خودرو را برای این خریده است که احساس کند کمی خوشبخت است. سند خوشبختی خانواده خواستگار سمیه هم یک خودرو است. یک ماشین شاسی بلند که باز مونتاژ ایران خودرو است. این ایدیولوژی حاکم بر ذهن ماست که با ایران خودرو برای خوشبختی ما است.

سامسونگ، ال جی

خانه  فیلم ابد فاقد تزئئیات است. در خانه توریخانلو یک تلویزیون ال سی دی و یک دی وی دی پلیر است و  سمیه یک گوشی تاچ دوربین دار دارد. با اولین پولی که به دست خانواده می رسد یک توالت فرنگی به خانه اضافه می شود. خانواده توریخانلو هم مانند بسیاری از ما به چیز دیگر و مهمتری احتیاج دارد اما در روند زندگی معمولا اشیاء جای معنا را می گیرند.  به این ترتیب می توان حدس زد که با اولین پول دیگری که وارد این خانواده می شود ، خرید بعدی انها چیزی شبیه یخچال ها ساید بای ساید یا تلویزیون سه بعدی خواهد بود.

نهادهای موازی

وقتی نهادها موازی هم می شوند کسی کاری انجام نمی دهد.  خانواده توریخانلو نشانه ای از وجود نهادهای متعدد موازی است. مشکلات  انها محصول موازی کاری نهادهایی است که بیشتر از انکه به فکر ارائه خدمات باشند تنها به تداوم خود می اندیشند.

فوتبالیست ها ، خواننده ها و هنر پیشه ها

یکی از توانایی های مهم یک جامعه الگو سازی است. خانواده فیلم ابد و یک روز از مهارت های اولیه زندگی محروم اند. انها نمی توانند با هم صحبت کنند. انها مهارت و تخصص برای کسب درامد را ندارند.  خانواده توریخانلو از فقدان الگو رنج می برد. آنها فقیر اند اما نمی توانند الگویی پیدا کنند که به زندگی فقیرانه انها کمک کند. الگو سازی در جامعه ما به عهده فوتبالیست ها ، خواننده ها و هنربیشه ها سپرده شده است. ما در معرفی الگو تاتوانیم.

طبقه متوسط

مشکل اصلی  خانواده توریخانلو اعتیاد برادرشان محسن نیست. بلکه مشکل بزرگ تر فقر است. اعتیاد محسن از ان رو مشکل است که  این فقر را تثبیت کرده است. همه در پی ان هستند که خود را به مرحله بالاتر زندگی برسانند. برادر بزرگ تر دنبال یک درامد بیشتر و خواهر دنبال یک کار پردرامد تر است. انها می خواهند طبقه اقتصادی و اجتماعی خود را تغییر دهند و هرچه زودتر وارد طبقه متوسط شهری بشوند. همان طبقه متوسطی که روز به روز بزرگ تر می شود. همان طبقه ای که همه سیاست مداران و همه اقتصاد دانان روی ان حساب می کنند. همان طبقه متوسطی که پایه دموکراسی است و با درامد سالیانه اش و میزان مصرفش سینجیده می شود.

دین

معمولا خانواده های مذهبی از چالش ها و آسیب های کمتری بر خوردارند. با وجود قدرت بالای رسانه های فراگیر در کشور و تلاش برای تعمیق باورهای دینی مردم اما در خانواده توریخانلو نهاد مذهب کارامد نیست. ایا نهادهای متولی دین به اندازه کافی دین را تبلیغ نکرده اند یا اینکه در تبلیغ دین از راه های غیر خلاق و غیر کارامد استفاده می کنند یا انکه پیام دین تنها به دینداران می رسد. خانواده توریخانلو به باورها و اموزه های دینی اعتقاد دارد اما ان را نمی یابد.









منبع:فیلم نوشتار

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
امت ناهمخوان: چالش مفهوم امت و ملت

امت ناهمخوان: چالش مفهوم امت و ملت

فیلم ایستاده در غبار به یک آرزوی دیرینه در نهاد انقلاب اشاره می کند: پیوند و یگانگی ملت های مسلمان. یعنی همان راهی که بسیاری از مصلحان اجتماعی مسلمان در طی قرن نوزدهم و بیستم آن را تنها راه رهایی از یوغ سلطه اجانب و دسایس بریتانیا می دانستند. اعزام احمد متوسلیان در سال ۶۱ به لبنان بر بستر چنین ارزویی شکل گرفته بود.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
Powered by TayaCMS