دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعتماد ‌كن تا امنيت داشته باشی

No image
اعتماد ‌كن تا امنيت داشته باشی

اعتماد ‌كن تا امنيت داشته باشی

پيدا كردن فردي امين و مورد اطمينان - چه در روابط نزديك و چه در روابط دور يا رسمي - كار ساده‌‌اي به نظر نمي‌رسد. انسان‌ها دوست دارند دوستان قابل اعتمادي داشته باشند؛ دوستاني كه بتوانند در روزهاي سخت زندگي، به آنها تكيه كنند. اعتماد و اطمينان، واژه‌هايي به ظاهر ساده هستند؛ اما در اصل، جاي تعمق بسيار دارند. وقتي شما به فردي اعتماد مي‌كنيد و حرف دلتان را به او مي‌گوييد و بعد آن را از دهان ديگري مي‌شنويد، چه احساسي به شما دست مي‌دهد؟ مطمئناً احساس خوشايندي نيست. شهروندان ما، تا چه ميزان به هم اطمينان دارند؟ افراد يك خانواده، تا چه حد مورد اعتماد هم هستند؟ اعتماد افراد خانواده به هم، يكي از اركان بهداشت رواني است. وقتي نوجوان يا جواني در خانواده خود، فرد مطمئني را پيدا نمي‌كند تا با او روابط نزديك و صميمي داشته باشد، ناخودآگاه از خانواده دور شده، به دامن دوستان و بيگانگان كشيده مي‌شود و در اين ميان، اگر به تور افراد ناباب بخورد، آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري خواهد ديد؛ اما فردي كه با افراد خانواده‌اش روابط دوستانه دارد و حمايت عاطفي مي‌شود، از آسيب‌هاي اجتماعي در امان مي‌ماند.

چگونه فردی مورد اطمينان باشيم؟

گذشته يك فرد، بهترين مدرك براي پاسخ گويي به اين پرسش است. همه ما در شرايط امتحان يا آزمون، قرار مي‌گيريم و همه ما به نوعي، به يكديگر، امتحان پس مي‌دهيم. كساني معتمدند كه از چنين آزمون‌هايي سربلند بيرون آمده باشند. شما مسلماً به كساني اعتماد مي‌كنيد كه قبلاً هم به آنها اعتماد كرده ايد؛ با كساني درددل مي‌كنيد كه قبلاً به نوعي، از آنها واكنش مثبت دريافت كرده ايد؛ از مغازه‌هايي خريد مي‌كنيد كه به كيفيت جنس و بهاي آنها تا حدي اطمينان داريد؛ از مسيري رفت و آمد مي‌كنيد كه تا حدودي امن‌تر از مسيرهاي ديگر به نظر مي‌رسد؛ از رستوراني غذا تهيه مي‌كنيد كه به سلامت آن، اطمينان بيشتري داشته باشيد و فرزندانتان را در مدرسه‌‌اي ثبت نام مي‌كنيد كه لااقل از چند نفر، تعريف آن را شنيده باشيد. بنابراين، شما همين شرايط را در انتخاب افرادي كه مي‌خواهيد به آنها اطمينان كنيد، در نظر مي‌گيريد.

به چه كسانی بايد اعتماد كرد؟

زماني كه مي‌خواهيد درباره كسي تحقيق كنيد يا درباره امري پرس و جو كنيد يا درباره مسأله‌اي با كسي مشورت كنيد، مسلماً به سراغ افراد معتمدي مي‌رويد. مردم نيز براي اين كار، افراد معتمد را به شما معرفي مي‌كنند. اين گروه از اشخاص، افرادي هستند كه مردم، اغلب تحت عنوان «آدم خوب»، از آنها ياد مي‌كنند، اما خوب بودن، خود، نيازمند تعريفي است. همه افرادِ به اصطلاح خوب، لايق مشورت يا كمك طلبي نيستند. از بين اين افراد، آناني شايسته اين امرند كه داناتر و مدبرتر باشند. هر چند گروهي از افراد، مهربان و باگذشت‌اند و شما را به خوبي مي‌پذيرند، به سخنانتان گوش دهند و با شما همدلي مي‌كنند، اما از دانش و تدبير، دورند و عملاً نمي‌توانند براي شما كاري انجام دهند؛ پس در بين افراد معتمد، مدبرترين و داناترين آنها را برگزينيد.

به ديگران اعتماد كنيد

اصولاً هر خصلتي را با كمي تلقين و دادن واكنش مناسب، مي‌توان در شخص ايجاد كرد. وقتي به كسي مي‌گوييد: «چون به تو اطمينان دارم... »، فرد، ناخودآگاه از خود انتظار يك فرد مطمئن را دارد؛ مگر اينكه از لحاظ شخصيتي، آدم بي‌وجداني باشد. اعتماد متقابل، يكي از رموز روابط صميمي و صادقانه است. اگر در مقابل اعتماد ديگري، نسبت به او بي‌اعتماد شويد، قدر مسلم، كم كم اعتماد او نيز نسبت به شما كم رنگ خواهد شد. مردم دوست دارند در مقابل كنش‌هاي مثبتشان نسبت به ديگران، واكنش‌هاي مثبت دريافت كنند. مردم از اينكه مورد اعتماد كسي قرار بگيرند، به خود مي‌بالند و از اينكه شما آنها را به ديگري ترجيح داده‌ايد و محرم اسرارتان نموده‌ايد، احساس غرور مي‌كنند؛ پس با انتقال احساس مثبت به ديگران، همين احساس را از سوي آنها دريافت داريد. اين احساس، هر چقدر صادقانه‌تر باشد، همان قدر قوي‌تر و ارضا‌كننده‌تر است. اصولاً همه مردم از شنيدن سخناني كه بوي تناقض يا ناراستي بدهد، مي‌پرهيزند؛ چون اينگونه سخنان، احساس ناخوشايندي را به وجود مي‌آورد.

رابطه اعتماد و احساس امنيت

احساس امنيت، عبارت است از احساس آزادي نسبي از خطر. اين احساس، وضع خوشايندي را ايجاد مي‌كند و فرد در آن، داراي آرامش جسمي و روحي است. ايمني از عواطف و احساسات زيربنايي و حياتي، براي تأمين بهداشت رواني است. افراد ناامن، نامتعادلند. شخصي كه دائماً احساس عدم امنيت، ترس و خطر از بيرون و درون خود مي‌كند، نمي‌تواند انسان سالمي باشد. او با پرخاش‌گري يا اضطراب، واكنش نشان داده، در دنياي ذهني خود، همواره در حال دفع كردن خطرات احتمالي است. روابط توأم با اعتماد، احساس امنيت را بالا مي‌برد؛ اما تأثيري كه احساس ناامني بر انسان دارد، ايجاد حالت تنش، برانگيختگي و عدم تعادل است. بعضي از روان شناسان معتقدند كه احساس ناامني، يك احساس خالص، مجرد و محدود نيست؛ بلكه احساس پيچيده‌‌اي است كه بايد به عنوان يكي از صفات اصلي شخصيت انسان، محسوب شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS