دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مهارت جذ ب جوانان 10

در این بخش، مهارت جذب جوانان در راستای آموزش کلاسداری بیان می شود.
No image
مهارت جذ ب جوانان 10

مردم نسبت به پیامبر اکرم(ص) چند دسته بودند :

راههای ایجاد محبت اهل بیت (ع) در جوان:

مردم نسبت به پیامبر اکرم(ص) چند دسته بودند :

  1. دسته ای را پیامبر با عمل جذب می کرد.
  2. دستة دوم را پیامبر با ارشاد جذب می کرد.

الف) پیامبر کاری می کرد تا افراد عظمت خود را ببینند و کسی که خود را شناخت از اسارتها رها می شود. ابوذری که تا دیروز بادیه نشینی بیش نبود ، امروز که خود را شناخت به بهشت هم قانع نبود «رضوان من الله» را می خواست. (توبه آیه72)

ب) وسعت راه را به انسانها نشان می داد کسی که وسعت راه را دید از رکود و ایستادگی جدا می شود و جذب مسیر می شود. وقتی عظمت خود را شناخت دیگر می فهمد که مسیر چقدر طولانی و پرارزش است. پیامبر می فرمود: ببینید من اینجا ایستادم درست است که هیچ کس نمی تواند اینجایی که من ایستادم بیاید اما مردم مسیر تکامل برای همة شما باز است. من خلیفة الله فی الارض هستم شما هم خلفای فی الارض هستید.

  1. دستة سوم را پیامبر با معاشرت جذب می کرد. در معاشرت چند چیز را پیامبر خیلی عنایت داشتند: دسته ای را با برهان و استدلال جذب می کرد، دسته ای را با اعجاز جذب کرد، دسته ای را با تألیف قلوب جذب کرد، دسته ای را با ضربه و فشار جذب کرد، گاهی توفیق اجباری جلب اختیاری به همراه دارد. بعضی ها معتقدند که دین مقدس اسلام توسط ثروت خدیجه و شمشیر امیرالمؤمنین (ع) توسعه پیدا کرد. شکی در این نیست ولی اصل اینها نبود. دین مقدس اسلام زیبایی هایی دارد که آنها باعث گسترش اسلام شد.
  2. دسته ای را با محبت جذبشان کرد. خیرخواهی اگر بر پایة مهر و محبت باشد می تواند جوان را جذب کند. ائمه اطهار(ع) می کوشیدند از سه جهت محبت خداوند را با روش خیرخواهی به نحو احسن در جوانان ایجاد کنند تا آنها را به عطوفت و رحمت و محبت خداوندی توجه بدهند.
  1. محبت و عطوفت خدا به همة جوانان اعم از مراجعین به دین یا مواجهین با دین. امام صادق (ع) می فرماید: وقتی به هنگام جوانی سخت عبادت می کردم پدرم به من فرمود فرزندم کمتر از این خود را به زحمت بینداز وقتی خداوند بنده ای را دوست بدارد به کم او هم راضی می شود (عبادت)، (کافی، ج 2، ص 87).
  2. محبت و علاقة خداوند به جوانان عابد (مراجعین) پیامبر فرمود: محبوبترین خلق نزد خدا نوجوانی زیباست که جوانی و زیبایی خود را برای خدا و در اطاعت از او قرار دهد. او کسی است که خداوند به او بر ملائکه افتخار می کند و می گوید این بندة واقعی من است. (کنزالعمال، ج 15، ص 785).
  3. محبت و علاقة خداوند به جوانان گنهکار
  4. پیامبر می فرماید: ای مردم با دوستی ما اهل بیت همراه شوید، همانا هرکس خداوند را با دوستی ما ملاقات کند با شفاعت ما داخل بهشت می شود. در جای دیگر می فرماید: به خدایی که جان محمد (ص) در دست اوست عمل بنده هیچ سودی به حالش نرساند مگر وقتی که همراه با ولایت و محبت و دوستی و معرفت ما باشد. و می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه أجرا الا المودة فی القربی» محبت را پیشنهاد می کند که مفید است. پیامبر وقتی مي دید بچه ها در کنار خانه اش بازی می کنند کوزة آب قرار می داد در کنار آنها تا هنگامی که تشنه می شوند از این کوزه بنوشند. از حضرت موسی (ع) سئوال شد بهترین عبادت چیست؟ فرمود: حب الاولاد، دوست داشتن فرزند. امام صادق باغی داشت و موقع رسیدن میوه ها اجازه می داد بچه ها از آن میوه ها بخورند. پیامبر هر صبح دست نوازش بر سر بچه ها می کشید به بچه ها سلام می کرد و می فرمود: می خواهم بعد از من سنتی در میان دیگران بشود.

راههای ایجاد محبت اهل بیت (ع) در جوان:

اگر با خیرخواهی محبت اهل بیت را در دل جوان انداختیم او دیوانه می شود و جذب دین و اهل بیت می شود.

  1. استفاده از علاقه به محبوبیت؛ طرح این مسأله که ائمه (ع) دوستدارانشان را دوست دارند موجب جذب جوان مي شود. مثلا امام صادق می فرمود: هر کس دوستدار ما خاندان عصمت و طهارت باشد به همسرش بیشتر اظهار دوستی و محبت می کند. «کل من اشتد لنا حباً اشتد للنساء حباً». استفاده از علاقه به محبوبیت خود محبوبیت می آورد.
  2. توجه به عنایت اهل بیت (ع) به جوانان شیعه؛ امام صادق (ع) می فرماید: « اذا کان یوم القیامة جعل الله حساب شیعتنا علینا» وقتی روز قیامت فرا برسد خداوند حسابرسی شیعیان ما را به عهدة ما مي گذارد. اهل بیت به جوانان شیعه عنایت خاصی دارند و مسألة شفاعت از تسهیلات ویژه ای است.
  3. امام زمان (عج) مي فرماید: ما هیچگاه از توجه به شیعه غافل نیستیم.
  4. بیان فضیلت حب آل پیامبر؛ «ألا و من مات علی حب آل محمد (ص) مات شهیدا مات مستکمل الایمان مات مغفورا له» بیان اینگونه روایات باعث ایجاد محبت می شود.
  5. طرح نیازمندی و بهره مندی از این محبت؛ انسانها معمولاً مجذوب کسی می شوند که گره ای از کار او بگشاید و بهره ای برساند. پیامبر فرمود: حب من و محبت اهل بیت من در هفت جا سود می بخشد، هفت جایی که هول و هراس آنها عظیم است، هنگام مرگ، در قبر، هنگام برخاستن از قبر، هنگام تحویل نامة اعمال، هنگام حساب و بررسی اعمال، هنگام سنجش عملها و هنگام عبور از صراط. (میزان الحکمه ، ج 2، ص 237).
  6. ارزش جلوه دادن محبت اهل بیت (ع) بسیار سازنده است. نام فرزندم را نام اهل بیت می گذارم. تابلو هنری نمی کشم مگر برای اهل بیت.
  7. تعظیم و تکریم و تعریف محبت می آورد؛ از امام صادق (ع) دربارة حضرت قائم (عج) پرسیدند: آیا او متولد شده است؟ حضرت فرمود نه، ولی اگر من او را دریابم در طول حیاتم خدمتگزار او خواهم بود.
  8. ذکر این نکته که مرحوم علامه طباطبایی روزة خود را با بوسه زدن بر ضریح حضرت فاطمه معصومه (س) افطار می کرد.
  9. برپایی مراسم و تعظیم شعائر؛ نیمة شعبان خاطرة فراموش نشدنی برای مردم است بخصوص جوانان. مراسم عاشورا و محرم و صفر محبت ایجاد می کند.

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جوان و بزرگسال از نظر افکار و تمایلات (دوره سه جلدی)

کتاب جوان و بزرگسال از نظر افکار و تمایلات (دوره سه جلدی)

جوان و بزرگسال، عنوان کتابی است، از مجموعه گفتارهای مرحوم استاد فلسفی(ره) که توسط دکتر حسین سوزنچی تلخیص شده و به همت پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام) برای اولین نوبت در بهار 1385 در تیراژ 3 هزار نسخه چاپ و منتشر شده است... این کتاب دارای پیش گفتار و 20 سرفصل می باشد؛ که در آن، راجع به عمده تفاوت های جوانان و بزرگسالان مطالبی بیان شده است. نویسنده سعی بر آن داشته تا اهمّ سخنان مرحوم استاد فلسفی(ره) در موضوعات امیال، تکریم شخصیت، احساس حقارت و ناسازگاری در میان سالان و کهن سالان، روابط این دو گروه اجتماعی، تعدیل تمایلات و غریزه جنسی، برتری طلبی، اقتصاد در خانواده و اجتماع، تمدن صنعتی و اخلاق نسبی و ...
کتاب سیری در سیمای جوانان

کتاب سیری در سیمای جوانان

این کتاب آسیب شناسی دوره جوانی و راه كارهای نوین تربیتی با توجه به نقش مهم و سرنوشت ساز جوانان در جامعه را به بحث گذاشته شده است.
کتاب هویت دینی جوانان

کتاب هویت دینی جوانان

این کتاب به مسئله دین و دینداری جوانان و نوجوانان و آسیب شناسی تبلیغ دینی و دین داری در جامعه و تبلیغ دینی برای جوانان پرداخته است.

جدیدترین ها در این موضوع

No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 2

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 1

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

واجب و حرام

در این متن به بیان واجب و حرام با موضوع آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

اهمیت تنظیم محتوا برای برنامه های تبلیغ دینی

در این بخش اهمیت تنظیم محتوا در آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

شیوه‏ هاى نوین بیان احکام

در این بخش به شیوه‏ هاى نوین بیان احکام در جهت آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مهارت‌های آغازین تدریس 2

در این بخش مهارت‌های آغازین تدریس در آموزش کلاسداری مطرح شده است.
Powered by TayaCMS