بسم الله الرحمن الرحیم

سخنران استاد فرحزاد

کلید واژه ها: صلوات- زیارت رفتن- بوسیدن ضریح امامان- اخلاق در خانه- حلم حسن علیه السلام - نعمت ولایت- حضرت معصومه علیها السلام .

اسامی معصومین: پیامبر صلی الله... - امام علی علیه السلام.

«قال الله تبارک و تعالی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً» (آل عمران: 103). «و قال الرسول الله صلی الله... لِكُلِّ شَيْ ءٍ أَسَاسٌ وَ أَسَاسُ الْإِسْلَامِ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ» ( شیخ صدوق/ من لايحضره الفقيه/ ج4/ ص:352).

برکات ذکر صلوات

بهترین ذکر ودعا و توسل کوتاه و مختصر به پیامبر و اهل بیتش ذکر شریف صلوات است. صلوات فرستادن دستور قرآن و فرمان خدای متعال است. «صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً» (الأحزاب: 56). صلوات قبر انسان را نورانی می کند. انسان روز قیامت نورانی خواهد بود از آتش جهنم عبور می کند و در بهشت نورانی خواهد بود. هر کس این ذکر را هر روز یا هر شب بگوید شفاعت پیامبر بر او واجب می شود. از روایات استفاده می شود کسی که جهنمی می شود توفیق صلوات هم از او گرفته می شود چون اگر واقعا کسی بر این کار مداومت داشته باشد عاقبت به خیر می شود گناهانش آمرزیده می شود. سعی کنید در حال راه رفتن، خوابیدن، نشسته، با وضو و بی وضو و در هر حالی صلوات بگوئید. پیامبر خدا وعده دادند نزدیکترین و سزاوارترین افراد به من روز قیامت کسانی هستند که در دنیا زیاد صلوات بر محمد و آل محمد می فرستند.

به زیارت ائمه رفتن، به طلبیدن آن هاست.

از آیت الله میلانی سوال کردند این ها که مشاهده مشرفه می روند. به همت خودشان است یا قسمت شان می شود؟ البته هر دو معنا ممکن است. درست باشد نه جبر و نه تبعیض است. یعنی از شما حرکت و از خدا برکت، ولی تعبیر زیبای او یک چیز دیگری بود. سؤال کردند این هایی که مشاهد مشرفه می روند به همت خودشان است یا قسمت؟ فرمودند: دعوت است. و این یک حقیقت است و در عوام هم هست که می گویند باید بطلبند. این که ما را دعوت کردند قدر بدانید تشکر کنید«يا مبتدأ بالنعم قبل استحقاقها» (جمال الأسبوع/ سيد بن طاوس/1/275/دعاء سيدنا زين العابدين ع .... ص : 274). حقیقتا عرض می کنم ما مستحق نیستیم ما قابلیت نداریم ولی آن ها لطف می کنند عنایت می کنند. از رسول الله و اهل بیت تشکر کنیم که ما را راه دادند و پذیرفتند. در اذن دخول ها می خوانیم «الَّذِينَ هُمْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» (مفاتيح الجنان/شیخ عباس قمی/1/334/زيارت قبور شهداء رضوان الله عليهم به احد....ص:275). این ها هزارها، میلیاردها برابر از شهدا برترند بالاترند. قرآن می فرماید: شهدا زنده هستند این ها که شهید ایجاد می کنند شهید درست می کنند این ها سفره دار همیشگی و دائمی خواهند بود. یکی از جمله های دلنشین زیارت جامعه کبیره این جمله هست که «عَادَتُكُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ» (من لايحضره الفقيه/شیخ صدوق/2/615/زيارة جامعة لجميع الأئمة ع ..... ص :609). روش همیشگی وعادت شما احسان کردن است. عادت یعنی چیزی که همیشگی است یعنی امکان ندارد این کار را انجام ندهند. «عَادَتُكُمُ الْإِحْسَانُ» (همان). منش و صفت و خلق و خوی شما کرامت و بزرگواری و کرم کردن و جود و سخاوت است. ما مهمان شخصیت هایی هستیم که کارشان احسان کردن است کرم و لطف است.

منتصب بودن به امامان، علت بوسیدن در و دیوار حرم ها

یکی از رفقایمان را کنار قبرستان بقیع گرفتند گفت: مرا بردند بازداشت کردند آیه ای از قرآن را گفتم ماندند، علمای وهابی هم ماندند. حضرت یوسف پیامبر بود پدرش حضرت یعقوب هم پیامبر بود طبق آیه قرآن حضرت یعقوب آن قدر گریه کرد که چشمش نابینا شد. «وَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظيمٌ» (يوسف: 84). حضرت یعقوب آن قدر از فراق حضرت یوسف گریه کرد که چشم هایش کور شد. اما همین قرآن می گوید: وقتی حضرت یوسف عزیز مصر شد و برادرهایش را شناخت آخرین باری که برادران برای ملاقات آمدند حضرت یوسف پیراهنش را به برادرها داد و فرمود: «فَأَلْقُوهُ عَلى وَجْهِ أَبي يَأْتِ بَصيراً» (يوسف: 93). این پیراهن مرا می برید به صورت حضرت یعقوب می اندازید پدرم بینا می شود. قطعا شفا دهنده خداست و پیراهن حضرت یوسف وسیله است. به آقایان وهابی می گویند چرا قرآن را می بوسید؟ چرا کاغذ و مقوا را می بوسید؟ می گویند چون کلام خداست. ما همین کلام را درباره ضریح ها هم می گوییم. ما در و دیوار را می بوسیم چون منتصب به امام هایمان هستند. چرا سنگ خانه کعبه را می بوسید؟ آن هم سنگ است. آن هم پارچه است خدا شفا می دهد خدا بینا می کند این ها وسیله اند.

یکی از بزرگان کشور صعودی که علماء عربستان برخوردهای تندی با او می کردند و حرف هایش را خوب گوش نمی دادند و انگ شرک و کفر به او می زدند. علاقة عجیبی به شیعه پیدا کرده بود می گوید من آمدم از علمای شیعه سؤال کردم و خیلی با نرمی و متبسم و خندان و با روی خوش از من استقبال کردند و حرف های من را خوب گوش دادند و جواب های قشنگ دادند. من حس می کنم حق با شیعه است.

آثار عبادات مقبول و اهمیت اخلاق در خانه

آیا ما که زحمت کشیم از راه دور به زیارت عمره آمدیم قبول هست یا نه؟ از کجا بفهمیم قبول هست یا نیست؟ در روایات می فرمایند: اگر آن زیارت رفتار شما، کردار شما، خلق و خوی شما را عوض کرد شک نکن زیارتت قبول شده است. وقتی شما به زیارت رفتی اخلاقت عوض شد معلوم می شود که زیارتت اثر گذاشته است. اهل ربا بودی ربا را کنار گذاشتی، اهل دروغ بودی دروغ را کنار گذاشتی. در روایت داریم از کجا بفهمیم نماز ما قبول شده یا نه؟ می فرمایند: اگر نماز شما، شما را از بدی ها، فحشاء و منکر باز می دارد این علامت قبولی نماز است. آقایی سؤال کرد حاج آقا من افرادی را می شناسم چهل سال است زیارت می رود هیئت می رود قرآن می خواند نماز جماعت می رود. ولی یک میلی متر فرق نکرده است دروغی که قبلا می گفته الآن هم می گوید، تهمتی که می زده الآن هم می زند. یکی از آقایان که خدمت آیت الله بهاءالدینی رفت و آمد داشت یک روز خانمش خدمت استاد بزرگوارمان آمد و شکایت کرد. گفت: حاج آقا این آقا که شاگرد شماست شوهر من است خدمت شما می آید شما استاد اخلاقید ولی این اخلاقش خوب نیست برخوردش خوب نیست. بهانه گیری می کند، بداخلاقی می کند، مهربان نیست با ما سختگیری های بی جا می کند، حرف های تند می زند، به ما محل نمی گذارد. صبح تا غروب بیرون است خانه هم که می آید یا روزنامه می خواند یا تلویزیون می بیند و نمی گوید خانم هم یک خوش و بشی لازم دارد. بچه ها یک نوازشی لازم دارند بنشیند انس بگیرد. که به زیارت می رویم از تهران تا مشهد می گوید برو پشت ماشین بنشین یک سلام علیک نمی کند خودش را بالا و ما را پائین می گیرد. همه اش هم نشسته یا ذکر می گوید یا دعا و قرآن می خواند. آیا دستور پیامبر همین است؟ پیامبری که می گوید: «خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي» (شیخ صدوق/ من لايحضره الفقيه/ ج3/ ص: 551). بهترین شما آن هایی هستند که بیش از همه با خانواده اشان مهربان باشد. معیار زیاد عبادت کردن نیست. بعضی از دشمنان اهل بیت آن قدر عبادت می کردند ولی عبادتشان سازندگی نداشت. عبادتی که با ولایت توأم باشد عبادتی که صفات خوب در ما ایجاد کند زیارتی که ما را بسازد خوب است والا صرف خم و راست شدن بهره ای ندارد. شیطان شش هزار سال عبادت کرد که اگر همه عمرامان را روی هم بریزیم شش هزار سال نمی شود ولی به ته جهنم پرتاب شد. این خانم شکایت کرد شوهر من می نشیند ذکر می گوید عبادت می کند اما تند و بداخلاق است. آیت الله بهاءالدینی فرمود: می دانی چرا آن قدر ذکر می گوید؟ می گوید تا پر و جان بگیرد شماها را کتک بزند. عبادات این شخص کار ساز نیستند سازندگی ندارند.

برخورد کریمانه امام حسن علیه السلام با مرد ناسزاگو

مرد شامی بر اثر سوء تبلیغات شروع به فحش دادن به امام مجتبی، به امیرالمؤمنین علیه السلام کرد. بدترین جسارت ها را به کریمه اهل بیت کرد. حضرت سکوت کردند می دانستند این گول خورده، عقده هایش را خالی می کند. با چهره خندان و تبسم به این مرد شامی فرمودند: که من حس کردم شما بیگانه و غریبه هستید اگر پول می خواهید بدهم، اگر غذا می خواهی غذاء بدهم، مرکب می خواهی مرکب بدهم. هر نیاز و حاجتی داری بگو حاجتت را برآورده کنم. آن قدر حضرت به این مرد شامی محبت و نوازش کردند که در یک ملاقات چند لحظه ای این مرد شامی 180 درجه عوض شد. مرد شامی شروع کرد های های گریه کرد منقلب شد گفت: من وارد مدینه شدم و دشمن ترین افراد شما و پدرت بودم ولی الآن عزیزترین کسانم شما و پدرت هستید «اللَّه اعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَل رسالَتَهُ » (جمعی ازنویسنگان/ زمينه هاى قيام امام حسين7/ ج 2/ ص: 241).

  • دوستان را کجا کنیم محروم تو که به دشمنان نظر داری

شکر نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام

یکی از دوستان می گفت: آیت الله اراکی رحمه الله از زیارت برگشته بودند که به دیدن ایشان رفتیم زیارت قبول بگوییم. به ایشان گفتم زیارت رفتی خوش هم گذشت؟ گفت: بله، گفت: خیلی باید خدا را شکر کنیم. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ» (إبراهيم: 7). اگر شکر کنیم نعمت های خداوند بیشتر می شود و اگر کفران نعمت بکنیم نعمت ها از دستمان می رود. خیلی شکر کردند بعد فرمود: می دانید چرا این قدر شکر می کنم. آن ها به بدی ما نگاه نمی کنند خودشان فرمودند مهمان اگر کافر هم باشد اکرامش واجب است ما هر قدر هم نالایق باشیم کافر باشیم آن ها خیلی بزرگوارند. بدترین آدم ها در خانه این ها را می زدند این ها رد نمی کردند جواب درست می دادند احسان می کردند. امیرالمومنین علیه السلام اضافی شیری که می خوردند می فرمودند بقیه اش را برای ابن ملجم ببرید. ما با این خانواده طرفیم قدر بدانیم. بدانیم در خانه چه کسانی آمده ایم. «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ» (شیخ کلینی/ الكافي/ ج4/ ص:572). اگر کسی خدا را هم می خواهد باید در خانه این ها را بزند. به قول شهریار که می گوید:

  • دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بینبه علی شناختم من به خدا قسم خدا را

این ها باب الله هستند، این ها واسطه اند، این ها معرف خدایند، این ها همه کاره خدایند. اگر می خواهی خدا را بشناسی باید از این راه وارد بشوی. این ها ما را تحویل خدا می دهند.

مقام و منزلت حضرت معصومه علیها السلام

حضرت معصومه چه شخصیتی هستند؟ شخصیتی که سه امام فرمودند: زیارت این بانو معادل بهشت است. زیارت این بانو بهشت را واجب می کند. امام هفتم فرزندان زیادی داشت تا 30 و 40 تا فرزند هم شمردند. حضرت معصومه فرزندی است که که با مادر آقا امام رضا یکی بودند. یعنی هم از طرف پدر و هم از طرف مادر نجمه خاتون مادر حضرت فاطمه معصومه علیه السلام بودند. سه تا امام زاده داریم که زیارت آن ها از امام معصوم سفارش شده است. آن سه امام زاده حضرت اباالفضل علیه السلام ، حضرت علی اصغر علیه السلام و حضرت معصومه علیه السلام هستند. که زیارتشان را امام معصوم امضاء کرده است. حضرت معصومه شخصیتی هستند که هنوز امام هفتم دنیا نیامدند امام صادق علیه السلام فرمودند: خدا حرمی دارد حرم او مکه است (در طول عمرمان در شب عروسی و احرام و کفن و دفن لباس سفید و تمیز می پوشیم. این ایام شبیه بیرون آمدن از دنیاست. یعنی می خواهیم از دنیا و تعلقات دنیا با احرام کنده بشویم.) پیامبر حرمی دارد که حرمش مدینه است. جای جای مدینه جای قدم های امامان است، شش معصوم به فاصله 150 متر در این مکان مقدس دفن هستند. هیچ کجای کره زمین این عظمت را نمی توانید پیدا کنید. امام صادق علیه السلام فرمود: «وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً» (محدث نوری/ مستدرك الوسائل/ ج10/ ص:202). ما یازده امام هم حرمی داریم. حرم ما یازده امام یعنی جایی که منصوب به ماست شهر مقدس قماست. فرمود قم آشیانه آل محمد است. بعد فرمودند: در این شهر قم فرزندی از فرزندان من دفن خواهد شد که نامش فاطمه است. معصومه لقب مشهور خانم است ولی نام اصلی حضرت فاطمه است. بعد امام صادق این جمله را فرمودند: «تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ» (علامه مجلسی/ بحارالأنوار/ ج57/ ص:201). به شفاعت فرزندم فاطمه تمام شیعیان من وارد بهشت می شوند.

  • باز باش ای باب رحمت تا ابدبارگاه من له کفوا احد