سخنران استاد فرحزاد

«قال الله تبارک و تعالی : وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» ( الروم: 21).

  • یاد تــو در ضـمـیـرم مـهـر تــو دردلـمباشیربه اندرون شدوبا جان به دررود
  • گـر بـرکـنـم زتـو مـهر،برکـنم ازتـودلآن مـهربـرکـه افـکـنـم آن دل کـجا برم
  • نامـتم ز کـارخـانـه عـشـاق مـحـو بـادکر جـز مـحـبت تـو بود شغل دیـگرم
  • ای عـاشقان کـوی تـو از ذره بـیـشـتـرمن کی رسم وصل تو کز ذره کمترم
  • شاهامن اربه عرش رسانم سریرفضل مملوک آن جـنـابـم ومسـکین آن درم

تسبیحات اربعه و صلوات سنگین کننده میزان حسنات

چند چیز است میزان حسنات انسان را خیلی سنگین می کند «فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ، فَهُوَ فىِ عِيشَةٍ رَّاضِيَةٍ» (القارعة:6،7). اگر میزان حسنات سنگین شد انسان در بهشت برین مهمان خدا خواهد بود در خوشی دائم خواهد بود. و یکی از چیزهایی که میزان حسنات را خیلی سنگین می کند تسبیحات اربعه است. «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» ( شیخ کلینی/ الكافي/ ج2/ ص:505). تسبیحات اربعه این قدر مهم است که در رکعت سوم و چهارم می تواند جای حمد جایگزین بشود. در میزان اعمال چیزی سنگین تراز ذکر تسبیحات اربعه نهاده نمی شود.

یکی دیگر از چیزهایی که میزان حسنات را خیلی سنگین می کند زیاد صلوات فرستادن است. «فِي خُطْبَةِ النَّبِيِّصلی الله علیه وآله وسلم فِي فَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ مَنْ أَكْثَرَ فِيهِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَيَّ ثَقَّلَ اللَّهُ مِيزَانَهُ يَوْمَ تَخِفُّ الْمَوَازِينُ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج91/ ص:47). پیامبر فرمودند: اگر کسی بر من صلوات بفرستد روزی که معمولا همه کم می آورند میزان حسنات او سنگین خواهد بود. ذکر صلوات میزان را سنگین می کند در روزی که میزان حسنات سبک است.

در یک روایت دیگر پیامبر صلی الله علیعه وآله وسلم می فرماید: من خودم می آیم کنار میزان حسنات می ایستم نگاه می کنم اگر از امت من کسی کم آورده بود موجودیش از بدهیش کم بود می خواستند به طرف جهنم ببرنش، اگر در دنیا زیاد صلوات فرستاده باشد من ثواب و بهره صلوات ها را در نامه اعمالش خواهم گذاشت و میزانش را سنگین خواهم کرد. اهل بیت و معصومین خیلی هوای ما را دارند قدر بدانیم. این جمله زیارت جامعه کبیره خوبی های خلقت را در ائمه جمع کرده است. «إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاهُ» (شیخ صدوق/ من لايحضره الفقيه/ ج2/ ص :609). خیلی جامع است یعنی هر گوشه و کنار عالم قشنگی، زیبایی، خوبی، جمال، کمال از هر کس و در هر کجا و در هر زمان و مکانی دیدی اولش چهارده معصومند. اول این خیر، آخر این خیر، معدن این خیر، ریشه این خیر، ابتداء و انتهای این خیر همه اش ائمه هستند. یعنی منبع و معدن همه خوبی های عالم محمد و آل محمد هستند.

  • این همه آوازه ها از شه بود گر چه از حلقوم عبدالله بود

مرحوم بهاءالدینی می فرمودند: من گاهی بجای حمد و قل هوالله که عصاره قرآن است حتی برای اموات هم صلوات می فرستم و آثار هم دیدم گاهی از کسانی که در برزخ عذاب می دیدند به برکت صلواتی که برایشان فرستادم ازعذاب نجات پیدا کردند. ذکر صلوات اگر با توجه فرستاده بشود هم دنیا و آخرت را تامین می کند و هم آدم را عاقبت بخیر می کند.

خوش اخلاقی، سنگین ترین عمل در میزان حسنات

«مَا مِنْ شَيْ ءٍ أَثْقَلَ فِي الْمِيزَانِ مِنْ خُلُقٍ حَسَن» (مجلسی/ بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 68/ ص: 372). در میزان حسنات کسی عملی سنگین تر از خوش اخلاقی گذاشته نمی شود. «فَإِنَّ خُلُقَ الْحَسَنِ يُذِيبُ الذُّنُوبَ » (تاج الدین شعیری/ جامع الأخبار/ ص:107). خوش اخلاقی گناهان را ذوب می کند مانند ذوب کردن خورشید یخ را، اگر کسی گناهانی دارد ولی مهربان است ملایمت و نرمیت به خرج می دهد خوش اخلاق است خداوند گناهانش را ذوب می کند عاقبتش را بخیر می کند رزقش را زیاد می کند. «وَ فِي سَعَةِ الْأَخْلَاقِ كُنُوزُ الْأَرْزَاقِ» (مجلسی/ بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ج 74/ ص: 282). در خوش اخلاقی گنج های رزق خوابیده است. «أَكْثَرُ مَا يُدْخِلُ النَّاسَ الْجَنَّةَ تَقْوَى اللَّهِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ» (شیخ حسن دیلمی/ إرشاد القلوب إلى الصواب/ ج 1/ ص: 187).

بیشترین چیزی که باعث بهشت رفتن مردم می شود تقوی و خوش اخلاقی است. آن هایی که بهشت و جهنم را تقسیم می کنند این معیار را گفتند. تقوی یعنی یک حالت کنترلی در ما باشد به حرام که رسیدیم ترمز بگیریم یک حالت بازدارندگی در ما باشد. چراغ قرمزها و خط قرمزهای خدا را رعایت کنیم رد نشویم. این حرف را نزن این دروغ را نگو، این حقه بازی را نزن، این امضاء را نکن، خلاف انجام نده، فتنه به پا نکن، اختلاف نینداز، ربا نخور ولو کارد به استخوانت رسیده باشد. ما روایت داریم که همان مقدار که شما دنبال حرام هستید یا بیشتراز آن خدا رزق حلال برایتان گذاشته است. ولی شما با حرام، هم خانواده اتان را آلوده می کنید و هم مدیونشان می شوید. کسی در قم به من رسید گفت: خدا پدر و مادرت را رحمت کند. گفتم: چطور؟ گفت: یک روز من در منبر شما بودم گفتی که اگر کسی از حرام صرف نظر کند خدا کمکش می کند، کارد به استخوان من رسیده بود درنیتم بود که بروم از چند جا رباء و نزول بگیرم ولی بعد از منبرشما تصمیم گرفتم که تکه تکه بشوم ولی ربا و نزول را نگیرم. خدا می داند بعدش درهایی به رویم باز شد که تمام بدهی هایم صاف شد همه کارهایم درست شد. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: که شرق و غرب عالم اگر به این آیه چنگ بزنند خدا همه را کفایت می کند «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجَعَل لَّهُ مخرَجًا، وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحتَسِبُ» (الطلاق: 2،3). اگر کسی در زندگیش تقوی داشته باشد بگوید خدا من به خاطر تو این جا که تو راضی نیستی ترمز می گیرم. خدا می فرماید: من تو را از هر بن بستی نجات می دهم و روزیت را هم از جاهایی که گمان نداری به تو می دهم.

عاقبت بخیری آدم خوش اخلاق

اگری پدر خوش اخلاق باشد همه در خانه احساس آرامش دارند. یک مدیر و معلم خوش اخلاق، استاد خوش اخلاق ومهربان ومتبسم و خندان با یک آدم بد عنق و خشن خیلی فرق دارد. بچه کوچولویی آمده به مادرش می گوید مامان من سال بعد هم می خواهم سال اول بروم. می گویند تو کلاس اولت را خواندی باید به کلای دوم بروی. می گوید نه معلممان خیلی خوش اخلاق است می خواهم او به من درس بگوید من کلاس دوم نمی روم. ولی اگر دچار یک معلم بداخلاقی بشود می گوید من به مدرسه نمی روم. اخلاق چه کارها می کند. یکی از بچه ها می گفت: یک دبیر بداخلاقی در مدرسه بود خود دبیر آمد دفتر تعریف کرد گفت: ما از بس به این بچه های زبان بسته سخت گرفتیم بچه ها امروز دور من جمع شدند می گویند خانم شما هیچ وقت مریض نمی شوید؟ مسافرت نمی روید؟ شما یک وقت بچه دار نمی شوید سه چهار ماه نیایید ما یک نفس راحت بکشیم؟ جهنم یعنی همین، فشار قبر یعنی همین، آدم بداخلاق هم خودش و هم دیگران را اذیت می کند. به خودش زحمت می دهد به دیگران هم زحمت می دهد توبه بداخلاق قبول نمی شود. خوش اخلاقی گناهان را ذوب می کند یعنی تمام معایب و عیب های شما را می پوشاند. خدا هم قبول می فرماید می گوید من می بخشمت. امام صادق علیه السلام می فرماید: که زمامی دست فرشته ای است که گردن آدم خوش اخلاق انداخته، آدم خوش اخلاق بخواهد یا نخواهد به بهشت می برنش عاقبت بخیرش می کنند. یک زمامی هم شیطان به گردن آدم بداخلاق انداخته به طرف جهنم می کشد. بداخلاقی خیلی چیز بدی است خدا نصیب کافر هم نکند. «سُوءُ الْخُلُقِ يُفْسِدُ الْعَمَلَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَل» (مجلسی/ بحارالأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 68/ ص: 372). بد اخلاقی عمل های خوب را از بین می برد فاسد می کند.

امیرالمومنین علیه السلام حلال مشکلات همه هستی

در روایت داریم که امیرالمومنین علیه السلام حلال مشکلات همه امامان و پیامبران و همه هستی است. امام صادق علیه السلام فرمودند: بخدا قسم هیچ مشکلی برای پیامبر پیش نمی آمد الا این که سراغ امیرالمومنین می فرستاد می دانست او گره گشاست. پیامبر ما فرمودند: یا علی خدا هفتاد چیز به تو داده یکیش این است که دردنیا وآخرت ازتو بی نیاز نیستیم. امیرالمومنین می فرماید: من شاگر پیامبرم، ولی پیامبر می فرماید: که بدون این شاگرد کارهای من درست نمی شود پیش نمی رود اگر او نبود همه زحمت های من هدر می رفت. هیچ کسی حتی انبیاء از پل صراط عبور نمی کنند الا این که از امیرالمومنین جواز داشته باشند.

امیرالمومنین علیه السلام دادرس مظلومان

امیرالمومنین در هوای گرم تابستان نجف بعد از نماز ظهر در هوای گرم داشتند قدم می زدند. یک نفر گفت: آقا در این هوای گرم که وقت قدم زدن نیست موقع استراحت است. فرمودند: شاید یک کسی محتاج باشد (موقع خلافتش بود). حضرت همین طور که قدم می زد یک زنی فریاد زنان آمد که یا علی به داد من برس در خانه با شوهرم بگو مگو کردیم شوهرم کارد برداشت که می خواهد من را بکشد من هم فرار کردم. حضرت فرمود: بیا برویم. ائمه به آبروی مومن، ربا و بداخلاقی و ظلم خیلی حساسیت داشتند. پیامبر خدا می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ يَغْضَبُ لِشَيْ ءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْيَانِ» (ابن فخد حلی/ عدة الداعي و نجاح الساعي/ ص: 82). هیچ کجا مثل آنجایی که خانم خانه یا بچه های خانه مورد ظلم واقع شوند خدا غضب نمی کند. یک موقع شما با یک آدمی که زور دارد درگیر می شوید شما یک متلک بگویی ده تا بارت می کند قدرت دارد اما یک موقع می آیی به خانمت، به خواهرت، به خانم و بچه هایت زور می گویی تو سرشان می زنی کاری نمی توانند بکنند فقط آه می کشند. بزرگی می فرمود: خانم هایی که شما دارید دو رقم هستند: بعضی خیلی مظلوم هستند هر کاری شوهر می کند مقابله نمی کند درگیر نمی شود کوتاه می آید زانوهایش را بغل می کند می رود یک گوشه ای به خدا واگذار می کند. یک رقم هم خانم هایی هستند که در مقابل زور شوهر مقابله می کنند حقشان را می گیرند. از خانم های اولی اگر دارید خیلی بترسید خیلی حواستان باشد این خانم آه می کشد خطرناک است یک آه که می کشد سر به نیستت می کند. حواسمان باشد که یک وقت آه مظلوم پشت سرمان نباشد اگر هم کسی به شما ظلم کرد ببخشید راضی نشوید که صدمه بخورد.

امیرالمومنین علیه السلام و اصلاح بین مردم

امیرالمومنین علیه السلام تا فهمیدند که این خانم مظلوم واقع شده شمشیر همراهشان بود گفت: برویم، باهم رفتند در را زدند. جوانی با لباس زیر با وضع ناهنجار بیرون آمد آقا را هم نمی شناخت، حضرت فرمود: که چرا خانمت را اذیت می کنی؟ گفت: به شما چه ربطی دارد. حضرت فرمود: که شما دارید ظلم می کنید. جوان از خانه بیرون آمد و گفت به شما ربطی ندارد من می خواهم بکشمش. حضرت شروع کرد به نصیحت کردن مثل روایتی که برایتان خواندم که خانم ها مثل گل می مانند زود پژمرده می شوند، خانم ها مثل بلور شیشه می مانند مواظب باش مگر نمی خواهی با او زندگی کنی؟ مگر ستون خانه ات نیست؟ می خواهی عیش خودت به هم بخورد؟ داری با اذیت کردن خانمت زندگی خودت را به جهنم تبدیل می کنی. حضرت یکمی نصیحت کردند دیدند که این جوان خیلی قلدری می کند حضرت فرمود: که ادبت می کنم. جوان گفت: تو کی هستی که ادب کنی؟ حضرت شمشیر را در آوردند وقتی که شمشیر را در آورد یک شخصی که حضرت را می شناخت آمد گفت: که السلام علیک یا امیرالمومنین، تا سلام داد جوان حضرت را شناخت گفت: آقا غلط کردم اشتباه کردم. حضرت فرمود: می بریش خانه و پذیرایی می کنی، قول بده و الا ادبت می کنم. راوی می گوید وقتی که حضرت آمدند برگردند دیدم که این آیه را می خواند: «لا خَيْرَ في كَثيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ» (النساء: 114). یعنی کسی که در جامعه معاشرت می کند خیری دراو نیست مگر این که امر به صدقه می کند یا امر به چیز خوبی بکند یا اصلاح بین دونفر می کند. باید انسان در جامعه دستش تو خیر باشد. یگانگی را اهل بیت خیلی دوست دارند. حاج آقای دولابی می فرمودند: در خانه ای که بین زن وشوهر دگیری ویا قهر باشد من نمی توانم در آن خانه بخوابم از بس که در آن خانه ظلمت و نکبت است. خدای متعال به آن خانه نظر ندارد و در آن خانه ای که صلح و صفا است خدا به آن خانه نظر دارد اهل بیت نظر دارند.

حق الناس

آیةالله شاه آبادی استاد اخلاق امام که امام به تنها کسی که موقع نوشتن، روحی له الفدا می نوشتند ایشان بود. آقا یک موقع حمام می روند در جایی بین رخت کن و حمام آبی هست که کمی به پا می پاشند آقا هم آب می پاشید که کمی روی یک بنده خدایی که آدم خیلی مغرور و متکبری بود می ریزد این هم شروع می کند به آقا فحش می دهد، آقا سکوت می کنند جواب نمی دهند فردا این بنده خدا تصادف می کند می میرد. به آقا می گویند فلانی تصادف کرد و مرد. می فرماید که کاش جوابش را داده بودم به این بلا گرفتار نمی آمد. ولی قشنگ ترش این است که آدم عفو کند مثل آن جریانی که آن مرد به مالک اشتر توهین کرد مالک رفت در مسجد نماز خواند و برایش دعا کرد و از خدا طلب بخشش خواست. یکی از رفقاء می گفت: که من بزرگترین آرزویم این است که در این آخر عمری به کسی ظلم نکنم حق الناس گردنم نباشد. خدا سریع الرضا است خیلی آقاست عفو خدا بی نهایت است. وقتی همه در قیامت در صحرای محشر درگیرند که اکثرا هم همه درگیر حق الناس هستند خدای متعال می فرماید: ای امت پیامبر آخرالزمان من خدا از حقم صرف نظر کردم اگر همدیگر را حلال می کنید به بهشت بروید. حق الناس را جدی بگیریم.

نگاه کردن؛ نگاه ثواب یا معصیت؟

شما با این نگاه کردن هم می توانی گناه کنی هم می توانی کلی ثواب جمع کنی. نگاه کردن به خانه کعبه، نگاه کردن به خطوط قرآن، نگاه کردن به سادات و عالم و پدر و مادر از روی محبت عبادت است. خیلی احترام پدر و مادرتان را جدی بگیرید. حتی اگر پدر و مادر کافر باشند احترامشان واجب است. نگاه کردن به چهره پدرو مادر از روی محبت ثواب یک حج قبول شده است. نگاه کردن برادر به برادر دینی و خواهر به خواهر دینی عبادت است. نگاه کردن کردن همسر به همسر عبادت است. ببین دین ما چه می گوید پیامبرخدا صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: نمی خواهید رحمت خدا جلب بشود و به سوی شما سرازیر بشود اگر زن و شوهر به هم از روی محبت نگاه کنند خداوند رحمتش را بر آن خانواده نازل می کند. همسری که خدا برایت بریده عطیه خداست. تقسیمی که خدا کرده رد نکن پس نزن. بعضی ها مدتی زندگی می کنند هنوز امضا نکردند داده خدا را، در این میلیاردها خانم و آقا آن خانمی که قسمت شما شده از همه صلاحیتش بیشتر بوده که خدا قسمت شما کرده است. به داده وخواست خدا تن بدهید. بعضی از ائمه ما یا پیامبر ما خانم هایشان خیلی بد بودند اما شما یک جا پیدا کنید که با خانم هایشان داد و غال راه انداخته باشند، ازآن ها شکایت کنند، تو کوششان بزنند. ابدا، راضی بودند تسلیم بودند تحمل می کردند. خوب ها که خیلی خوبند بدهایشان هم وسیله سازندگی ما هستند ما را می سازند. مرحوم آقای قاضی شاگردی داشتند یک روز به مرحوم قاضی شکایت کردند که خانم من خیلی من را اذیت می کند. فرمودند: که خانم شما مامور آدم کردن شما هست تا تو را آدم نکند ولت نمی کند. مرحوم حداد می گوید چون بداخلاقی خانواده ام را تحمل کردم به مقام توحید رسیدم. می گوید این قدر من را اذیت کردند یک وقت دیدم که تجرد روح پیدا کردم روحم از بدنم جدا شده، فحش ها و اذیت ها به بدنم می خورد به خودم نمی خورد. به مقام تجرد رسیده بود نفسش را دیده بود کسی که خودش را دیده، خدا را شناخته است. گاهی آدم را فشار می دهند آدم دلش می شکند می رود با خدا گفتگو می کند.

  • خلق را باتو از آن بدخو کنندتا تو را ناچـار آن سـو کنند
  • ایـن جـفـای خـلـق در جـهان گر بدانی گنج زر باشد نهان

تندی و بداخلاقی ازبین برنده عبادات

کسی محضر پیامبرخدا آمد عرض کرد: یا رسول الله خانمی هست خیلی از نظر عبادت فوق العاده است «إِنَّ فُلَانَةَ تَصُومُ النَّهَارَ وَ تَقُومُ اللَّيْلَ وَ هِيَ سَيِّئَةُ الْخُلُقِ تُؤْذِي جِيرَانَهَا بِلِسَانِهَا» (مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 68/ ص: 372). شب ها مشغول عبادت است روزها هم همیشه در حال روزه است. ولی دوتا اشکال دراین خانم هست بد اخلاق است همسایه هایش را با زبانش آزار و اذیت می کند. تندی و بداخلاقی خیلی بد است سعی کنید کم کنید از بین ببرید. یک نفر به حاج آقای دولابی عرض کرد که من گاهی عصبانی می شوم و زود پشیمان می شوم. حاج آقا فرمود: خوب است پشیمان می شوی خورده خورده کم می کنی دیگر عصبانی نمی شوی. کسی که پشیمان می شود این اهل بهشت است نجات پیدا می کند بشر جایزالخطا است زود رفوش کن خدا می بخشد ولی اگر ادامه دادی خیلی بد است. پیامبری که یک سر سوزن در کسی حسن می دید امضا می کرد این جا کلا زیر آبش را زد گفت «لَا خَيْرَ فِيهَا هِيَ مِنْ أَهْلِ النَّار» (همان). خیلی تعبیر عجیبی است لاخیر افاده عموم می کند یعنی به معنی این است که اصلاهیچ خیری در او نیست. پیامبر ما با اصحاب می رفتند به لاشه الاغی رسیدند. اصحاب گفتند چقدر بد بو است چقدر به هم ریخته است خلاصه هر کدام یک بدیش را ذکر کردند. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: که چه دندان های سفید و زیبایی دارد از صدها بدی یک خوبیش را گرفتند اما این جا فرمودند که یک ذره خوبی ندارد هیچ خیری در او نیست درآتش جهنم خواهد بود. یعنی اخلاق بد همه ثواب های ما را از بین میبرد.

  • گر نه موش دزد در انبان ماست گندم طاعـات چـهل سـاله کجاست
  • اول ای جـان دفع شر موش کن بعد از آن در جمع گندم جوش کن

شما حوض را آب می کنی از آن ور راه خروجیش را باز گذاشتی، اول راه خروجیش را ببند بداخلاقی نکن. دو چیز خوبی های ما را باطل می کند. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى» ( البقرة: 264). صدقه فقط پول نیست خیرات است مطلق احسان است. می فرماید: صدقات و خوبی های خودتان را با منت و اذیت باطل نکنید. خیلی بد است آدم کارهای خوبش را با منت و اذیت کردن دیگران از بین ببرد. پیامبر ما که مظهر صبر و حلم وتحمل بودند هر وقت می خواستند مسافرت بروند می فرمودند ایها الناس هر کس بد اخلاق است با ما همسفر نشود. «فِي سَفَرٍ خَرَجَ فِيهِ حَاجّاً- مَنْ كَانَ سَيِّئَ الْخُلُقِ وَ الْجِوَارِ فَلَا يَصْحَبْنَا» (مجلسی/ بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 73/ ص: 266). پنجاه نفر، صد نفر قافله مکه می خواهند بروند یک نفر آدم بهانه گیر وبد اخلاق و ناجور است همه می خواهند آبگوشت بخورند می گوید من نمی خواهم. همه می خواهند کوه احد بروند می گوید من نمی آیم اصلا چوب لای چرخ می گذارد همه این قافله را به هم می زند. پیامبر می فرماید: من برای مکارم اخلاق مبعوث شدم. اخلاق اساس کار است.

ولایت اهل بیت علیهم السلام و محبت حضرت زهراعیهاالسلام نجات بخش شیعیان

یکی از چیزهایی که میزان حسنات را خیلی سنگین می کند ولایت محمد و آل محمد است. اول چیزی که سر از قبر در می آورید می پرسند محبت اهل بیت است. اساس این است ما دوستدار اهل بیتیم، خدا را چه قدر باید شکر کنیم که سنی نشدیم.

  • اجـل نـعـمـت خدا ولایـت عـلـی بودهـمـه کـتـاب انـبـیـاء حکایـت عـلـی بود
  • بهشت وهرچه اندراوست عنایت علی بودبهشت را بهش دهم بهشت من علی بود

«ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيمِ» (التكاثر: 8). ازامام رضا پرسیدند که نعیم چیست؟ بعضی از سنی ها گفتند که آب وغذا است. حضرت فرمودند: خدا پای حساب نگه می دارد که چند لیترآب خوردی چند کیلو غذا خوردی؟ نخیر این نیست. عرض کردند پس چیست؟ فرمود: نعیم ولایت ماست از او سئوال می کنند اگر در این جهت شما درست جواب دادی بقیه را سئوال نمی کنند. آیةالله شاه آبادی فرموده بود هیچ نجاتی مگر از طریق محبت حضرت زهراء نیست. پیامبر به سلمان فرمودند: ای سلمان هر کس فاطمه من را دوست داشته باشد در بهشت با من خواهد بود و هر کس او را دشمن بدارد در آتش خواهد بود. یا سلمان محبت فاطمه ام صد جا به درد می خورد یکیش دم مردن است.

مرحوم آقا شیخ ابو القاسم قمی استاد آیة الله بهاءالدینی بود. او را خواب دیدند در جایی خیلی خوبی است در بهشت است. آنی که او را خواب دیده بود پرسید آقای شیخ ابوالقاسم از کجا به این مقام رسیدی؟ فرمود: وقتی من از دنیا رفتم من را تو قبر گذاشتید وارد برزخ شدم از طرف خدا خطاب شد که ابوالقاسم چه آوردی؟ من ماندم چه بگویم عرض کردم نمی دانم. یک فرشته ای در کنارمن بود گفت: نترس بگو خدایا من سعی کردم آزارم به کسی نرسد حق الناس گردنم نباشد. خطاب شد درست است دیگر چه آوردی؟ فرشته گفت: نترس بگو خدایا سعی کردم شرم به کسی نرسد. دوباره خطاب آمد چه آوردی؟ گفت: باز هم ماندم یک فرشته ای از این طرف گفت: ابو القاسم نترس بگو من محبت فاطمه را آوردم. عرض کردم پروردگارا من محبت خانم را آوردم. خطاب شد درست است. به برکت محبت خانم این جا را به من دادند.

ببینید پیامبر به سلمان می فرماید: که محبت فاطمه ام صد جا به درد می خورد کمترینش موقع مرگ است، در قبر است، موقع میزان و سنجش اعمال، در موقع حساب، درموقع عبور از پل صراط است. آن جا محبت حضرت زهراء را می گذارند سنگین می شود. امام باقر علیه السلام فرمود: روز قیامت مادرمان فاطمه از سحرای محشر می آید عبور کند مانند مرغی که دانه خوب و بد را از هم جدا می کند دوستان و شیعیانش را جدا می کند. اول کسی که وارد بهشت می شود حضرت زهراء است در بهشت می ایستد عرض می کند بار پروردگارا می خواهم قدر ومنزلتم در این جا مشخص بشود. خطاب می رسد ای فاطمه هر کس ذره ای محبت تو و ذریه تو را دارد شفاعتش کن. در یک روایت دیگر هست فاطمه زهرا پیراهن غرق به خون فرزندشان را می آورند شکایت می کنند خدایا حکم کن بین کسانی که به فرزندانم ستم کردند. عرضه می دارد خدایا من را شفیع قرار بده برای کسانی که برای حسینم گریه کردند. خطاب می رسد شفاعت کن. دوستان حضرت زهراء هم می آیند در در بهشت می ایستند و می گویند نمی رویم باید مقام دوستان ما را هم معین کنید. خطاب می رسد ای دوستان فاطمه هر کس به خاطر شما و بخاطر محبت فاطمه به شما محبتی کرده، آبی داده، غذایی داده، لباسی داده، خدمتی کرده شما هم از آن ها شفاعت کنید. دوستان دوستان فاطمه هم شفاعت می شوند. بعد می فرماید: در قیامت نمی ماند مگر کافر ومنافق و کسی که در دینش شک دارد و الا همه به برکت خانم نجات پیدا می کنند. فاطمه زهرا خیلی منزلت و قدر دارد. سفره امام حسین علیه السلام خیلی گسترده است برای امام حسین زرتشتی، یهودی، آتش پرست و خیلی های دیگر مراسم می گیرند. در کرمان که منبر می روم یک زرتشتی است ده شب برای امام حسین شام می دهد و مجلس می گیرد. بعضی ها از اهل سنت سنندج به مجلس امام حسین می آیند. ولی سفره فاطمه زهراء برای یک عده خاصی است مال همه نیست مال خواص است قدر بدانیم. امیدمان به شفاعت و دستگیری حضرت فاطمه است. می شود یکی یک عمری برای بی بی اشک بریزد عزارداری کند خانم عنایت نکند دستش را نگیرد.

ذکر مصیبت حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام

چه کردند با فاطمه زهرا که امیرالمومنین بعد از شهادت فاطمه زهراء علیها السلام دیگر خانه نشین شدند. دیگر غم و اندوه حضرت دائم و پیوسته بود. حضرت زهراء وصیت کردند که علی جان بعد از دفن من، من را تنها نگذار بالا سرقبر من بنشین برای من قرآن بخوان، دعا کن. آن ساعت، ساعت تنهایی من است احتیاج به انس زنده ها دارم. فلذا امیرالمومنین شب ها سر قبر حضرت زهرا گریه می کردند، دعا می خواندند، قرآن می خواندند. «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ» ( شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان /1/ ص:315). آقاعرض کردند یا رسول الله سلام عرض می کنم. یا رسول الله چقدر فاطمه زود از من جدا شد و به شما ملحق شد. کسی که کوه صبرو مقاومت است اما عرض می کند یا رسول الله صبر علی در این مصیبت کم شده، توان و شجاعت من بریده شده، یا رسول الله کمکم کن. فاطمه درد دل هایی داشت حتی با من علی هم نگفت. یا رسول الله شما از فاطمه سئوال کنید ببنید این امت با فاطمه و من چه کردند. چه قدر آسمان و زمین در نظر علی تیره و تار شده بود درد دل هایش را در نیمه شب عرض کرد ولی باز هم دل مولی آرام نشد. چه کند دلش آرام و قرار بگیرید یک وقت آقا خم شد و این صورت وجه اللهی را روی قبر زهراء گذاشت...

  • از هجر رویت ای ماه من بیقرارم امشب برروی خاک قبرت سر می گـذارم امشب
  • راحت شدی ز دنیا ماندم غریب و تنهاچون مرغ پرشکسته دراین دیارم امشب

فاطمه جان بچه ها منتظرتند

  • هر گه روم به خانه گیرد حسین بهانه از ناله های زینب من دل ندارم امشب

بچه های خردسال را گذاشتی و رفتی. این جا امیرالمومنین صورت به روی خاک قبر زهراگذاشت. کربلاهم فرزندش حسین هر چه کرد کنار بدن قطعه قطعه فرزندش علی اکبر دلش آرام نشد دیدند صورت به صورت غرق به خون علی گذاشت، علی جان رفتی و راحت شدی اما پدرت غریب و تنها ماند.