دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اهمیت ترک منکرات و گناهان

No image
اهمیت ترک منکرات و گناهان

اولويت‌بندي در كارها يكي از ساده‌ترين اصول موفقيت است، اينكه در زندگي نظم داشته باشيم و ببينيم كدام كارها مهم‌تر است و بهتر است كه زودتر انجام شود. وقتي كارهاي بزرگ‌تر و مهم‌تر انجام شوند يك فراغ بال و آسودگي براي ما ايجاد مي‌شود تا بقيه امور را با دقت بیشتری انجام دهیم. اين اولويت‌بندي، مختص امور مادي و روزمره نيست، ما بايد در عبادات و امور معنوي هم اولويت‌بندي داشته باشيم. عمر كوتاه است و ما رهسپار سفر آخرت، اگر در اين مسير برنامه‌اي نداشته باشيم مشخص نيست كه به سلامت به مقصد برسيم يا نه ؟وقتي مي‌خواهيم در امور ديني و معنوي اولويت‌بندي كنيم بايد ببينيم، دين ما، برنامه سعادت‌ساز زندگي ما، نسبت به كدام امور سفارش بيشتري كرده است و اساساً دستورات ديني حول چه محوري است تا ما خود را با آن هماهنگ كنيم:1- دستور به ترك بدي‌ها 2- دستور به انجام كارهاي خوب بين دو دستور (ترك گناهان و انجام كار خوب). ترك گناه بر انجام كار خوب اولويت دارد؛ اولويت داشتن ترك گناه به اين معناست كه مواظبت بر ترك گناه بايد بيشتر از مواظبت براي انجام كار خوب باشد. البته اولويت گناه نكردن به معناي تعطيل شدن انجام كار خوب نيست. گناه نكردن، اولويت دارد و در جريان مبارزه با هواي نفس، اول بايد با آنچه مبارزه كرد كه دعوت به گناه مي‌كند. در مرحله دوم بايد با آنچه مبارزه كرد كه دعوت به مقدمه گناه مي‌كند. درباره ترك گناه بزرگ و ترك گناه كوچك هم اولويت‌بندي‌هايي وجود دارد كه مي‌توان آن را در برنامه دخالت داد. راه مبارزه با نفس، اگر چه ممكن است در ظاهر سخت به نظر برسد ولي با برنامه‌هايي كه براي آن وجود دارد، بسيار راحت خواهد بود. وقتي به مبارزه با نفس اقدام كنيم، كار آسان مي‌شود. دورى نمودن از محرمات و گناه، مصلحتش براى بنده بيشتر و مهم‌تر است. نكته مهمي در اين اولويت‌بندي وجود دارد و آن اينكه تا گناه ترك نشود انجام واجبات بي‌ثمر است، گناه مانند آتشي به باغ اعمال مي‌افتد و آن را مي‌سوزاند و به خاكستر تبديل مي‌كند. در روايتي از رسول گرامي اسلام (ص) در فضيلت تسبيحات اربعه آمده است: خداوند به عدد هر يك از اذكاري كه مؤمن مي‌گويد، درختي در بهشت براي او مي‌كارد. شخصي عرض كرد: پس درختان ما در بهشت چقدر زياد است! حضرت فرمود: بله، ولي مواظب باشيد كه آتشي نفرستيد كه آنها را بسوزاند. سپس اين آيه را قرائت فرمود: «اي كساني كه ايمان آورديد اطاعت خدا و رسول كنيد و اعمال خود را باطل نكنيد» سوره محمد(ص)، آيه 33. در ميان دستورات الهي در انجام كار خوب، توجه به نماز به عنوان مهم‌ترين كار خوب ضروري است. نماز به ترك گناه كمك مي‌كند. (صدوق، محمد بن علي، الامالي ج 1 ص 607). خداوند مي‌فرمايد: «نماز از فحشاء و منكرات جلوگيرى مى‌كند؛ إِنّ الصّلائ تنْهى‌ عنِ الْفحْشاءِ و الْمُنْكرِ» (عنكبوت/45). اين آيه هم نشان مي‌دهد ترك گناه خيلي مهم است و بايد از نماز براي دوري از گناه كمك گرفت و نیز اهميت نماز را در تأثيرش براي ترك گناه نشان مي‌دهد. رسول خدا(ص) فرمود: نمـازهاى پنجگانه همانند نهر آب گوارایى جلوى درب خانه شـماست، چنانچه كسى هر روز خود را پنج بار در آن بشويد هيچـگونه چركى باقى نـماند.(كنزالعمال، ج7، حديث 18931)

جمع‌بندی

ترك منكرات و گناهان در زندگي بسيار مهم است، اگر ما مي‌خواهيم در انجام اعمال عبادي و تكاليف واجبمان موفق باشيم بايد اول گناه را ترك كنيم بدون ترك گناه اعمال ما بي‌ثمر و بي‌نتيجه خواهد شد، چراكه گناه اثر عمل خير را از بين مي‌برد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

نعمت هاي مادي

Powered by TayaCMS