دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مراء ؛ جدال کلامي باطل

برخي از افراد در هر چيزي وارد مي‌شوند و با ديگران به بحث مي‌پردازند، در حالي که هيچ‌گونه اطلاعاتي ندارند.
مراء ؛ جدال کلامي باطل
مراء ؛ جدال کلامي باطل

برخي از افراد در هر چيزي وارد مي‌شوند و با ديگران به بحث مي‌پردازند، در حالي که هيچ‌گونه اطلاعاتي ندارند. اينان ممکن است تا آن حد زياده روي کنند که حرف حقي را از گلوي ديگري بيرون بکشند و به جاي آن باطلي را قرار دهند و او را تحت فشار رواني مجبور سازند تا قولي را بر زبان راند که مخالف علم و دانش اوست و در حقيقت از حرف حق خود کوتاه بيايد. چنين رفتاري را «مراء»  در کلام مي‌گويند.

به سخن ديگر، يکي از انواع جدال‌هاي باطل، «مراء»  است. واژه «مراء» از «مري» به معناي حلقوم و مسير آن است. کسي که اهل مراء است، در حقيقت مي‌خواهد سخني را از حلقوم ديگري بيرون کشد و سخن خود را جايگزين کند.

اينکه در قرآن از مراء برحذر مي‌دارد به سبب همين رويه غلط و نادرستي است که در گفت‌وگو و تبيين حقايق مطرح است. کساني که مي‌خواهند حرف را از مري و از حلقوم ديگري بيرون بياورند چنين رويه‌اي ممنوع و حرام است. انسان وقتي علم ندارد نبايد درباره آن مسئله سخن بگويد؛ از اين رو، به پيامبر(ص) فرمان مي‌دهد با کساني که علم ندارند و به مراء و جدال مي‌آيند گفت‌وگو و جدلي نداشته باشد:  فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا؛ پس درباره ايشان جز مراء و جدال ظاهر مکن!(کهف، آيه 22)

به هر حال، مراء، به معناي اعتراض بر سخن فرد ديگر و اظهار نقص کلام او به قصد پست کردن آن شخص و اظهار زيرکي خود، بدون فايده اخروي، از اخلاق مذموم است؛ خواه در مسائل علمي باشد و خواه در غير آن؛ اعتراض به حق باشد يا به باطل. مگر آنکه اين اعتراض در مسائل ديني و به قصد فهمانيدن يا فهميدن حق باشد.

روزنامه کيهان

تاريخ انتشار: يکشنبه 5 آذر ماه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

نعمت هاي مادي

Powered by TayaCMS