دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نقل روایت فقط از لسان معصومین(ع) (حکایت خوبان)

ابراهیم بن ابی محمود گوید به امام رضا(ع) عرض کردم یابن رسول‌الله (ص) در نزد ما روایات و احادیثی از کتب مخالفین هست که در آن به فضائل امیرالمؤمنین و فضائل شما اهل بیت ‌(ع) ‌اشاره شده و ما مانند این روایات را از خود شما ائمه نشنیده‌ایم.
نقل روایت فقط از لسان معصومین(ع) (حکایت خوبان)
نقل روایت فقط از لسان معصومین(ع) (حکایت خوبان)

ابراهیم بن ابی محمود گوید به امام رضا(ع) عرض کردم یابن رسول‌الله (ص) در نزد ما روایات و احادیثی از کتب مخالفین هست که در آن به فضائل امیرالمؤمنین و فضائل شما اهل بیت ‌(ع) ‌اشاره شده و ما مانند این روایات را از خود شما ائمه نشنیده‌ایم. آیا این احادیث را از کتب آنها‌ استخراج نموده و بیان کنیم یا نه؟ امام (ع) فرمودند: ‌ای پسر ابی محمود بدان هر کس گوش فرا داد به سخن گوینده‌ای یعنی روایت او را قبول کند، او را عبادت کرده است. پس اگر آن گوینده از قول خدای متعال روایت نماید، کسی که قول او را قبول کرده و گوش داده اطاعت و بندگی خدا را نموده و اگر از هوای نفس خود و شیطان روایت کند، شخص شنونده عبادت شیطان را نموده پس بدان ‌ای پسر ابی محمود مخالفان ما خاندان احادیث زیادی در فضائل ما جعل کرده‌اند و سه هدف را از این کار خود دنبال می‌کردند و این روایات آنها بر سه پایه استوار است: 1- دسته اول اخباری است که آنها جعل کرده‌اند و در حق ما غلو نموده‌اند و در حق ما زیاد از اندازه رفته‌اند. 2- دسته دوم اخباری است که ما را کم و عادی جلوه داده‌اند تا برای مردم همچون یک شخص عادی همچون خلفای آنها جلوه‌گر باشیم. 3- و دسته سوم آن است که در آن اعمال دشمنان ما را و صفات و افعال آنها را به ما نسبت داده‌اند تا کار خود را صحیح جلوه کنند. پس مردم چون اخباری که آنها در حق ما غلو نموده‌اند را بشنوند، شیعیان ما را کافر قلمداد کنند و کوته‌اندیشان ما را به جای خدا بگیرند، و چون مردم اخباری که در آن ما را همچون مردم عادی جلوه داده‌اند را بخوانند صفت و افعال و کارهای افراد عادی را بر ما بندند. و چون مردم اخباری که در آن افعال دشمنان ما را به ما می‌بندند را بخوانند، مخالفان کارها و معایب خلفای خود را با آن بپوشانند. پس ‌ای پسر ابی محمود از مخالفان ما روایتی را بیان نکن. پیوسته ملازم سخنی باش که از ما خاندان خارج می‌گردد، زیرا هر کس که از ما دست بردارد و به مخالفان ما متمسک شود، ما نیز از او ببریم.‌ ای پسر ابی محمود حفظ کن آنچه برایت حدیث کردم، زیرا جمع کردم برایت در این حدیث خیر دنیا و آخرت را. (1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- عیون اخبار الرضا، جلد 1، صفحه 229.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: شنبه 27 آبان ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

نعمت هاي مادي

Powered by TayaCMS