دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اجابت دعا بعد از قرائت قرآن

یکی از عواملی که باز به‌عنوان عامل اثرگذار روی دعا مطرح است، مسئله قرائت قرآن است.
اجابت دعا بعد از قرائت قرآن
اجابت دعا بعد از قرائت قرآن

نویسنده: آیت‌الله مجتبی تهرانی

یکی از عواملی که باز به‌عنوان عامل اثرگذار روی دعا مطرح است، مسئله قرائت قرآن است. ما دو دسته روایت داریم که آن را خلاصه می‌کنم؛ در یک دسته از روایات این ‌طور آمده که بعد از ختم قرآن، دعا مستجاب است.

انسان اگر یک بار قرآن را ختم کند و بعد از آن دعا کند، دعایش مستجاب است. اینها یک دسته از روایاتند. یک دسته دیگر از روایات را داریم که می‌فرماید یک ختم قرآن لازم نیست، بلکه صد آیه از هر کجای قرآن که بخوانی و بعد از آن دعا کنی، این دعایت مستجاب است. البته اینها هیچ‌کدام با هم منافات ندارد. من حالا به‌عنوان نمونه به بعضی از این روایات اشاره می‌کنم.

یک روایت از پیغمبر اکرم(ص) است که حضرت فرمودند: «مَنْ خَتَمَ القُرآنَ فَلَهُ دَعْوَه مُسْتَجَابَه». هر کسی که قرآن را ختم کند، دعای او پس از تلاوت قرآن مستجاب است. یک تعبیر دیگر به همین مضمون است که «إنّ لِصاحِبِ القُرْآنِ عِنْدَ کلِّ خَتمَهٍ دَعْوَه مُسْتَجابَه». برای هر صاحب قرآنی، در هر بار ختم کردن قرآن، یک دعای مستجاب هست.

دسته دوم روایات را که گفتم، مربوط به «صد آیه خواندن» است. عبدالله بن‌مسعود ایستاده بود و داشت نماز می‌خواند. پیغمبر اکرم(ص) هم آنجا تشریف داشتند. عبدالله بن‌مسعود در نمازش سوره نساء را می‌خواند؛تا به آیه صَدُم رسید، پیغمبر وسط نماز به او رو کرد و فرمود زود حاجتت را بخواه! «کانَ عَبدُاللهِ بنِ‌مَسعُودِ قَائِماً یصَلِّی فَلَمَّا بَلَغَ المِأه مِنَ النِّسَاءِ قَالَ لَهُ النَّبِی سَلْ تُعْطَ». درخواست کن که الان به تو می‌دهند.

یک روایت از حضرت ‌علی (ع) داریم که حضرت فرمود: «مَنْ قَرَأَ مِائَهَ آیَه مِنَ الْقُرْآنِ مِنْ ‌ای الْقُرْآنِ شَاءَ ثُمَّ قَالَ یَا ‌الله سَبْعَ مَرَّاتٍ»؛ هر کس صد آیه از قرآن را بخواند از هر کجای قرآن، هر سوره‌ای و هر جزئی که باشد و بعد از آن هفت مرتبه بگوید «یا‌الله»، «فَلَوْ دَعَا عَلَی الصَّخْرَه لَقَلَعَهَا إِنْ شَاءَ‌الله». اگر دعا کند، درصورتی که خدا بخواهد، کوه را از جا خواهد کَند. یعنی اگر نفرین کند، به خواست خدا کوه را از جا می‌کند. یعنی این دعا این قدر بُرد دارد.

من بحث را خلاصه کردم چون فقط می‌خواستم یک تذکر بدهم. قرآن که می‌خوانید حواستان جمع باشد. لااقل سود اگر باشید! البته این «لااقل» است که می‌گویم. لااقل سوداگر باشید! لااقل حسابگر باشید! از فرصت‌هایتان استفاده کنید! هم از فرصت زمانی بهره بگیرید هم از فرصت‌هایی که از ناحیه اعمال به دست شما می‌رسد. برای اینکه دعاهایتان به اجابت برسد، از این فرصت‌ها استفاده کنید. چه از نمازهای واجب، چه از قرآن‌هایی که می‌خوانید، از همه این فرصت‌ها کمال بهره‌برداری را بکنید. دعا کنید، به‌خصوص برای دیگران که اگر برای غیر دعا کنید، نفعش برای شما بیشتر است،

    دین و اندیشه، دوشنبه 29 شهریور 1389 - 12:08:56

مقاله

نویسنده آیت‌الله مجتبی تهرانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

اجابت دعا در دعای دیگران

اجابت دعا در دعای دیگران

یکی از بحث‌های مطرح در دعاکردن «تعدّد مَدعُوٌّ له» است؛ از امام صادق(ع) است: «مَنْ دَعَا لِأَرْبَعِینَ رَجُلًا مِنْ إِخْوَانِهِ قَبْلَ أَنْ یَدْعُوَ لِنَفْسِهِ اسْتُجِیبَ لَهُ فِیهِمْ وَ فِی نَفْسِهِ؛ یعنی هرکس قبل از اینکه خودش را دعا کند، چهل نفر از برادران مؤمنش را دعا کند، حاجت‌هایی که برای آنها خواسته، هم به آنها می‌دهند و هم به‌ خود او می‌دهند».

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS