دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تحقیق از شاکی و متهم در دادسرا

در جرایمی که هم دارای جنبه عمومی و هم جنبه خصوصی‌اند مانند جرم خیانت در امانت، قتل، کلاهبرداری، تصرف عدوانی و.
تحقیق از شاکی و متهم در دادسرا
تحقیق از شاکی و متهم در دادسرا

در جرایمی که هم دارای جنبه عمومی و هم جنبه خصوصی‌اند مانند جرم خیانت در امانت، قتل، کلاهبرداری، تصرف عدوانی و... دادسرا علاوه بر پاسداری از حقوق عمومی و جامعه مکلف است تا به شکایت شاکی خصوصی نیز رسیدگی کند.

اصولاً یکی از جهات قانونی برای شروع به تحقیق در دادسرا شکایت شاکی است و با شکایت شاکی، دادسرا موظف به رسیدگی می‌شود و نمی‌تواند از رسیدگی به آن امتناع کند.

الف- شاکی: شاکی می‌تواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت کند. هنگام تحقیقات از شاکی توجه به نکات زیر ضروری است:

1- پرسش از او درباره مشخصات و نشانی‌اش و احراز هویت و سمت او درطرح شکایت زیرا چه بسا شخصی اعلام شکایت کند ولی در طرح آن ذی نفع نباشد. برای مثال در جرایم قابل گذشت مانند ترک انفاق، فحاشی و ... اگر اعلام کننده شکایت ذی نفع در طرح دعوی نباشد دادسرا به شکایت او ترتیب اثر نخواهد داد. مانند اینکه [احمد] به خاطر ترک انفاق دوستش از سوی همسر او طرح شکایت کند که در این حالت چون نامبرده فاقد سمت در طرح شکایت است و ذی نفع نیست به شکایت او ترتیب اثر داده نمی‌شود.

2- تفهیم این موضوع به شاکی که نشانی اعلامی از سوی او محل اقامت قانونی‌اش محسوب می‌شود و چنانچه محل اقامتش را تغییر دهد باید محل اقامت جدیدش را اعلام کند والا احضاریه‌ها به محل اقامت سابق او فرستاده خواهد شد.

3- شاکی موظف است موضوع شکایت خود را اعلام کند البته این توقع درستی نیست که فرض کنیم تمام شکات با اصطلاحات حقوقی آشنا باشند ولی باید به روشنی موضوع شکایت خود را بیان کند. البته تشخیص این که عمل ارتکابی از سوی متهم چه عنوانی دارد با قاضی است. برای مثال شاکی تحت عنوان سرقت از متهم شکایت می‌کند ولی قاضی متوجه می‌شود که عمل ارتکابی از سوی متهم، کلاهبرداری یا خیانت در امانت است. با این حال این امر موجب نخواهد شد که قاضی به شکایت شاکی ترتیب اثر ندهد.

4- زمان ومکان وقوع جرم نیز دارای اهمیت است. زیرا در برخی جرایم برای مثال اگر قتل در ماه حرام (ذیقعده، ذیحجه، محرم، رجب) واقع شود در پرداخت دیه یک سوم به اصل دیه اضافه خواهد شد و یا در خصوص مکان جرم اگر محل وقوع جرم در حوزه قضایی شهرستان کرج و محل کشف جرم تهران باشد دادسرای کرج صلاحیت رسیدگی به جرم را خواهد داشت.

5- ضرر و زیان مالی که به شاکی وارد شده است. برای مثال در جرم تصادف رانندگی منجر به صدمه بدنی و خسارت به اتومبیل، متضرر از جرم باشد، به طور تقریبی خسارات وارده به خود را معین کند. این امر حتی در تعیین نوع قرار تامین صادره بر متهم اثرگذار است.

6- باید از شاکی درخصوص دلایل اثباتی ادعایش تحقیق کرد و اگر شهودی از سوی او معرفی شد از گواهان تحقیق به عمل آورد.

7- شاکی باید دقیقاً و صریحاً بیان کند که از چه شخصی شاکی است.

توجه:

• قضات و ضابطان دادگستری وظیفه دارند همه وقت شکایت کتبی یا شفاهی را قبول کنند.

• شاکی حق دارد از صورتجلسه‌های تحقیقات مقدماتی تا جایی که منافی با محرمانه بودن تحقیقات نباشد با هزینه خودش رونوشت بگیرد.

• شاکی می‌تواند از دادسرا تقاضا کند تا از اموال متهم به میزان ضرر و زیان وارده تامین شود.

• اگر شاکی تعمداً اقدام به طرح شکایت خلاف واقع کند و به ناحق به دیگری تهمت وارد کند قابل تعقیب بوده و باید خسارت وارده را جبران کند.

ب) متهم قاعده اصلی آن است که نمی‌توان هیچ کس را در مظان اتهام قرار داد، مگر آنکه از قبل دلایل کافی برای آن وجود داشته باشد.

پس از آنکه دلایل کافی برای تفهیم وجود داشت و متهم به طریق قانونی احضار یا دستگیر شد، در اولین فرصت و قبل از اتمام 24 ساعت از زمان دستگیری باید صریحاً و به روشنی دلایل توجه اتهام به او تفهیم شود. در تحقیق از متهم توجه به نکات زیر ضروری است:

1- اصولاً متهم حق دارد یک نفر وکیل همراه خود داشته باشد تا درهنگام تحقیق در جلسه تحقیقات حضور پیدا کند.  

2- قاضی مکلف است هویت متهم را احراز کند حتی اگر متهم از بیان آن خودداری کند.

3- متهم حق دارد در مقابل پرسش‌های قاضی سکوت اختیار کند و نیز از امضای صورتجلسه تحقیقات خودداری کند.

4- قاضی باید مشخصات کامل متهم و نشانی دقیق او را در برگه تحقیقات بیاورد و همانند تحقیق از شاکی به او تفهیم کند که نشانی اعلامی از سوی وی محل اقامت قانونی اش محسوب خواهد شد.

5- پرسش‌ها از متهم باید درخصوص جرم ارتکابی باشد نه موضوعات دیگر. برای مثال درجرم سرقت قاضی حق ندارد از متهم درباره رابطه جنسی او در دوران جوانی با دیگری پرسش کند. یا اینکه قبل از تفهیم اتهام کاغذ سفید را دراختیار او قرار دهد تا در مورد گناهانی که تاکنون مرتکب شده بنویسد.

6- متهم باسواد حق دارد خودش پاسخ پرسش‌ها را بنویسد.

7- نمی‌توان از متهمین به طور دسته جمعی تحقیق کرد و باید به صورت انفرادی از آنان تحقیق شود، مگر در مواردی که نیاز به مواجهه حضوری است.

8- اگر متهم اتهام وارده را قبول کرد این امر دلیلی بر ختم تحقیقات نیست چه بسا این اقرار برای فرار سایر همدستان او از مجازات باشد و از طرفی اقرار متهم باید برای قاضی اقناع وجدانی حاصل کند و منطبق با محتویات پرونده باشد از این رو با اولین پاسخ و بدون انجام پرسش‌های دقیق نمی توان به تحقیقات خاتمه داد.

9- از متهمین زن با رعایت موازین شرعی تحقیق خواهد شد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نظریات گرین در باب مجازات، مالکیت و انترناسیونالیسم

نظریات گرین در باب مجازات، مالکیت و انترناسیونالیسم

توماس هیل گرین حقوقدان، سیاستمدار و فیلسوف قرن نوزدهم انگلستان می‌باشد.
قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی/ بخش اول

قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی/ بخش اول

مقدمه: فصل 11 قانون اساسی از اصل 156 تا 174 (19 اصل) اختصاص به قوه قضائیه دارد.
قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی/ بخش سوم وپایانی

قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی/ بخش سوم وپایانی

اشاره: «قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی » عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم و آخر این مقاله را می‌خوانیم.
منشور حقوق شاکی و متهم در دادسرا

منشور حقوق شاکی و متهم در دادسرا

اشاره: حقوق شهروندی در کشور ما اصطلاح جدیدی است که خیلی زود وارد ادبیات حقوقی نیز شده است.
تأملی بر نظریه «هندسه اجتماعی پرونده های قضایی» یا نظریه «جامعه شناسی حقوقی ناب» پروفسور دانلد بلک/بخش اول

تأملی بر نظریه «هندسه اجتماعی پرونده های قضایی» یا نظریه «جامعه شناسی حقوقی ناب» پروفسور دانلد بلک/بخش اول

معرفی مختصر نظریه‌پرداز: پروفسور دانلد بلک (Donald Black) یکی از دانشمندان تراز اول جامعه‌شناسی حقوق است که آثار متعددی در جامعه‌شناسی و به ویژه جامعه‌شناسی حقوق دارند.

پر بازدیدترین ها

جایگاه پدر و مادر در خانواده

جایگاه پدر و مادر در خانواده

از آنجا که اصل وجود هر انسانی از پدر و مادر است ، ‌می توان گفت درمیان پیوندهای خویشاوندی ، هیچ کس به اندازه پدر و مادر به انسان نزدیک نیست . همچنانکه هیچ کس به اندازه آنها ، با انسان مهربان نیست . پدر و مادر بعد از خداوند ، حق حیات بر گردن فرزند دارند .
No image

موسیقی در اسلام

در شماره‌ی 541 روزنامه‌ی توسعه، مطلبی تحت عنوان «تحریم موسیقی، نه از سوی اسلام، بلکه از سوی اعراب متحجر بوده» درج گردیده است که این مطلب از جهات مختلف قابل نقد است. ما برای بررسی این موضوع ابتدا به تعریف موسیقی پرداخته و بعد به انواع آن اشاره کرده و نظر اسلام ـ که برگرفته از قرآن و سنّت رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ائمه‌ی اطهار ـ علیهم‌السّلام ـ می‌باشد را بیان و به نتیجه‌گیری می‌پردازیم.
تفاوت جوهری اقتصاد اسلامی با اقتصاد غربی

تفاوت جوهری اقتصاد اسلامی با اقتصاد غربی

اقتصاد اسلامی، بخشی از نظام ارزشی اسلام است. از سوی دیگر اقتصاد اسلامی و مدل های اقتصادی باید دربرگیرنده شریعت و اخلاق اسلامی بوده و باید در راستای مصلحت و دولت اسلامی عمل کنند. نظام ارزشی اسلام، با نظام ارزشی غرب، سازگار نیست و بر همین اساس، اقتصاد اسلامی نیز باید متفاوت از اقتصاد غربی باشد.
آموزه‌های دینی و نقش آن‌ها در پیش‌گیری از آسیب‌های روانی

آموزه‌های دینی و نقش آن‌ها در پیش‌گیری از آسیب‌های روانی

اگرچه همه آموزه‌ها و تعالیم حیات‌بخش اسلام برای سلامت و سعادت دنیا و آخرت انسان تشریع شده‌اند، اما به طور خاص، در دستورات دینی در بحث پیش‌گیری از ابتلا به آسیب‌های روحی و روانی، آموزه‌هایی وجود دارند که این مقاله، به صورت مختصر، به آن‌ها می‌پردازد؛
Powered by TayaCMS