دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار و نتایج نهضت عاشورا

No image
آثار و نتایج نهضت عاشورا

آثار و نتايج نهضت عاشورا

جواد محدثی‏

شهادت مظلومانه سید الشهداء(ع) و یارانش در کربلا، تاثیر بیدارگر و حرکت آفرینی داشت و خونی تازه در رگهای جامعه اسلامی دواند و جو نامطلوب را شکست و امتدادهای آن حماسه، در طول تاریخ، جاودانه ماند. حتی در همان سفر اسارت اهل بیت نیز تاثیرات سیاسی این حادثه در اندیشه‌ های مردم آشکار شد. گروهی از اسرا را که به شام می‌ بردند، چون به تکریت رسیدند، مسیحیان آنجا در کلیساها جمع شدند و به نشان اندوه بر کشته شدن حسین(ع)، ناقوس نواختند و نگذاشتند آن سربازان وارد آنجا شوند. به شهر «لینا» نیز رسیدند، مردم آنجا همگی گرد آمدند و بر حسین و دودمانش سلام و درود فرستادند و امویان را لعن کردند و سربازان را از آنجا بیرون کردند. چون خبر یافتند که مردم «جهینه» هم جمع شدند تا با سربازان بجنگند، وارد آن شهر نشدند. به قلعه «کفر طاب» رفتند، به آنجا نیز راهشان ندادند. به «حمس» که وارد شدند، مردم تظاهرات کردند و شعار دادند؛ «اکفرا بعد ایمان و ضلالابعد هدی؟» و با آنان درگیر شدند و تعدادی را کشتند. برخی از تاثیرات حماسه عاشورا از این قرار است؛

1ـ قطع نفوذ دینی بنی امیه بر افکار مردم‌ 2ـ احساس گناه و شرمساری در جامعه به خاطر یاری نکردن حق و کوتاهی در ادای تکلیف‌ 3ـ فرو ریختن ترسها و رعبها از اقدام و قیام بر ضد ستم‌ 4ـ رسوایی یزیدیان و حزب حاکم اموی‌ 5ـ بیداری روح مبارزه در مردم‌ 6ـ تقویت و رشد انگیزه‌های مبارزاتی انقلابیون‌ 7ـ پدید آمدن مکتب جدید اخلاقی و انسانی (ارزشهای نوین عاشورایی و حسینی) 8ـ پدید آمدن انقلابهای متعدد با الهام از حماسه کربلا 9ـ الهام بخشی عاشورا به همه نهضتهای رهایی بخش و حرکتهای انقلابی تاریخ‌ 10ـ تبدیل شدن «کربلا» به دانشگاه عشق و ایمان و جهاد و شهادت برای نسلهای انقلابی شیعه‌ 11ـ به وجود آمدن پایگاه نیرومند و عمیق و گسترده تبلیغی و سازندگی در طول تاریخ بر محور شخصیت و شهادت سید الشهداء (ع).

از نهضتهای شیعی پس از عاشورا می ‌توان «انقلاب توابین»، «انقلاب مدینه»، «قیام مختار»، «قیام زید»، و حرکتهای دیگر را نام برد. تاثیر حماسه عاشورا را در انقلابهای بزرگی که در طول تاریخ بر ضد ستم انجام گرفته، چه در عراق و ایران و چه در کشورهای دیگر، نباید از یاد برد. «فرهنگ شهادت» و انگیزه جهاد و جانبازی که در انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌ ها جلوه ‌گر بود، گوشه‌ ای از این تاثیر پذیری است. شعار«نهضت ما حسینیه، رهبر ما خمینیه» که در مبارزات ملت مسلمان ایران بر ضد طاغوت طنین افکن بود و نیز شور حسینی جبهه‌ های رزم ایران، گواه روشن تاثیرگذاری کربلادر قرنها پس از آن حماسه مقدس است. یکی از نویسندگان محقق، نتایج نهضت کربلارا عبارت می‌ داند از؛ 1ـ پیروزی مسئله اسلام و حفظ آن از نابودی‌ 2ـ هزیمت امویان از عرصه فکری مسلمین‌ 3ـ شناخت اهل بیت (ع) به عنوان نمونه ‌های پیشوایی امت‌ 4ـ تمرکز شیعه از بعد اعتقادی بر محور امامت 5ـ وحدت صفوف شیعه در جبهه مبارزه‌ 6ـ ایجاد حس اجتماعی در مردم‌ 7ـ شکوفایی موهبتهای ادبی و پدید آمدن ادبیات عاشورایی 8ـ منابر وعظ و ارشاد به عنوان وسیله آگاهانیدن مردم‌ 9ـ تداوم انقلاب به صورت زمینه سازی نهضتهای پس از عاشورا.

حادثه کربلا، گشاینده جبهه اعتراض علیه حکومت امویان و سپس عباسیان شد، چه به صورت فردی که روحهای بزرگ را به عصیان و افشاگری واداشت، و چه به شکل مبارزه‌‌های گروهی و قیامهای عمومی در شهری خاص یا منطقه‌ ای وسیع.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
No image

دیدگاه قرآن درباره ستم پذیری و ستم ستیزی

رخداد بزرگ و بی‌مانند کربلا که اوج سعادت ها و شقاوت هاست، دربردارنده آموزه‌های بسیاری است.
نیکی به دیگری، نیکی به خود است

نیکی به دیگری، نیکی به خود است

در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
حکمت دعا از زبان مولانا

حکمت دعا از زبان مولانا

مولانا حقیقت حکمت را به زبان ساده و شعر بیان کرده است. از این رو باید سخنان بزرگانی چون مولانا را بخوانیم تا به راز قرآن پی ببریم.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
Powered by TayaCMS