دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آزادی؛ در چارچوب شرع و قانون

No image
آزادی؛ در چارچوب شرع و قانون

آزادي؛ در چارچوب شرع و قانون

محسن امیریان

آزادی از مقولات کهنسال تاریخ بشر است که جایگاه نخست آن در نوشته‌ها و گفتمان اندیشمندان و فیلسوفان بوده است. آزادی موهبتی الهی است که انسان را از بدبختی‌های گوناگون نجات داده و به اوج کمال، عزت و رشد می‌رساند؛ زیرا توده‌های غیر آزاد و کشورها و جوامع وابسته هرگز شکوفا نمی‌شوند و نمی‌توانند از اسارت، عقب ماندگی، استعمار و استثمار، رکود اقتصادی و دهها مشکلات دیگر که همگی معلول و محصول وابستگی و عدم آزادی است، رها شوند.

بررسی تاریخ آزادی همچون سرنوشت خود آزادی، بسیار دردآور و اسفناک است! زیرا با بررسی وقایع تاریخی حتی عصر حاضر در می‌یابیم که ستمگران چه ستم‌ها را روا داشته‌اند و چگونه با جان و مال و ناموس و شرافت توده‌های مردم بازی کرده‌اند؟

قرآن مجید از وحشی گری‌های ستمگران بی منطق روزگار حکایت می‌نماید و پرده از جنایات دشمنان عدالت و دادگری بر می‌دارد. اگر این جنایات فاجعه آمیز در تحلیل تاریخی قرار گیرد، به این نتیجه خواهیم رسید که بخش اعظم آنها مبارزه با فرهنگ اصلاحی بود که پیامبران و دادگران خواهان آن بودند، ولی خواستند توده‌های ضعیف و ستمدیده را از یوغ استعمارگران نجات دهند.

در محیط آزاد، افکار مختلف به کار می‌افتد، انسان‌ها با تلاش و هماهنگی اهداف اجتماعی را پیش می‌برند، علم و صنعت را رشد می‌دهند و از عوامل خطرناک نفاق که محصول خفقان است در امان می‌مانند. فلسفه آزادی، خوشبختی است که توده‌های زیر پرچم آن، بدون نگرانی، نظرات خود را می‌گویند و با شرایطی به عمل می‌پردازند. در چنین جامعه‌هایی انفجارهای نفاق به صفر می‌رسد. دوست و دشمن با آرامش خاطر به بحث و مناظره می‌نشینند و به مشکلات سر و سامان می‌دهند و از رشد اقتصادی بهره‌مند می‌گردند و جامعه را از کید و نقشه‌های پشت پرده، محفوظ می‌دارند.

منظور از آزادی فرد معمولاً آزادی شخصی است. فرد باید حق داشته باشد اعتقادات خود را برگزیند، در ابراز این عقاید برای عموم آزاد باشد و بتواند بر اساس آنها عمل کند؛ البته تا جایی که با حقوق دیگران و چارچوب قوانین و نهادهای قانونی موجود سازگار باشد. اما اگر افراد بخواهند گروه‌های همفکر تشکیل دهند و به صورت دسته جمعی عمل کنند، به چیزی بیش از آزادی فردی نیاز خواهند داشت. در این صورت باید حقوقی نیز برای تشکیل سازمان‌های سیاسی و اتحادیه‌های کارگری داشته باشند و بالاخره در بیان عقاید خود و انتشار روزنامه نیز آزاد باشند. این قبیل آزادی‌ها را نباید با آزادی‌های فردی یکسان پنداشت، گر چه بدون آنها آزادی فردی به شدت محدود خواهد شد.‌

اقسام آزادی: امروزه داشتن حقوق فردی و آزادی‌های عمومی، از مولفه‌ها و شرایط پایه‌ای مردمسالاری و جامعه مدنی است. اهم حقوق فردی و آزادی‌های عمومی به شرح زیر آورده می‌شود.

حقوق حیات و آزادی تن: همه افراد بشر حق حیات دارند و هیچ کس نمی‌تواند این حق را از انسان سلب کند؛ مگر به موجب قانون، آن هم در زمینه‌های استثنایی اعمال می‌شود. داشتن امنیت، مصونیت مسکن، تعرض ناپذیری مکاتبه‌ها و آزادی رفت و آمد از جمله آزادی‌های فردی تلقی می‌شود.‌

آزادی اندیشه: این نوع آزادی دارای انواعی است که مهم ترین آنها از این قرارند، آزادی عقیده و آیین، آزادی بیان، آزادی آموزش و پرورش، آزادی اخبار و اطلاعات.

آزادی‌های اقتصادی و اجتماعی: این نوع آزادی به چهار دسته تقسیم می‌شود؛ مالکیت، آزادی بازرگانی و صنعتی، آزادی کار.

باید در نظر داشته باشیم که هر کدام از آزادی‌های فوق باید در چارچوب قانونی و شرعی خود عملکرد و فعالیت داشته باشند، یعنی فعالیت آنها باعث اخلال در فعالیت و حقوق دیگر افراد اجتماع و عام مردم نگردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
No image

دیدگاه قرآن درباره ستم پذیری و ستم ستیزی

رخداد بزرگ و بی‌مانند کربلا که اوج سعادت ها و شقاوت هاست، دربردارنده آموزه‌های بسیاری است.
نیکی به دیگری، نیکی به خود است

نیکی به دیگری، نیکی به خود است

در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
حکمت دعا از زبان مولانا

حکمت دعا از زبان مولانا

مولانا حقیقت حکمت را به زبان ساده و شعر بیان کرده است. از این رو باید سخنان بزرگانی چون مولانا را بخوانیم تا به راز قرآن پی ببریم.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
Powered by TayaCMS