دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار مداومت بر ذکر الهی

No image
آثار مداومت بر ذکر الهی

«دنیا» متاع قلیل است و اهل نفاق برای دنیا ذکر می‌گویند نه برای رهایی از آن، که ریشه هر خطیئه است لذا ذکر آنها هر چند از لحاظ کمیت فراوان باشد از جهت واقعیت اندک است.واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مى‌گوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مى‌شود، نزد اعراب به معناى خاکسارى است.آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که می‌تواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پی‌بردن به حکمت عبادات است.آنچه در ادامه می‌خوانید برگرفته از بیانات آیت‌ا... جوادی آملی است.

البته استمرار ذکر الهی و تداوم یاد خدا تأثیر بسزایی دارد، لیکن اثر اخلاص ناب بیش از اثر کثرت‌ ذکر است، بلکه در حقیقت، ذکر خالصانه همان ذکر کثیر است و ذکر بی‌اخلاص هر چند از لحاظ کمیت وافر باشد ذکر اندک است، حدیثی در ذیل آیه: «إِنَّ الْمُنَافِقِینَ یُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ کُسَالَى یُرَآؤُونَ النَّاسَ وَلاَ یَذْکُرُونَ اللّهَ إِلاَّ قَلِیلًا» به این صورت آمده که قال امیرالمؤمنین (ع): «من ذکر الله عز و جل فی السر فقد ذکر الله کثیرا، ان المنافقین کانوا یذکرون الله علانیه و لایذکرونیه و لایذکرونه فی السر».عصاره آن حدیث نورانی این است که چون دنیا متاع قلیل است و اهل نفاق برای دنیا ذکر می‌گویند نه برای رهایی از آن، که ریشه هر خطیئه است لذا ذکر آنها هر چند از لحاظ کمیت فراوان باشد از جهت واقعیت اندک است. از آن جهت که کثرت ذکر مورد فرمان خداست و تنها امتثال همان فرمان سودمند است، لذا خدای سبحان در معرفی نجات‌یافتگان و وصف پارسایان فرهیخته و از خطر رهایی یافته، کثرت یاد را مطرح می‌کند و آنها را به ذکر کثیر می‌ستاید.

اثر یاد مظاهر و آیات خدا

به منظور پیروزی بر خصم درون یا دشمن بیرون یاد مظاهر الهی و ذکر آیات ویژه خدا نیز سهم خاص خود را دارد لذا خداوند به رسول اکرم (ص) دستور می‌دهد که به یاد رهبران گذشته باشد که هر کدام در حد خود مظهر اسمی از اسمای حسنای الهی بوده‌اند و سنت و سیرت را به خاطر بیاور تا همچنان کامیاب شوی. در این آیات خداوند پیامبر گرامی اسلام را به یاد انبیا و اولیای پیشین متذکر می‌کند و یاد آنان را سبب تقویت آن حضرت در ایفای عهد رسالت می‌داند، چنانکه اصل یاد خدا و اخلاص و استمرار آن در پیروزی بر طاغیان مؤثر است، لذا خدای سبحان به موسی و هارون (ع) هنگام اعزام برای دعوت فرعون و درباریان او چنین فرموده است: «اذْهَبْ أَنتَ وَأَخُوکَ بِآیَاتِی وَلَا تَنِیَا فِی ذِکْرِی».یعنی تو (موسی) و برادرت (هارون) با داشتن معجزات و نشانه‌هایی که از طرف من به شما داده شد به سوی فرعون بروید و در احیای یاد و نام من هیچ گونه وَنی، وَهن، هَون و سستی به خود راه ندهید. موسای کلیم (ع) یکی از اهداف مهم درخواست مشارکت و وزارت برادر خود هارون را انجام ذکر کثیر دانسته است؛ تأثیر مهم یاد خدا ایجاب کرده تا خداوند گاهی به حفظ قدرت، قوت و توانمندی امر کند، مانند: «خُذُواْ مَا آتَیْنَاکُم بِقُوَّةٍ»، «یَا یَحْیَى خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ»، «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» و زمانی از ونی و سستی نهی فرماید مانند آیه «وَلَا تَنِیَا فِی ذِکْرِی».برای استمداد از چنین نیروی غیبی یعنی کمک گرفتن از یاد خدا و توجه به مظاهر ظهور قدرت و برای حضور قوت الهی، به موسای کلیم(ع) دستور داده شد که امت خود را به ایام تجلی قدرت خداوند آشنا و متذکر نما: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُم بِأَیَّامِ اللَّهِ  إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ».در هر مرحله که فیض غیرعادی خداوند تجلی کند و گوشه‌ای از اسرار نهفته جهان، آشکار شود و شمه‌ای از حقایق مستور، مشهود شود، همان مرحله، به فراخور خود، روزی از روزهای ویژه الهی است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

انسان به طور طبیعی گرایش به کمال و امور کمالی دارد و لذا عشق به زیبایی‌ها و بیزاری از کاستی‌ها و زشتی‌ها در وجود انسان نهادینه شده است.
علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

پرسش: بر اساس آموزه‌های وحیانی چگونه علم آموزی موجبات از بین رفتن فقر و تنگدستی را فراهم آورده و مستوجب تضمین رزق و روزی انسان می‌گردد؟ لطفاً به نحو اجمال پاسخ دهید.
بخل و آثار زیانبار آن

بخل و آثار زیانبار آن

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است.
انسان از خاک تا افلاک

انسان از خاک تا افلاک

انسان موجودی مرکب است ولی آنچه هویت انسانی را معنا می‌بخشد، بخش معنوی و روحانی اوست که جایگاه خلافت الهی را به همین سبب کسب کرده است؛ زیرا خداوند پس از آنکه در کالبد خاکی انسان روح خویش را دمید و همه صفات خویش را در انسان با تعلیم اسمایی به ودیعت گذاشت، آنگاه بود که فرمان سجده را صادر کرد و از همه ما سوی الله خواست تا بر انسان سجده کنند.
بی احترامی به بهانه رفاقت!

بی احترامی به بهانه رفاقت!

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ارائه حیات خویش نیاز به ارتباطات در جامعه دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

اشعار ناقوسیه

حضرت موسی و شب قدر

حضرت موسی و شب قدر

خداوندا! مى‌خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS