دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تقسیم اوقات روزانه

معرفی اجمالی: مرحوم سید ابولقاسم دهکردی، از اعاظم علما و فقهای اصفهان بود. مادر وی دختر ملا محمد ابراهیم دهکردی، که مانند سیٌد محمد باقر، پدر خودش هر دو از علمای دهکرد بودند .شجره نامه این عالم بزرگ به امام زین العابدین(ع) می‌رسد.
تقسیم اوقات روزانه
تقسیم اوقات روزانه

بسم الله الرحمن الرحیم

تقسیم اوقات روزانه

معرفی اجمالی: مرحوم سید ابولقاسم دهکردی، از اعاظم علما و فقهای اصفهان بود. مادر وی دختر ملا محمد ابراهیم دهکردی، که مانند سیٌد محمد باقر، پدر خودش هر دو از علمای دهکرد بودند .شجره نامه این عالم بزرگ به امام زین العابدین(ع) می‌رسد.

ایشان در دهکرد متولد شدند و در نوجوانی به حوزۀ علوم آل‌محمد(ص) روی آورد .بیشتر آموزه‌های حکمی را از حکیم متاله، حاج محمد اسماعیل درب کوشکی فرا گرفت.چهار سال در نزد آن استاد بزرگ به فراگیری اسفار ملاصدرا پرداخت. آن‌گاه برای تحصیلات عالیه فقه و اصول، به عتبات عالیات و عراق هجرت کرد و در حلقه شاگردان میرزای بزرگ، محمد حسن شیرازی در آمد. چندین سال در عراق از محضر علما و فقها بهره برد.در فقه، از شاگردان ویژۀ عالم ربانی، شیخ زین العابدین مازندرانی بود و سالها از محضر آن بزرگوار بهرمند شد. از محضر پر فیض و ژرف میرزا حبیب رشتی نیز بهره‌ها برد.

پس از آن به اصفهان مراجعت نموده و به تدریس و تألیف و امامت و موعظه و ارشاد مشغول شد و چندین نفر از مجلس درس او برخواستند[به اجتهاد دست یافتند] و کتب چندی تالیف کرد. از آن جمله کتاب"منبرالوسیله " در اصول خمسه اعتقادیه در دو جلد.

رحلت:

پس از مدت هشتاد و یک سال ، یک ساعت پیش از غروب شنبه ششم شوال المکرم سال 1353 مطابق 22 دی ماه باستانی در اصفهان وفات کرد و روز هفتم در مقبره زینبیه، به خاک سپرده شد. چندین فرزند پسر ودختر از او باز ماند که هیچ یک چندان شهرتی ندارند، از آن جمله آقا حسین که پس از پدر چندین سال در اصفهان در محله ای در کوشک در مسجد سفره چی به جای پدر به امامت جماعت می پرداخت تا آخر در روز شنبه هفدهم ذی الحجه 1377 مطابق 14 تیرماه باستانی در همان اصفهان وفات کرد.

هیأت علمیه مدرسه صدر اصفهان

یکی از کارهای اساسی آن مرحوم که به اتفاق سایر مراجع و روحانیون بزرگ انجام داد تشکیل هیأت علمیه اصفهان بود که به جهت رسیدگی به امور مدارس دینی و شرایط زندگی طلاب و نظارت در اجرای صحیح احکام و مقرارت اسلام در سطح اصفهان بوده است.

اعضای هیأت علمیه حوزه علمیه اصفهان عبارت بودند از : مرحوم میرزا ابراهیم شمس آبادی، مرحوم سید ابولقاسم نجفی دهکردی، مرحوم آخون ملاٌ محمٌد حسین فشارکی، آشیخ محمٌد رضا نجفی اصفهانی، حاج میرزا عبدالحسین سیدالعراقین و عده دیگری از علما و مدرسین و مجتهدین و شروع آن 1342 قمری می باشد.

تالیفات

تالیفات سید ابوالقاسم دهکردی بسیار زیاد است و بیشتر در فقه و اصول می باشد ولی به طبع نرسیده و فقط منبر الوسیله که در مورد منابر و وعظ و تحقیقات و بیانات و اخبار است طبع شده و جزوه‌هایی در بیان احادیث و تفسیر آیات نوشته اند که تاکنون به چاپ نرسیده از جمله حدیث الحقیقه کمیل بن زیاد که تا کنون شرحی به این خوبی نوشته نشده است و مرحوم آیت الله حاج سید محمد باقر امام نجفی پسر برادرشان (مرحوم سید محمد نجفی) آنرا به فارسی ترجمه کرده است.

متن دستور العمل:

برادران عزیز من ! اوقات عمرتان را سه بخش کنید:

بخشى از آن را در تحصیل علوم ، معارف و کسب کمالات و فضایل معروف دارید.

بخشى دیگر را به عبادات و طاعات از روى اخلاص و توجه به خدا به کار گیرد.

و مقدار باقى مانده آن را در راه ساماندهى به امورات مادّى زندگى و تحصیل معاش به کار گیرید زیرا؛

«من لا معاش له لا معاد له»

« آن را که زندگى به کفاف نباشد، در توفیق بر بهروزى معاد نخواهد بود».

    منبع:
  • فصلنامه حوزه شماره65

پیام‌ها:

1. نیازهای انسان در سه حوزه مطرح می‌گردد؛

الف: نیاز به علم و دانش و خو شکوفایی

ب: نیاز به معنویت و تعالی

ج: نیازهای طبیعی و مادی

2. نه می‌توان از نیازهای طبیعی و غریزی صرف‌نظر کرد و نه می‌توان آنها را اصل قرار داد بلکه رفع این قسم نیاز، باید در جهت ایجاد زمینه‌های لازم برای رفع نیازهای دیگر در دو حوزه علم و معنویت باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

انسان به طور طبیعی گرایش به کمال و امور کمالی دارد و لذا عشق به زیبایی‌ها و بیزاری از کاستی‌ها و زشتی‌ها در وجود انسان نهادینه شده است.
علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

پرسش: بر اساس آموزه‌های وحیانی چگونه علم آموزی موجبات از بین رفتن فقر و تنگدستی را فراهم آورده و مستوجب تضمین رزق و روزی انسان می‌گردد؟ لطفاً به نحو اجمال پاسخ دهید.
بخل و آثار زیانبار آن

بخل و آثار زیانبار آن

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است.
انسان از خاک تا افلاک

انسان از خاک تا افلاک

انسان موجودی مرکب است ولی آنچه هویت انسانی را معنا می‌بخشد، بخش معنوی و روحانی اوست که جایگاه خلافت الهی را به همین سبب کسب کرده است؛ زیرا خداوند پس از آنکه در کالبد خاکی انسان روح خویش را دمید و همه صفات خویش را در انسان با تعلیم اسمایی به ودیعت گذاشت، آنگاه بود که فرمان سجده را صادر کرد و از همه ما سوی الله خواست تا بر انسان سجده کنند.
بی احترامی به بهانه رفاقت!

بی احترامی به بهانه رفاقت!

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ارائه حیات خویش نیاز به ارتباطات در جامعه دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

اشعار ناقوسیه

حضرت موسی و شب قدر

حضرت موسی و شب قدر

خداوندا! مى‌خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS