دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ویژگیهاى اخلاقى

No image
ویژگیهاى اخلاقى

 ,ویژگیهاى اخلاقى

توجه به مسائل تربیتى

«... با آنکه پدرم مشاغل فراوان داشت، از توجه به خانه و فرزندان غافل نبود. صداقت و راستى را با گفتار و رفتارش به ما یاد داد. از گفتن سخنان ناشایست به شدت پرهیز مى کرد و در جلسه اى که از دیگران سخن به میان مى آمد و به غیبت و امثال آن مى کشید، موضوع جلسه را تغییر مى داد. توصیه فراوان به با سواد شدن داشت و ما را در انتخاب راه و شغل آزاد مى گذاشت. سفارش کلى او این بود که بهترین اسوه هاى تربیت شده دینى اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) و نمونه هاى عالى تربیت عملى در خانه اهل بیت(علیهم السلام) است و در جاى دیگر خبرى نیست. ایشان پدرى مهربان، مربى دلسوز و معلمى عملى براى ما بود.»

صبر و بردبارى

«آیت الله یثربى در برابر ناملایمات، مخالفتها و اتهاماتى که در حضور یا غیاب مى شنید، چون کوه مقاوم بود، با حوصله و خوشرویى نظرات مخالفان را مى شنید و تحمل مى کرد و بسیارى از آنها را جواب نمى داد. عقیده اش این بود که برخى از مخالفتها احساساتى و زودتر گذر است و زمان خود پاسخگوى آنهاست. هیچگاه در صدد انتقاجویى و حتى غیبت مخالفان بر نیامد و اصرار داشت آبروى اشخاص حفظ شود. به ما هم توصیه مى کرد با آبروى کسى بازى نکنید .بلکه در حفظ آن بکوشید..»

اعتدال

«آیت الله یثربى در طول سالهاى خدمت به مردم در برابر جریانات سیاسى روش اعتدال را در پیش گرفت و تحت تأثیر قرار گرفت. استقلال فکرى و روش میانه روى را تا روزهاى آخر عمرش حفظ کرد. او هیچ نوشته اى را در مخالفت و یا موافقت با مسائل شخصى امضا نمى کرد.»

پذیرش عمومى

«پدرم نزد عوام و خواص از پذیرش عمومى بر خوردار بود و توانست پاپشتوانه اخلاق و منش معتدل نزدیک به نیم قرن به مردم خدمت کند و در قلب مردم خاطراتى خوش از خود به یادگار بگذارد.»[20]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

Powered by TayaCMS