دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خصوصیات اخلاقى

No image
خصوصیات اخلاقى

خصوصیات اخلاقى

یکى از خصوصیات اخلاقى ایشان توجه فراوان به قرآن است، به طورى که فرزندش حجت الاسلام و المسلمین سید ریاض حکیمى گوید:

«ایشان حتى اگر چند دقیقه فرصت پیدا مى کرد، سریع قرآن را باز و شروع به تلاوت مى کرد.»

با اهل بیت(علیهم السلام)ارتباط ویژه دارد و همواره بر احیاى شعائر آنها تأکید مى کند. سخنرانى سالانه وى در ماه محرم و خواندن مقتل سید الشهدا گویاى ارادت و اخلاص وى به این خاندان است. در سفرى که براى معالجه به لندنداشت، در مجالس مراکز اسلامى حاضر شد و با خواندن مقتل و مشارکت در مراسم عزادارى تأثیر زیادى در شرکت کنندگان گذاشت. از عادات ایشان حضور هر هفته شبهاى جمعه، در کربلاى معلا و رفتن به زیارت امام حسین(علیه السلام)است. ایشان در ایام حضور در کربلا در صحن مطهر اقامه نماز جماعت مى کرد که بعدها برپایى نماز جماعت توسط رژیم بعث ممنوع شد. در دوران زندان هم به نوشتن کتابى در سیره و روش پیامبر و ائمه اهتمام ورزید که به علت مسائل امنیتى مجبور به از بین بردن آن شد.

پایدارى و ایستادگى از دیگر ویژگیهاى این مرجع بزرگ است. در جریان انتفاضه شعبانیه که رژیم بعث عده زیادى از مردم را به خاک و خون کشید، داماد صدام به نام صدام کامل تکریتى مأمور تحقیق درباره این رویداد شد. او که مردى سفاک بود شکنجه هاى شدیدى بر معظم له وارد ساخت، ولى او با لطف الهى تمام این شکنجه ها را تحمل نمود. صدام کامل که از تحمل و شکیبایى این فقیه ارجمند کلافه شده بود گفت: تو بدن ضعیف و نحیفى دارى و من در تعجبم که چرا اقرار نمى کنى تا از این همه شکنجه خلاصى یابى!

رسیدگى به حال نیازمندان از دیگر خصوصیات ایشان است. این فقیه پارسا مخفیانه به خانواده هاى شهدا و زندانیان کمکهاى مالى و غیر مالى مى کرد. در دوران زندان هم همواره به وضع مجروحان رسیدگى مى کرد و از خانواده خود مى خواست مقدار زیادى دارو و پوشاک به زندانیان محتاج برسانند و مى فرمود: اگر این زندانى شدن ما خاندان حکیم هیچ فایده اى نداشت جز آنکه با سایر زندانیان هم درد باشیم و این همدردى باعث تقویت روحیه آنان شود، براى ما کافى است.

این مرزبان فرهنگى، با انحرافات عقیدتى و سوء استفاده از واژه هاى مذهبى به شدت برخورد مى کند. موضعگیرى سرسختانه وى در برابر بدعتهایى همچون طواف بر گرد مرقد امام حسین(علیه السلام) و حضرت قمر بنى هاشم باعث شد این بدعت خطرناک منسوخ گردد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

عالمان مرتبط

No image

محمد سعید حکیم

Powered by TayaCMS