دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شجاعت

No image
شجاعت

شجاعت

آیت الله بلادى در راه حفظ کیان اسلام از احدى نمى ترسید. با رضاخان قلدر به مبارزه برخاست و در مقابل استعمار بدون ترس و واهمه ایستادگى مى کرد. سید ابوالمحاسن بلادى فرزند ایشان مى گوید:

یکى از سخنرانى هاى ایشان در بوشهر بین جمعیت چند هزار نفرى در یکى از مساجد، در زمانى صورت گرفت که کشتى هاى جنگى انگلیس در لنگرگاه بوشهر براى شلیک و گلوله باران کردن بوشهر آماده بودند و فرماندار بوشهر از ایشان تقاضاى ختم مجلس را نمود.([39])

این قضیّه شجاعت این عالم مبارز را مى رساند که با وجود خطر بمباران توسط ناوهاى انگلیس مردم را علیه استعمار، مى شورانده است.

علاوه بر آنچه که ذکر شد مى توان به علاقه وافر ایشان به اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) و به ویژه حضرت امام حسین(علیه السلام) اشاره کرد.

شاهدان عینى نقل مى کنند: روضه ایشان در روز عاشورا چهار ساعت تمام به طول مى انجامید. ایشان در سخنرانى عاشورا ابتدا به بیان فلسفه عاشورا و رویدادهاى عاشورا مى پرداخته و سپس در رثاى جدّش امام حسین(علیه السلام)مدیحه سرائى مى کرد([40]) این مراسم همه ساله در منزل ایشان برگزار مى شد، وى علاوه بر ذوق شعرى به چند زبان خارجى از جمله عربى، لاتین، عبرى و اردو مسلّط بود. همچنین به خط کوفى و میخى آشنایى کامل داشت.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS