دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رهایی از گناه

ولیّم بداند اگر چه محرّمات امور معدوده است اما تا دست از بسیاری مباحات باز ندارند ملکه‌ی عصمت که حاجز است میان آن کس و محرّمات ، مکتسب نگردد.
رهایی از گناه
رهایی از گناه

ولیّم بداند اگر چه محرّمات امور معدوده است اما تا دست از بسیاری مباحات باز ندارند ملکه‌ی عصمت که حاجز است میان آن کس و محرّمات ، مکتسب نگردد. و چون ملکه عصمت حاصل نباشد البته در معاصی افتد. بلی بعد از آن که ملکه‌ی عصمت مکتسب شود و راسخ گردد و از تزلزل آمن شود اگر شخص توسّع[1]کند در رُخَص[2] شاید.و این که فلان مباح است و فلان محظور نسبت با او باشد اما نسبت با مبتدی خام که ملکات فاضله وی را مکتسب نگشته، همه‌ی این ها محظور است، بعضی بالذات و بعضی بالعرض. ومَثَل این مَثَل طعام است که انقسام او مأکول و غیر مأکول نسبت به اصحّا[3] است، اما نسبت با مَرضا، همه غیرمأکول است الا اطعمه‌ی معینه که طبیب فرماید.

و گمان نبرد که معصیت منحصر در شرب خمر و سَرَق [4]، و قتل نفس و کذا و کذا است و او را ملکه از انتهاء[5] این‌ها حاصل است، برای آن که معاصی قلب از این ها بیرون است و غیر صدیقان را ملکه‌ی انتهاء از آن نه حاصل است. و مبتدی از خود هم چگونه آمن تواند بود که ملکه‌ی انتهاء او از معاصی ظاهره چنان راسخ است که اگر موجبات آن متراکم شود و عهد بر او متطاول شود در آن نافتد و خود را نگاه تواند داشت؟

نی نی! غرور شیطان در نخورد و به تزکیه نفس به قانون طریقت مشغول شود و بدانکه بلوغ به ذُرْوَه‌ی[6]عصمت و تقوی مطلبی‌ است عزیز، صعب المنال [7]، بعیدالمرتجی[8]. و أدْنی صناعتی از صناعت تا شخص تمام خود را به آن ندهد و روز و شب در کسب آن نکوشد وی را مهارت در آن میسّر نشود، چگونه طمع کرده که صناعت تقوی که اشرف صناعات و اعزّملکات است چه، ثمره‌ی او اعظم ثمرات است و شرف صناعت به شرف ثمره‌ی اوست، چنین آسان دست دهد؟[9]

    پی نوشت:
  • [1] .فراخ دستی
  • [2] .جمع رخصت، جایزها
  • [3] .تن درستان
  • [4] .دزدی
  • [5] .بازداشتن
  • [6] .بلندی، قله
  • [7] .دشوار رس
  • [8] .دور از امید
  • [9] . . قطب شیرازی، عبدالله؛ منتخب مکاتیب قطب، محسن فیض کاشانی، تهران، مدسه عالی شهید مطهری، 1387، اول، ص60

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

معرفت نفس طریق معرفت ربّ

معرفت نفس طریق معرفت ربّ

معرفت نفس طریق معرفت ربّ است که از سیّد انبیا و هم از سیّد اوصیا _صلوات اللّه علیهما_ مأثور است:
نعمت بیداری

نعمت بیداری

برادرم! نعمت بیداری، روزی هر بی سر و پا نمی‌شود، و این پیک کوی وفا با هر دلی آشنا نمی‌گردد، و هر مشامی این نسیم صبا را بویا نمی‌شود، و هر زبانی به ذکر آن گویا نمی‌گردد....
اعتقاد به خالق و مخلوق

اعتقاد به خالق و مخلوق

کسی که به خالق و مخلوق متیقن و معتقد باشد، و با انبیا و اوصیا – صلوات اللّه علیهم – جمیعا مرتبط و معتقد باشد، و توسل اعتقادی و عملی به آنها داشته باشد،
تعلیم مجهولات بشرط عمل بمعلومات

تعلیم مجهولات بشرط عمل بمعلومات

آقایانی که طالب مواعظ هستند از ایشان سئوال می‌شود: آیا به مواعظی که تا حال شنیده‌اید عمل کرده‌اید یا نه،
عمل به معلومات

عمل به معلومات

آنچه می‌دانید عمل کنید، و در آنچه نمی‌دانید احتیاط کنید تا روشن شود.

پر بازدیدترین ها

روش تحصیل کمالات در زندگی

روش تحصیل کمالات در زندگی

علامۀ بزرگوار، و متکلّم زبردست، جامع معقول و منقول، حسن بن یوسف بن علی بن مطّهر حلّی، معروف به «علامۀ حلّی»، در سال 648ش، دیده به جهان گشود.
معاشرت با اهل دنیا

معاشرت با اهل دنیا

آقا محمد بید‌آبادی فرزند آقا محمد رفیع است. پدرش اصالتاً از مازندران بوده که به اصفهان کوچ کرده است و در محلّۀ بیدآباد ساکن و به بید‌آبادی مشهور گردیده است.
No image

کیفیت زیارت

Powered by TayaCMS