دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

زهد

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‌فرماید که: زهد، کلید در بهشت است و برائت از جهنّم است، و تفسیر زهد این است که مى‌فرماید: و هو ترک کلّ شی‌ء یشغلک عن الله من غیر تأسّف على فوتها.
زهد
زهد

قال الصّادق علیه السّلام: الزّهد مفتاح باب الآخرة و البراءة من النّار.

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‌فرماید که: زهد، کلید در بهشت است و برائت از جهنّم است، و تفسیر زهد این است که مى‌فرماید: و هو ترک کلّ شی‌ء یشغلک عن الله من غیر تأسّف على فوتها.

یعنى: زهد، ترک کردن هر چیزى است که مشغول کند آدمى را از حضرت بارى تعالى، و دریغ نداشتن است بر فوت دنیا.

حاصل آن که: حقیقت زهد، ترک هر چیزى است که باز دارد کسى را از خدا و از یاد خدا، مثل متاع دنیا و خواهشهاى دنیا، خواه اندک و خواه بسیار، و خواه مال و خواه جاه، بلکه این معنى، معنى زهد از دنیا است، و حقیقت زهد، زهد از دنیا و آخرت، هر دو است. حدیث است که: «الدّنیا حرام على اهل الآخرة، و الآخرة حرام على اهل الدّنیا، و هما حرامان على اهل الله»، پس طالبان خدا را، ناچار است که رغبت ایشان چنانکه از دنیا منقطع است، از آخرت نیز منقطع باشد، و آرام ایشان و حیات ایشان، نباشد مگر به جناب احدیّت.

خلاف است که زهد، با وجود قلیل از مال، جمع مى‌تواند شد یا نه؟ بعضى قائل به اوّلند، و بعضى به ثانى، و بعضى به تفصیل، و در حقّ منتهیان تجویز مى‌کنند و در مبتدیان نه، و این قول خالى از قوّت نیست.

و لا اعجاب فی ترکها.

مى‌فرماید که: زهد، قطع رغبت است از هر چه باشد، به شرط آن که منجرّ به عجب نشود و از راه زهد، عجب به خود راه ندهد. چنانکه ابلیس عبادت و زهد چندین ساله را، به یک عجب برهم زد و به خسران نشأتین[1] موسوم گشت.

و لا انتظار فرج منها.

و انتظار فرج هم منظور نباشد و غرض از زهد و ترک دنیا، رو کردن دنیا بایدمنظور نباشد.

و لا طلب محمدة علیها، و لا عوض بها، بل ترى فوتها راحة و کونها آفة، و تکون ابدا هاربا من الآفة معتصما بالرّاحة.

و نیز باید که زاهد را از زهد، غرض حمد کردن مردم هم نباشد و عوض نیز منظور نباشد، حتّى نعیم آخرت، بلکه فوت دنیا را و لذّات دنیا را، راحت خود شناسد و بودن او را آفت داند و همیشه از او، هارب[2] و گریزان باشد.

و الزّاهد الّذی یختار الآخرة على الدّنیا، و الذّلّ على العزّ، و الجهد على الرّاحة، و الجوع على الشّبع.

مى‌فرماید که: زاهد کسى است که اختیار کند آخرت را بر دنیا و خفّت را بر عزّت و مشقّت را بر راحت و گرسنگى را بر سیرى، مى‌توان گفت که: سه فقره اخیر از لوازم فقره اوّل است و اختیار کردن آخرت بر دنیا، لازم دارد خفّت و مشقّت و گرسنگى را. چه، به مقتضاى احادیث و اخبار، سیرى نشأتین و راحت نشأتین و عزّت هر دو، جمع نمى‌شود و سیرى هر یک موجب گرسنگى دیگر است و عزّت هر کدام، مورث خفّت دیگر است و همچنین.

و عافیة الاجل على محبّة العاجل، و الذّکر على الغفلة، و تکون نفسه فی الدّنیا و قلبه فی الآخرة.

یکى دیگر از صفت زهد آن است که اختیار کند عافیت آخرت را بر محبّت دنیا و همیشه منظور نظرش، ادراک مراتب عالیه آخرت و خلاصى از درکات هاویه[3] دنیا باشد و نیز اختیار کند ذکر الهى را بر غفلت. یعنى: هرگز از یاد محبوب حقیقى و معشوق تحقیقی، غافل نشود و چنان باشد که بدن او در دنیا باشد و دل وروح او در آخرت. یعنى: هرگز از یاد مردن و ملاقات رحمت الهى نمودن و مراتب حساب و کتاب و حشر و نشر، غافل نباشد.

قال رسول الله صلّى الله علیه و آله: حبّ الدّنیا رأس کلّ خطیئة.

چنانکه رأس و رئیس زهّاد «علیه و آله صلوة ربّ العباد»، مى‌فرماید که: دوستى دنیا سر همه گناهان است.

الا ترى کیف احبّ ما أبغضه الله، و اىّ خطأ اشدّ جرما من هذا؟! آیا نمى‌بینى که چطور توان دوست داشت دنیا را، با وجود آن که دنیا مبغوض الهى است و مبغوض وى، چون محبوب کسى تواند شد؟! و کدام خطا از این عظیم‌تر و کدام گناه از این شنیع‌تر و کدام جفا از این فظیع‌[4]تر تواند بود؟! و این فقره حقیقتا دلیل حدیث مذکور است.

و بعضى از مصحّفین در حدیث مذکور، تصرّفى کرده‌اند و «دنیا» را «دینار» خوانده‌اند و «اسّ» را از «اساس» گرفته‌اند و ندانسته‌اند که این حرف، بسیار کم اساس و کم ثبات است، چرا که تخصیص بلا مخصّص و ترجیح بلا مرجّح، نزد بلغا مجوّز نیست، مگر آن که مخصّص زیادتى اعتبار جنس دینار باشد و «فیه ایضا ما فیه».

و قال: بعض اهل البیت علیهم السّلام لو کانت الدّنیا بأجمعها لقمة فی فم طفل لرحمناه، فکیف حال من نبذ حدود الله وراء ظهره فی طلبها، و الحرص علیها.

مى‌فرماید که: یکى از ائمّه علیهم السّلام فرموده است که: اگر فرضا تمام دنیا یک لقمه باشد و طفلى آن را فرو برد، ما را به آن طفل، رحم مى‌آید با وجود عدم تکلیف او، پس چون باشد حال مکلّفى که با وجود بلوغ و رشد، و تمیز از حدود شرع که شارع واجب کرده، قطع نظر کند و اوقات عزیز عمر شریف خود را، در تحصیل دنیا صرف نماید، و از براى وى از حلال و حرام و شبهه، نهایت اهتمام داشته باشد.و مبغوض الهى را به زحمت بسیار و تعب بى‌شمار به دست آرد.

و الدّنیا دار لو احسنت سکناها لرحمتک و احسنت وداعک.

مى‌فرماید که: دنیا سرائى است که اگر خوب کردى سکناى او را و موافق قواعد و قوانین شرع، در او ساکن شدى و تمتّع از او برداشتى، دنیا به تو رحم مى‌کند و خوب از تو مى‌گذرد و وداع مى‌کند و تو را از خود راضى مى‌کند.

قال رسول الله صلّى الله علیه و آله: لمّا خلق الله الدّنیا أمرها بطاعته فأطاعت ربّها، فقال لها: خالفی من طلبک، و واقفى من خالفک، فهی على ما عهد الله إلیها و طبعها علیه.

حضرت خیر البشر صلّى الله علیه و آله فرمود که: بعد از آن که خداوند عالم، دنیا را آفرید و مأمور کرد او را به اطاعت و فرمانبردارى خود و او قبول کرد. فرمود که: اى دنیا روگردان باش، از هر که تو را مى‌خواهد و در تحصیل تو حرص دارد. و نزدیکى کن به هر که تو را نمى‌خواهد و از تو اعراض مى‌کند، دنیا قبول کرد که چنان کند و با اهل دنیا به همان عهد قدیم است که با خداى خود کرده است و تخلّف نمى‌ورزد، چنانکه به تجربه معلوم است.[5]

    منبع : شرح(ترجمه) مصباح الشریعة، عبد الرزاق گیلانى، انتشارات پیام حق، تهران، 1377 هجرى شمسى‌
    پی نوشت:
  • [1] .دنیا وآخرت
  • [2] .گریزنده
  • [3] .ازنامهای جهنم
  • [4] .کار زشت
  • [5]- ترجمه مصباح الشریعة، ص: 216 الی 219

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

معرفت نفس طریق معرفت ربّ

معرفت نفس طریق معرفت ربّ

معرفت نفس طریق معرفت ربّ است که از سیّد انبیا و هم از سیّد اوصیا _صلوات اللّه علیهما_ مأثور است:
نعمت بیداری

نعمت بیداری

برادرم! نعمت بیداری، روزی هر بی سر و پا نمی‌شود، و این پیک کوی وفا با هر دلی آشنا نمی‌گردد، و هر مشامی این نسیم صبا را بویا نمی‌شود، و هر زبانی به ذکر آن گویا نمی‌گردد....
اعتقاد به خالق و مخلوق

اعتقاد به خالق و مخلوق

کسی که به خالق و مخلوق متیقن و معتقد باشد، و با انبیا و اوصیا – صلوات اللّه علیهم – جمیعا مرتبط و معتقد باشد، و توسل اعتقادی و عملی به آنها داشته باشد،
تعلیم مجهولات بشرط عمل بمعلومات

تعلیم مجهولات بشرط عمل بمعلومات

آقایانی که طالب مواعظ هستند از ایشان سئوال می‌شود: آیا به مواعظی که تا حال شنیده‌اید عمل کرده‌اید یا نه،
عمل به معلومات

عمل به معلومات

آنچه می‌دانید عمل کنید، و در آنچه نمی‌دانید احتیاط کنید تا روشن شود.

پر بازدیدترین ها

No image

کیفیت زیارت

روش تحصیل کمالات در زندگی

روش تحصیل کمالات در زندگی

علامۀ بزرگوار، و متکلّم زبردست، جامع معقول و منقول، حسن بن یوسف بن علی بن مطّهر حلّی، معروف به «علامۀ حلّی»، در سال 648ش، دیده به جهان گشود.
معاشرت با اهل دنیا

معاشرت با اهل دنیا

آقا محمد بید‌آبادی فرزند آقا محمد رفیع است. پدرش اصالتاً از مازندران بوده که به اصفهان کوچ کرده است و در محلّۀ بیدآباد ساکن و به بید‌آبادی مشهور گردیده است.
Powered by TayaCMS