دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

لباس نماز گزار

اما پوشاندن عورت،‌معنایش این است که از چشمان خلق است، اما برای پوشش زشتیهای باطن و رسوائیهای درونت که جز خداوند بر آن مطلع نیست، چه کرده ای؟
لباس نماز گزار
لباس نماز گزار

نویسنده : علامه سید عبدالله شُبّر

دراین باره غزالی گفته است که :

«اما پوشاندن عورت،‌معنایش این است که از چشمان خلق است، اما برای پوشش زشتیهای باطن و رسوائیهای درونت که جز خداوند بر آن مطلع نیست، چه کرده ای؟ پس آن زشتی هارا به ذهنت بیاور و نفست را به پوشاندن آنها وادار کن، وبه وجود آنها نفست را ذلیل نما و با خجالت و شرم ،‌قلبت را آرامش بخش و بایستی که قیام تو در مقابل خدا ، قیام بنده گناهکار بد کردار گریز پایی باشد، که بر گذشته اش پشیمان بوده با سرشکستگی وشرم وترس بسوی مولایش باز می گردد. »[1]

امام صادق علیه السلام فرمود:

«برای مؤمنین زیباترین لباسها، لباس تقوی ،‌ونیکوترین پوشش ،‌پوشش ایمان است، خداوند متعال می فرماید: «لباس تقوی بهتر است»[2]

واما لباس ظاهری،‌ نعمتی خداداد است که عورتهای بنی آدم به ، وسیله آن پوشیده می شود و آن کرامتی است که خداوند، اولاد آدم علیه السلام را به آن گرامی داشته است و به جز آنان ، موجودات دیگر مشمول این کرامت الهی نیستند. و هم چنین لباس ،‌برای مؤمنین ، وسیله ای جهت انجام تکالیف الهی می باشد.

و بهترین لباس تو ،آن لباسی است که تو را از یاد خدا و انجام وظایف لازم مانع نشود و بلکه تو را به یاد او و سپاسگزاری و اطاعت او نزدیک نماید. و تو را به خود بینی و خود نمایی ، و ریا وفخر وخودستانی وادارنکند، زیرا که این صفات ،‌همه از آفات دین وسبب قساوت قلب است. هرگاه لباس خود را به تن می کنی ،متذکر باش که خداوند متعال به رحمت خود معاصی وخطاهای تورا پوشانیده است وباطن خود را به صدق و راستی بپوشان ،‌بهمان گونه که ظاهر خود را به لباس می پوشانی وباستی که باطن تو در پوشش هیبت و خوف از خدا وظاهرت در پرده پیروی و اطاعت او باشد . وفضل و احسان پرورگار متعال را بخاطر بیاور که لباس و پوشاک را برای تو فراهم کرده است تا عورتهای ظاهری تو پوشیده شود و ابواب توبه واستغفار برای تو باز کرده است تا عورتهای باطن خود را که از معاصی و اخلاق زشت حاصل می شود ،‌بپوشانی.

عیب کسی را آشکار و او را مفتضح مکن ،‌و بدان که پروردگار متعال عیوب بزرگتر و زیادتری را بر تو پوشانیده است و پیوسته به عیوب و نواقص نفس خود مشغول باش ، و از اموری که به حال تو فائده و سود نمی دهد چشم بپوشان و پرهیز کن ازاینکه ساعات عمر تو در جستجوی زشتیهای اعمال و حرکات و امور دیگران سیر شود،‌و آنان به سرمایه تو تجارت کنند و تو خود را هلاک کنی . متوجه باش که فراموشی و غفلت تو از معصیت وگناهت،‌از بزرگترین عذابها و عقوبتهای خداوند در دنیاست، و ازمؤثرترین اسباب گرفتاری و سختی در روز قیامت است و تا زمانی که بنده مؤمن ،‌اشتغال به طاعت خدا و شناخت عیوب نفسانی خویش داشته ، و آنچه را که به دین او صدمه و ضرر می رساند ، ترک می کند،‌ از آفات به دور و محفوظ مانده ، در دریای رحمت پروردگار غوطه ور خواهد شد و از فوائد حکمت و بیان ،‌استفاده خواهد کرد.

واگر کسی از توجه به گناهان خود ، غافل باشد ،‌عیوب خویش را فراموش کند و به قدرت وقوت خویش متکی باشد، هرگز رستگارنخواهد شد.[3]»

    منبع: بنیادهای اخلاق اسلامی ، علامه سید عبدالله شبر،چاپ دوم سال 1369،‌ناشر/بنیاد فرهنگی امام المهدی (عج) ، صص 137-138
    پی نوشت:
  • [1] . احیاء العلوم ،‌جلد اول ، صفحه 165
  • [2] . قرآن کریم ، سوره اعراف ،‌آیه 26
  • [3] . مصابح الشریعه  و مفتاح الحقیقه ، شرح عبدالرزاق گیلانی ، باب هفتم ،‌صفحه 60

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آدابی از عبودیت

آدابی از عبودیت

از آداب عبودیت این است که جز قدرت حق، قدرتی را نپذیرند و جز ثنای حق و آنکه از اولیاء حق است، ثنای کسی را نگویند.
فهم و دریافت زبان قرآن

فهم و دریافت زبان قرآن

من امیدوارم که ما این حجاب جحود را از قلب‌هایمان برداریم و از خدای تبارک و تعالی بخواهیم که ما را آشنا کند به لسان قزآن.
علت بعثت انبیاء

علت بعثت انبیاء

اگر برای هر علمی موضوعی است... علم همه انبیاء هم موضوعش انسان است ...
ترک علاقه به دنیا

ترک علاقه به دنیا

علائق را باید کم بکنید، علاقه‌ها باید کم بشود، طبیعتاً ماها از اینجا می‌رویم، علی ایّ حال چه علاقه قلبی به چیزی داشته باشیم یا نداشته باشیم فرقی به حال ما نمی‌کند.
دعا روح عبودیت

دعا روح عبودیت

اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد می‌کنند برای این است که نمی‌دانند، جاهل‌انند، بیچاره‌اند که این کتب ادعیه چطور انسان را می‌سازد، این دعاهایی که از ائمه ما وارد شده است مثل کمیل، مناجات شعبانیه، دعای حضرت سیدالشهداء(ع) و دعای«سمات» اینها چه جور انسان را درست می‌کنند...

پر بازدیدترین ها

حضرت موسی و شب قدر

حضرت موسی و شب قدر

خداوندا! مى‌خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود.
No image

اسیر شهوت

آنهایی که بنده دنیا و شهوت خویش اند، و طوق بندگی هوای نفس را در گردن نهادند، بندگی از هر کسی که دنیا را پیش او سراغ دارند یا احتمال می دهند، می کنند و خاضع او می شوند و اگر در ظاهر زبان منیت و عفت نفس گشایند، تدلیس محض است و اعمال آنها و اقوال آنها، این کلام را تکذیب کنند.
افراط و تفریط قوه شهوت

افراط و تفریط قوه شهوت

افراط در قوه شهوت عبارت از آن است که عقل انسان مقهور شهوت شده و همّت مرد مصروف تمتّع از زنان و کنیزان گردد و از پیمودن راه آخرت محروم شود.
اعضاء بدن امانت است

اعضاء بدن امانت است

شما اگر خدای نخواسته خود را اصلاح نکردید و با قلبهای سیاه ، چشمها، گوشها، و زبانهای آلوده ، به گناه از دنیا رفتید، خدا را چگونه ملاقات خواهید کرد؟
هوای نفس

هوای نفس

از هوای نفس بپرهیزید همان گونه که از دشمنانتان می پرهیزید چیزی دشمن تر برای افراد با شخصیت از پیروی هوای نفس و درو شده های زبان نیست.
Powered by TayaCMS