دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

از رجب الهى تا رجب خویشتن

No image
از رجب الهى تا رجب خویشتن حجت الا‌سلا‌م والمسلمین محمد متقى منفرد
بعضى از ماه هاى سال نسبت به دیگر ماهها برترى و فضیلت دارد این مقام را خداوند متعال به بعض ماهها بخشیده تا آدمى که در طول سال غرق در مادیات و دنیا پرستى و مشغول به امورات دنیاست کمى به خود بیشتر توجه کند زیرا وقت تنگ است و زمان براى جبران گذشته و رفع تقصیر در امورات گذشته و حال و شاید آینده معلوم نیست که فرصتى براى جبران داشته باشیم و ماه مبارک رجب فرصت خوبى است براى انجام اعمالى که بتوان رضایت خالق را جلب نمود و بار گناهان و دنیا پرستى را کم نمود زیرا آدمى وقتى در دنیا فرو مى رود گاهى آنقدر دچار فراموشى مى شود که از یاد مى برد که تمام آنچه که بوده و چه خواهد شد؟ بدان عزیزم که ماه مبارک رجب و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت و عظمت تمامند در روایات بسیارى در فضیلت آنها وارد شده بلکه از حضرت رسول(ص) روایت شده که ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است.رجب ماه خدا، شعبان ماه رسول خدا و رمضان ماه امت پیامبر است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد مستوجب خشنودى خداى رحمان گردد.
عزیزم فقط همین را از این ماه با فضیلت بدان که بسیار بگویى استغفرالله و اسئله التوبه و در نیایش” سبحان الا له الجلیل و سبحان من لا ینبغى التسبیح الا له سبحان الاعز الاکرم و سبحان من لبس العز و هو له اهل” و چه زیباست خدایى را تسبیح مى‌گویى که سزاوارتر از او را نیافتى البته نگشتى چون یقین داشتى نیست زیرا عزت از خداى سبحان است و اوست که به آدمى شرف و کرامت مى بخشد لیک مى دانى که رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر پس چرا کام خود را از این نهر زلال و شراب ناب شیرین نمى کنی؟ چه نهرى و آبى براى طهارت بهتر از بهره گیرى از ماه رجب . ماه، ماه استجابت دعا و طلب مغفرت است و چه بالاتر است از اینکه ابن بابویه به سند معتبر از سالم روایت کرده است که گفت رفتم خدمت امام صادق (ع) در اواخر ماه رجب که چند روز از آن ماه مانده بود چون نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد امام فرمودند که آیا روزه گرفته اى در این ماه؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا.فرمودند: آنقدر ثواب از تو فوت شده که قدر آن را به غیر خدا کسى نمى داند بدرستى که این ماه، ماهى است که خدا آن را بر ماه هاى دیگر فضیلت داده بعد گفتم اى فرزند رسول خدا اگر بقیه ماه را روزه بدارم به ثواب آن نائل گردم؟امام فرمودند اى سالم اگر یک روز از آخر این ماه را روزه بدارى خداوند تو را ایمن گرداند از سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر که دو روز از آخر این ماه روزه بدارد بر صراط به آسانى بگذرد هر که سه روز از این ماه روزه بدارد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت ها و هول هاى آن روز و بیزارى از آتش جهنم به او عطا کنند و چه زیباست وقتى بانگ برمى آوری” یا من یملک حوائج السائلین “ و وقتى که مى گویى کسى به غیر خدا وارد شود محروم است “خاب الوافدون على غیرک و خسر المتعرضون الا لک “ و اگر به اینکه خداست صاحب عطاهاى فراوان با خود زمزمه مى‌کنى که” اللهم یا ذالمنن السابغه و الاء الوازعه” .طبق گفته سید بن طاووس که روایت کرده از محمد بن ذکوان که به سجاد معروف است براى آنکه آنقدر سجده کرد و گریست در سجود که نابینا شد گفت عرض کردم به حضرت صادق علیه السلام فداى تو شوم اینها چیست؟تعلیم بنما مرا دعایى در آن که حق تعالى مرا به آن نفع بخشد حضرت فرمود بنویس “بسم الله الرحمن الرحیم” و بعد در هر روز از رجب در صبح و شام و در عقب نمازهاى روز و شب”یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عند کل شى یا من یعطى الکثیر بالقلیل و یا ....” اى خدایى که از او امید هر خیر و احسانى را دارم هر که را که بخواهى و از تو بخواهد عطایش مى کنى خلاصه بخواه وبخواه و بدان که هر چه بخوانى عطا کند و هرگز در لطف بى پایانش و در عطاهایش از مقام و عظمت پروردگاریش کم نخواهد شد به تحقیق باید گفت چه رحمتى بالاتر از اینکه صاحب آدمى عرضه بدارد و بخواند که بیا طلب مغفرت کن و سفره هاى بى پایانش در ماههاى با فضیلت گسترانیده است.
کاش مى شد همه با هم سرودى با صداى بلندبخوانیم “یا ذ الجلال و الاکرام یا ذالنعماء و الجود یا ذالمن و الطول حرم شیبتى على النار” آرى گویى بعضى ها در این ماه گمشده اى دارند پس بیا تو هم گمشده اى داشته باش گمشده اى که در آن خود را خواهى یافت گمشده اى که در جستجو و تفحص به خود مى رسى و درس را بهتر مى خوانى که مى شود بهتر و بهتر بود.

منبع : روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS