دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

از عیسی مسیح چه می دانیم؟

ایام ولادت حضرت عیسی (علیه‌السلام) و روزهای آغاز سال جدید میلادی است، پیامبری که از رسولان "اولوالعزم" و یکی از پیامبران بزرگ
از عیسی مسیح چه می دانیم؟
از عیسی مسیح چه می دانیم؟
نویسنده: سید‌رضا اکرمی

1) ایام ولادت حضرت عیسی (علیه‌السلام) و روزهای آغاز سال جدید میلادی است، پیامبری که از رسولان "اولوالعزم" و یکی از پیامبران بزرگ "نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، محمد علیهم‌السلام" می‌باشد و بیشترین ارادتمند و پیرو، در جهان "مسیحیان بیش از 2 میلیارد نفر و مسلمانان بیش از 5/1 میلیارد نفر" دارد، پیامبری خوش نام و خوش بیان و خوش رفتار می‌باشد، و براساس نص قرآن اکنون در قید حیات "و ماقتلوه ما صلبوه و لکن شبه لهم، نساء 157، بل رفعه‌الله الیه کان الله عزیزا حکیما، 158" می‌باشد و از موضع عزت و حکمت در مکان ویژه به سر می‌برد تا روزی دیگر ظاهر گردد و به امام عصر ارواحنا فداه اقتدا نماید و حضرت را حمایت کند.

2) حضرت عیسی‌بن مریم، مادری "صدیقه، طاهره، برگزیده" دارد "ان الله اصطفاک و طهرک و اصطفیک علی نساء العالمین" و در قرآن سوره‌ای بنام "مریم" دارد و بعنوان "آیت الهی، مثل و نمونه" معرفی شده است وی ابتدا خادمه معبد شد و توسط فرشته الهی، صاحب فرزند شد، و فرزندش به معرفی خود در گهواره "قال انی عبدالله، آتانی الکتاب و جعلنی نبیا و جعلنی مبارکا این ما کنت" پرداخت و شفاف و گویا و رسا به همگان شناسانده شد و دستور خداوند به نماز و زکاه "و اوصانی بالصلوه و الزکوه ما دمت حیا" را اعلام می‌دارد و نیز نکوئی به مادر خود "و برا بوالدتی" و مرا فردی زورگو و زورمند سخت‌گیر قرار "ولم یجعلنی جبارا شقیا" نداد.

3 - دو پیامبر الهی در قرآن برخوردار از سه سلام (و سلام علیه یوم و یوم یموت و یوم یبعث حیا، و السلام علی یوم ولدت و یوم اموت و یوم بعث حیا" بودند، آنهم در سه روز حساس و حیاتی و سرنوشت‌ساز، چون ولادت و وفات و رستاخیز، که عبارتند از حضرت یحیی که شهید هوس یک زمامدار بنی‌اسرائیل شد و امام حسین سالار شهیدان در نهضت خود از وی یاد نمود و حضرت عیسی که آیت الهی "بدون پدر" است و دارای کتاب ارزش‌مند آسمانی بنام "انجیل" می‌باشد و انجیل اصیل، کتاب خداوند است و مورد تایید الهی می‌باشد و در ردیف "تورات و قرآن" قرار گرفته است.

4 - ویل دورانت در کتاب معروف خود "تاریخ تمدن" می‌نویسد اسلام و قرآن و مسلمانان حق بزرگی بر مسیحیان دارند، زیرا در دین و کتاب آنها "انجیل و عیسی بن مریم" به بزرگی یاد شده و انجیل را مورد تایید قرار داده‌اند، وگرنه اثبات عیسی‌بن مریم کار دشواری می‌باشد، چون فرزند و اولاد ندارد و همسری نگرفته و بقعه و بارگاهی ندارد و اگر پذیرش رسول اسلام و قرآن نبود به سهولت انکار مسیح، انجام می‌گرفت. حضرت عیسای پیامبر در قرآن و روایات اهل بیت به نیکی یاد شده و دارای عظمت ویژه می‌باشد، و خاطرات بسیاری از وی یاد می‌نمایند و ریز و درشت برنامه و سخن و کار وی را بازگو می‌کنند.

5 ) کتاب "تحف العقول" کتاب نفیس و گران قدری است که در قرن پنجم هجری قمری توسط علی‌بن شعبه به نگارش درآمده و آن گونه که از نام وی پیدا است از معصومین از رسول خدا و ائمه اطهار، کلماتی را آورده و آن را "تحف العقول" معرفی نموده است. در پایان کتاب فرازهای متعددی از مناجات موسی و عیسی را آورده که در این مقال برخی را نقل می‌نمایم. مولف می‌گوید این جملات هماهنگ روایات گذشته است و بعنوان مزید فائده و فزونی مواعظ نقل می‌نمایم: یعنی تجانس و تناسب فکری بین احادیث آل محمد و مناجاتها وجود دارد.

6) در مناجات و گفتگوی خداوند با عیسی‌بن مریم می‌خوانیم "اناربک و ربک آبائک" اسمی واحد و انا الاحدالمتفرد بخلق کل شیء و کل شی من صنعی و کل الی راجعون" من پروردگار تو و پروردگار پدران تو می‌باشم، نام من یگانه است، و من یگانه‌ام و به تنهائی همه چیز را می‌آفرینم و هر چیزی ساخته من است و همه چیز به سوی من بازگشت می‌نماید.

ای عیسی تو مسیح به امر و فرمان من می‌باشی و می‌توانی از گل، موجود زنده بیافرینی، تو مردگان را زنده می‌کنی با سخن من، بنابراین به من امید و ارباش و از من خائف و ترسان، هیچ پناهی جز من نخواهی داشت.

ای عیسی یاد مرا با زبان زنده‌ساز، و محبتم را در دل داشته باش.

ای عیسی در ساعت غفلت بیدار باش و حکمت‌های لطیف را استوار ساز.

ای عیسی در برابر "دیگران" مسئول هستی، به ضعیف رحمت آور، همانند رحمت من نسبت به تو و یتیم را مقهور و رانده مساز.

ای عیسی، با ضعیف مدارا کن، و قسمتی از صورتت را به سمت آسمان قرار ده و مرا بخوان که بتو نزدیکم.

7) خداوند به عیسی بن مریم میفرماید، تو را به سرور رسولان و حبیبم "احمد" که دارای شتر قرمز موی و چهره درخشان، نورافشان، پاکدل، سخت‌گیر بر دشمن یا شجاع و دلیر "صاحب الجمل الاحمر و الوجه الازهر، المشوق بالنور، الطاهر القلب، الشدید الباس، الحی المتکرم" و دارای شرم و حیای کریمانه و بزرگوارانه است سفارش می‌نمایم، که وی رحمت برای جهانیان است و سرور فرزندان آدم، در روز دیدار با من در آسمان می‌باشد، برترین انسان در بین پیشگامان است و نزدیک‌ترین فرد در بین مسلمانان به من است، عربی درس ناخوانده است، به دین من حکم میکند و در راه اطاعت صابر و شکیبا می‌باشد.

8) حضرت عیسی علیه‌السلام می‌فرمود: ای بنی‌اسرائیل در محضر عالمان و دانشمندان اجتماع کنید، ولو اینکه بر سر زانوان راه بروید که خداوند دلهای مرده را با نور حکمت زنده سازد آنگونه که زمینهای مرده را با دانه‌های درشت باران زنده می‌سازد.

به حق گویم که دلهای شما آن جا است که گنجهای شما در آن پنهان است و بدین جهت مردم اموال خود را دوست دارند و جان آنها مشتاق آنها است، بنابراین گنجهای خود را در آسمان ذخیره سازید که نه "سوس" بخورد و آفت ببیند و موریانه بگیرد و نه "لصوص" دزدها آن را از شما بربایند.

به حق گویم که زراعت در دشت نرم و هموار انجام میگیرد نه در سنگستان سخت، حکمت نیز چنین است که در قلب متواضع و فروتن رشد نماید و ثمر دهد نه دردل متکبر سرکش.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS