دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بحران های انسانی فراموش شده

No image
بحران های انسانی فراموش شده

بحران هاي انساني فراموش شده

مارك لئون گلدبرگ مترجم: یعقوب نعمتی وروجنی

واکنش های کُند بین المللی به وضعیت اضطراری سیل زدگان در پاکستان لااقل در مقایسه با چندین بحران انسانی دیگر چندان هم کُند به نظر می‌‌رسد. 5 بحران انسانی دیگر که توجهی چندان بدان ها نمی‌شود عبارتند از

1) آوارگان عراقی؛ حمله، اشغال گری و جنگ داخلی متعاقب در عراق یکی از بزرگ ترین بحران های آوارگی در دوران اخیر را موجب شد. بنا به گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل، هم اینک 7/1 می‌لیون نفر آواره عراقی در سوریه و اردن زندگی می‌‌کنند. دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه سازمان ملل در ماه ژانویه طرح منطقه ای خود برای کمک به آوارگان عراقی را منتشر ساخت. این طرح خواستار 367 می‌لیون دلار برای حمایت از این آوارگان شد. تاکنون فقط حدود 18 درصد یعنی 65می‌لیون دلار تهیه شده است. ایالات متحده فقط 17 می‌لیون دلار به این طرح کمک کرده است.

2) گواتمالا؛ آیا توفان کرمسیری آگاتا را به یاد می‌ آورید؟ در واقع افراد زیادی در خارج از آمریکای مرکزی این مصیبت را به یاد ندارند. وقتی در 31 ماه می‌ اولین گردباد این توفان وزیدن گرفت حدود 200 نفر کشته شدند. از سوی دیگر این توفان خسارت های چشمگیری را ایجاد کرد. علاوه بر این در نتیجه توفان گودالی به عمق 200 فوت در مرکز پایتخت گواتمالابه وجود آمد. باید دانست که این توفان فقط یک روز پس از فوران عمده آتشفشانی رخ داد که هزاران نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرد. به دنبال این توفان درخواست های بین المللی برای کمک مطرح شد که عمدتا نادیده گرفته شد و از این رو تا به امروز فقط 5 می‌لیون دلار از 15 می‌لیون دلار لازم تامین گردیده است.

3) اوگاندا؛ جنگ داخلی 20 ساله در شمال اوگاندا نهایتا در سال 2006 خاتمه یافت. ولی هنوز دو می‌لیون و چهارصد هزار نفر آواره بوده و حدود 2 می‌لیون نفر نیز به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند. به اصطلاح برنامه درخواست یکپارچه برای اوگاندا هشدار داد که کمک های انسان دوستانه‌ای که پس از خاتمه مخاصمات انجام می‌‌شد در آستانه تعطیلی قرار دارند چرا که این کمک ها هیچ گونه تناسبی با برنامه های بازسازی ندارند. تاکنون فقط 64 می‌لیون دلار از 184 می‌لیون دلار درخواست شده برای این برنامه تامین شده است.

4) جمهوری آفریقای مرکزی؛ شاید جنگ داخلی در شمال اوگاندا به پایان رسیده باشد ولی همان گروه مسئول به خرابکاری در اوگاندا هم اینک در جمهوری آفریقای مرکزی به فعالیت پرداخته است. بنا به گزارش سازمان ملل حمله به روستاهای مرزی این کشور باعث خاکستر یا تخلیه شدن 50 روستا شده است. ولی اینها بخشی از آوارگان این کشور را موجب می‌ شوند. این کشور همچنین از منازعات موجود در دارفور و جمهوری دموکراتیک کنگو نیز رنج می‌‌بَرد. تنها در سال گذشته حدود 18 هزار آواره از جمهوری دموکراتیک کنگو به جمهوری آفریقای مرکزی گریخته‌اند. ولی علی رغم این نیازها، تامین بودجه عملیات های انسان دوستانه در این کشور در سطح بسیار پایینی قرار دارد؛ چرا که فقط 53 می‌لیون از 144 می‌لیون دلار درخواستی در اختیار برنامه های بشردوستانه این کشور قرار داده شده است.

5) ناآرامی های داخلی در قرقیزستان؛ در ماه ژوئن و در پی برنامه ضدازبک در قرقیزستان، سازمان ملل یک درخواست فوری 96 می‌لیارد دلاری را اعلام نمود. در طول مدتی کوتاه حدود 100 هزار نفر از قرقیزستان آواره شده و وارد خاک ازبکستان شدند. هم اینک این افراد در حال بازگشت بوده و نیازمند کمک هستند. خانه های بسیاری نیز ویران شده و وسایل امرار معاش از دست رفته است. تاکنون، سازمان ملل فقط 35 می‌لیون یا 36 درصد از کل بودجه مورد نیاز برای تامین نیازهای بشر دوستانه آوارگان را دریافت نموده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS